Piotr Henicz: agenci otrzymają zaliczki, a klienci mogą przekładać wyjazdy na 2021

Największy polski touroperator rozpoczął sprzedaż letniej oferty na sezon 2021. W swojej historii Itaka nigdy nie rozpoczęła przedsprzedaży przyszłego sezonu tak wcześnie. Jak wyjaśnia wiceprezes Piotr Henicz, jest to dodatkowa opcja dla klientów, którzy nie chcą jechać w tym roku, a także możliwość zarobku dla agentów.
Touroperator tłumaczy, że chce już teraz umożliwić klientom zaplanowanie wypoczynku, agentom zaś – dostarczyć produkt, który ma szansę się sprzedać. Na przyszłe lato Itaka zaplanowała program obejmujący 712 hoteli w 46 miejscach wypoczynkowych i 138 wycieczek objazdowych do 43 krajów. W ofercie znalazły się wyjazdy do Hiszpanii z Wyspami Kanaryjskimi i Balearami, Grecji, Turcji, Włoch, Portugalii, Egiptu, Tunezji, Albanii, Bułgarii, na Cypr i do Gruzji, a także do krajów egzotycznych.
Kontrakty przesunięte na przyszły rok
„To prawda, że startujemy ze sprzedażą wyjątkowo wcześnie, ale poniekąd zmusza nas do tego sytuacja. Nie oznacza to, że lato 2020 „spisujemy na straty”, na decyzję o ruszeniu ze sprzedażą kolejnego sezonu składa się kilka innych czynników” – tłumaczy Piotr Henicz, wiceprezes Itaki.
„W ostatnich tygodniach bardzo dużo energii poświęciliśmy na renegocjacje kontraktów. Udało się uzyskać to, o co nam chodziło, czyli przesunięcie części, a w niektórych przypadkach wszystkich zamówień na kolejne sezony. Dlatego tak szybko możemy ruszyć ze sprzedażą lata 2021. Chcemy też pokazać klientom i całemu rynkowi, że nie siedzimy, płacząc nad rozlanym mlekiem, tylko szukamy rozwiązań” – dodaje.
Przyszły rok zamiast voucheru albo rezygnacji
Jak mówi Piotr Henicz, o możliwość przesunięcia wyjazdów na przyszły rok pytają klienci, którzy nie wyjadą w tym roku, lecz nie chcą zamieniać wyjazdu na inny kierunek, termin czy na wycieczkę zimową.
„Mamy określoną liczbę klientów z podpisanymi umowami na lato 2020 i tym, których wyjazdy się nie odbędą, dajemy kilka możliwości. Część chce przesunąć wyjazdy na terminy jesienne, klienci mogą też otrzymać vouchery albo zrezygnować ze zwrotem wpłaty za 180 dni. Stwierdziliśmy, że istotną alternatywą jest stworzenie możliwości, aby klienci żyli perspektywą dalszej przyszłości i mogli przesunąć ten sam wyjazd na za rok. Czas pokaże, jak ta opcja przyjmie się na rynku” – wyjaśnia Piotr Henicz.
Wśród kierunków egzotycznych w ofercie znalazły się Madagaskar, Malediwy, Wyspy Zielonego Przylądka, Zanzibar i Curaçao. Ten ostatni kierunek miał mieć premierę tego lata. Na Curaçao Itaka zakontraktowała w nowym, luksusowym 5-gwiazdkowym hotelu z ultra all inclusive.
Wyspy nadzieją dla turystyki
„Nie ukrywam, że liczymy na to, iż najszybciej zaczną się loty do egzotycznych krajów. Gdy się analizuje sytuację epidemiologiczną, widać, że najmniej ucierpiały wyspy. Czyli miejsca, gdzie da się łatwiej zapanować nad pandemią. Na wielu wyspach jest mało zarażeń, epidemia już ma się ku końcowi i nie było ofiar śmiertelnych. Dotyczy to też Grecji, w szczególności części wyspiarskiej, gdzie epidemia nie rozwinęła się w sposób znaczący. Jeśli tylko uda się rozwiązać problemy proceduralne i znieść ograniczenia w podróżowaniu, to kierunki dalekie mają dużą szansę na szybki powrót” – komentuje Piotr Henicz.
