PIT: zachowanie hotelarzy wobec klientów Neckermanna jest bezprawne
Polska Izba Turystyki z niepokojem obserwuje działania zagranicznych hotelarzy wobec klientów Biura Podróży Neckermann Polska pozostających poza granicami kraju w chwili ogłoszenia przez biuro niewypłacalności. Traktowanie klientów jako zakładników w rozliczeniach między kontrahentami Izba uważa za bezprawne i nieetyczne.
W komunikacie wydanym przez Pawła Niewiadomskiego, preesa PIT, czytamy m.in.: „Zgodnie z ustawą o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych klienci biur podróży, wyjeżdżający z legalnie działającym organizatorem turystyki, są w pełni chronieni na wypadek niewypłacalności organizatora turystyki. Zapewniają to dwa filary zabezpieczeń…
Od 1 lipca ubiegłego roku z chwilą upadłości biura urząd marszałkowski uruchamia procedury i środki przeznaczone na zapewnienie kontynuacji wypoczynku lub powrót turystów do kraju. Środki te pochodzą z gwarancji ubezpieczeniowych, opłacanych przez samych przedsiębiorców, lub – w przypadku gdy okażą się niewystarczające – z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, na który składki od każdej umowy zawieranej z klientem także odprowadzają organizatorzy. Zabezpieczenia te nie dotyczą turystów wyjeżdżających indywidualnie lub z firmą, która nie jest zarejestrowana jako organizator turystyki.
Prezes Niewiadomski podkreślił: ”Godne podkreślenia jest sprawne działanie urzędu marszałkowskiego oraz pracowników Neckermanna, które skutkowało natychmiastowym uruchomieniem środków i ich wydatkowaniem tam, gdzie sytuacja była najtrudniejsza. Upadłość biura dotknęła turystów rozsianych po całym świecie: od Tajlandii, przez Seszele i Malediwy po Kubę czy choćby Czechy. Należało uwzględnić pomoc dla turystów wypoczywających w ramach typowych pakietów turystycznych czy też imprez z dojazdem własnym lub wykorzystaniem tanich linii lotniczych. Urząd marszałkowski miał o tyle ułatwione zadanie, że – jak podaje Zarząd Neckermanna – loty były opłacone z góry, zatem środki z gwarancji ubezpieczeniowych zostały rozdysponowane głównie na opłacenie pobytu turystów w hotelach. To kluczowa sprawa, jako że zwykle w przypadku upadłości największym wyzwaniem jest zorganizowanie transportu turystów do kraju.
Turyści Neckermann Polska wracają do kraju w terminie zgodnym z umową, zakontraktowanymi wcześniej samolotami i nie ma konieczności ściągania ich do kraju. Dzięki przepisom, o które zabiegała branża turystyczna, w praktyce nie powinni oni odczuć żadnych niedogodności związanych z upadłością biura. Niestety, miały miejsce sytuacje – o których informowały media – gdy turyści byli wyrzucani z hoteli bądź przeciwnie zatrzymywani i zmuszani do opłacenia pobytu, często w asyście policji, jak np. na Majorce czy w Turcji.
Polska Izba Turystyki uważa takie działania za skandaliczne i niezgodne z prawem. Skoro – jak twierdzi Neckermann – wszystkie hotele miały zawarte z biurem kontrakty, na mocy których płatności miały być regulowane na 60 dni po powrocie klienta do kraju, zatem próby wymuszenia tych płatności od turystów były nielegalne także w świetle istniejących umów.
Polska Izba Turystyki będzie monitorować tego rodzaju przypadki; zamierza także podjąć ten temat na forum europejskim, tak by w przyszłości podobne zdarzenia nie miały miejsca.
Zależy nam, by ochrona turystów w przypadku niewypłacalności organizatora nie tylko była pełna i w zgodzie z obecnie obowiązującymi przepisami, ale także realizowana bez uszczerbku dla ich wypoczynku.
Obecny kryzys pokazał dojrzałość polskiej branży turystycznej widoczną w sprawnym działaniu urzędu marszałkowskiego, współpracy wszystkich zaangażowanych instytucji branżowych czy we wsparciu mediów branżowych. Zdaniem Izby, jest to sprawdzian regulacji, o których wprowadzenie zabiegała, sprawdzian, z którego cała branża turystyczna powinna wyciągnąć wnioski, mając na uwadze dobro klienta.
POWIĄZANE WPISY
18 marca 2025
Wielkanoc tańszą alternatywą dla majówki 2025
W tym roku długi majowy weekend wypada wyjątkowo blisko świąt Wielkanocnych. Oba terminy…
0 Komentarzy7 Minuty
18 marca 2025
31 tys. Polaków odwiedziło Maltę w styczniu
Malta od dłuższego czasu cieszyła się popularnością wśród polskich turystów, jednak w tym…
0 Komentarzy1 Minuty
17 marca 2025
Biura podróży – ceny imprez turystycznych zaczynają spadać
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
14 marca 2025
Śląskie powołuje Klub Ambasadora Kongresów
Utworzenie drugiego w Polsce regionalnego Klubu Ambasadora Kongresów polskich jest szansą…
0 Komentarzy4 Minuty
10 marca 2025
Rainbow z nową kampanią „Będzie co wspominać”
Marka Rainbow prezentuje swoją najnowszą kampanię reklamową „Będzie co wspominać”, której…
0 Komentarzy2 Minuty
10 marca 2025
Biura podróży – w marcu powrót wysokich cen imprez turystycznych
Największe spadki cen w ostatnim tygodniu odnotowano w Portugalii i na Teneryfie – o 192…
0 Komentarzy3 Minuty
10 marca 2025
Nekera i Turespaña zapraszają na spanish event: największe hiszpańskie wydarzenie branżowe w 2025 roku
Wkrótce odbędzie się kolejna edycja Spanish Event, prestiżowego corocznego wydarzenia…
0 Komentarzy2 Minuty
7 marca 2025
Strelicje na klifach, czyli z Itaką na Maderę
Touroperator na Maderę wysyła klientów od 2007 roku. Dzięki doświadczeniu i długoletniej…
0 Komentarzy12 Minuty
7 marca 2025
Africa Showcase Roadshow po raz trzeci w Polsce
Africa Showcase Roadshow odbył się w zeszłym tygodniu w Polsce, Czechach oraz - po raz…
0 Komentarzy2 Minuty