PIT – dzięki TFG klient będzie bezpieczniejszy
Od piątku wszedł w życie Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. Nowe przepisy gwarantują klientom biur podróży, że w razie niewypłacalności touroperatora, dostaną pełen zwrot kosztów szybciej i łatwiej niż dotychczas.
Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, w ramach Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego jest drugim filarem zabezpieczeń na rzecz klientów.
Celem jego wprowadzenia jest zapewnienie, że każdy klient touroperatora prowadzącego legalną działalność na polskim rynku, otrzyma – w razie bankructwa – pełen zwrot środków wpłaconych na poczet imprezy turystycznej, która nie została zrealizowana na skutek ogłoszenia przez biuro niewypłacalności. Każdy organizator turystyki działający w Polsce będzie zobowiązany do odprowadzania składek do funduszu. Wraz z wprowadzeniem funduszu, zabezpieczenie to będzie całkowite i wykluczy sytuację, w której klient musi długo czekać na zrealizowanie wypłaty w przypadku niewypłacalności organizatora turystyki.
Nowe przepisy przyspieszą proces ewentualnego dochodzenia roszczeń przez klientów. Ustawa wprowadza dla ubezpieczycieli, funduszu i marszałków województw konkretne terminy na rozpatrzenie wniosków i zrealizowanie wypłat dla klientów organizatorów turystyki. W efekcie wprowadzonych zmian proces ten nie powinien trwać dłużej niż dwa miesiące.
Wypłaty dla klientów z TFG będą realizowane przez urzędy marszałkowskie właściwe dla siedziby organizatora, który nie jest w stanie wywiązać się z umów zawartych z klientami. Pieniądze z TFG uruchamiane są w momencie, gdy na wypłaty dla klientów i na zapewnienie im powrotu do kraju braknie środków z zabezpieczeń w I filarze.
Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki, powiedział: “Polska Izba Turystyki zabiegała o wprowadzenie funduszu już od wielu lat, uważając, że całkowite zabezpieczenie finansowe klientów jest nie tylko konieczne ze względu na obowiązki wynikające z prawa unijnego, ale również ze względu na dobro klientów i samych przedsiębiorców. Standardem powinno być, aby klienci nie odczuwali negatywnych skutków niewypłacalności organizatora turystyki.
Choć obecnie upadłości organizatorów turystyki to w Polsce zjawisko rzadkie, to są to wydarzenia szeroko nagłaśniane. Na każdym takim zdarzeniu cierpi wizerunkowo cała branża turystyczna. Turystyczny Fundusz Gwarancyjny pomoże poprawić wizerunek organizatorów turystyki, którzy – podobnie jak klienci – nie będą musieli martwić się negatywnym wydźwiękiem zjawiska ekonomicznego, jakim jest ogłoszenie niewypłacalności przez przedsiębiorcę.
Będziemy uważnie obserwowali, jak działa to rozwiązanie, nie jest ono jeszcze bowiem doskonałe z punktu widzenia przedsiębiorców. Nakłada na nich mnóstwo nowych obowiązków organizacyjnych i nie zapewnia wykluczenia z rynku podmiotów działających nieodpowiedzialnie, czy na granicy prawa. Choć fundusz nie powstał w takim kształcie, w jakim życzyłaby sobie branża, jego wprowadzenie jest jednak również dla przedsiębiorców dobrą wiadomością. Wzmacnia bowiem pozycję działających legalnie firm. Klienci zyskują pełną gwarancję, że wybór touroperatora widniejącego w Rejestrze Organizatorów i Pośredników Turystycznych, jest dla niego bezpieczny finansowo.”
W razie ogłoszenia niewypłacalności przez organizatora turystyki, klienci, którzy nie wyjechali na wakacje wysyłają zgłoszenie do marszałka województwa właściwego dla siedziby organizatora. Zgłoszenie zawierać powinno imiona i nazwiska oraz adresy do korespondencji klientów, kopię umowy o imprezę turystyczną, kopię dowodu wpłaty, oświadczenie klienta stwierdzające niewykonanie zobowiązań o określonej wartości oraz oświadczenie klienta wskazujące numer rachunku, na który ma nastąpić wypłata środków z zabezpieczenia finansowego, bądź wskazanie innego sposobu wypłaty.
POWIĄZANE WPISY
11 września 2024
Itaka wystartowała z zimową ofertą dla narciarzy
Biuro podróży Itaka wystartowało z zimową ofertą dla narciarzy. Propozycje obejmują…
0 Komentarzy3 Minuty
10 września 2024
Biura podróży – średnia cena wyjazdów na lato 2025 poszła w górę
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025,…
0 Komentarzy3 Minuty
6 września 2024
Kompas Tour zaprasza na roadshow w Warszawie i Katowicach
Kompas Tour po pierwszym letnim sezonie w Polsce rozszerza swoją ofertę na zimę 2024/2025…
0 Komentarzy2 Minuty
6 września 2024
Dertour Group przejmuje firmę technologiczną Anixe
Dertour Group, do której należy Exim tours Polska, kupuje firmę Anixe – dostawcę…
0 Komentarzy1 Minuty
5 września 2024
Raport PIT: wakacyjne wyjazdy 2024 z biurami podróży były tańsze o 10 proc.
Zagraniczne wakacje Polaków 2024 przyniosły ożywienie w polskiej turystyce zagranicznej,…
0 Komentarzy6 Minuty
5 września 2024
Grupa eSky przejmuje markę Thomas Cook i będzie pod nią działała w Wielkiej Brytanii. Zmieni profil firmy na sprzedaż pakietów dynamicznych
Polska grupa eSky podpisała z chińską spółką Fosun umowę sprzedaży marki Thomas Cook,…
0 Komentarzy5 Minuty
4 września 2024
Itaka wprowadza ofertę rejsów wycieczkowych na sezon zima 24/25 i lato 25
Biuro Podróży Itaka informuje o wprowadzeniu do sprzedaży oferty rejsów wycieczkowych na…
0 Komentarzy5 Minuty
2 września 2024
Coral Travel zwiększa nową gwarancję ubezpieczeniową do 318 mln zł
Coral Travel Poland Sp. z o.o wykupił gwarancję ubezpieczeniową na sezon 2024/2025 w…
0 Komentarzy1 Minuty
2 września 2024
Biura podróży – ceny wrześniowych ofert last minute wyższe niż przed rokiem
Średnia cena wycieczek w pierwszym tygodniu września 2024 wzrosła o 203 zł w porównaniu…
0 Komentarzy4 Minuty