Itaka wprowadziła też zmiany w produkcie ubezpieczeniowym swojego partnera – Ergo. Turyści, którzy wykupią rozszerzony pakiet, mają zagwarantowane leczenie na wypadek w pandemii. Opcja ta jest już dostępna w sprzedaży i będzie działała podczas wyjazdów tegorocznych – jeśli oczywiście takie się odbędą.
Piotr Henicz: agenci nie muszą jeszcze oddawać należności
Itaka wypłaca też agentom prowizje od zaliczek – otrzymali je już od sprzedaży wyjazdów na sezon 2020.
„Ponieważ wiele wyjazdów zostało odwołanych i należny jest zwrot zaliczki, wielu agentów miało na kontach prowizyjnych ujemne kwoty. Żeby nie działać demotywująco, chcemy, żeby agenci nie tylko otrzymywali zaliczki od bieżącej sprzedaży lata 2021, ale również, aby nie musieli od razu zwracać prowizji od zaliczek na odwołane wyjazdy. Będą je mogli zwracać w odroczonym terminie, wtedy, kiedy my zwrócimy pieniądze klientom, czyli po 180 dniach wprowadzonych przez specustawę” – wyjaśnia Piotr Henicz.
Czytaj także: Itaka przedłuża zawieszenie wyjazdów do końca maja
POWIĄZANE WPISY
18 lipca 2025
Nekera: z Gdańska do Stambułu. City break i objazdówki w nowej ofercie zimowej
Od 14 stycznia 2026 roku biuro podróży Nekera, we współpracy z Polskimi Liniami…
0 Komentarzy3 Minuty
18 lipca 2025
Nowości w zimowej ofercie Rainbow: święta w Laponii, narty w Dolomitach i sylwester w europejskim stylu
W aktualnej ofercie biura podróży znalazły się również m.in. wyjazdy narciarskie z…
0 Komentarzy4 Minuty
17 lipca 2025
Rainbow wprowadza nową akcję promocyjną. Tańsze wakacje między 21:00 a 6:00
Rainbow wdraża kolejną cykliczną promocję – „Nocne Buszowanie”. Nowa akcja skierowana do…
0 Komentarzy1 Minuty
17 lipca 2025
80 proc. Polaków dokupuje ubezpieczenie na zagraniczne wakacje. Coraz bardziej dbamy o bezpieczeństwo
Coraz więcej Polaków nie wyobraża sobie zagranicznych wakacji bez dodatkowego…
0 Komentarzy5 Minuty
9 lipca 2025
Coral Travel zorganizował Summer Fest 2025 w Zawierciu
W dniach 5-6 lipca 2025 roku biuro podróży Coral Travel zorganizowało coroczne wydarzenie…
0 Komentarzy2 Minuty
9 lipca 2025
Duże miasta na mały urlop – sierpniowy city break z eSky.pl
Długi weekend przypadający na 15 sierpnia 2025 roku stanowi dobrą okazję do krótkiego…
0 Komentarzy3 Minuty
9 lipca 2025
Itaka wprowadza Kolumbię do oferty czarterowej na zimę 2025/26
Itaka ogłasza wprowadzenie nowego kierunku w ofercie egzotycznych wyjazdów czarterowych…
0 Komentarzy2 Minuty
26 czerwca 2025
Raport Fly.pl: jak wypoczywają single, rodziny i łowcy okazji w 2025 roku
Sezon letnich wyjazdów rozpoczął się z początkiem czerwca. Wiele osób decyduje się na…
0 Komentarzy7 Minuty
18 czerwca 2025
Seszele stawiają na ekoturystykę i jakość
Przedstawiciele branży turystycznej mieli okazję wziąć udział w wydarzeniu prezentującym…
0 Komentarzy1 Minuty