Orbis – udana I połowa roku

archiwum Orbisu

Grupa Hotelowa Orbis podsumowała pierwsze półrocze 2018 roku: wzrost RevPAR o +5,3 proc., oraz EBITDA w ujęciu like-for-like o 4 proc. do poziomu 205 mln zł; 12 nowych hoteli z 1500 pokoi w modelu asset light (franczyza i zarządzanie) w sześciu krajach Europy Wschodniej, 5 hoteli w budowie.

Cytowany przez PAP, Gilles Clavie, prezes zarządu i dyrektor generalny Orbis SA, powiedział: „Również perspektywy na drugie półrocze wyglądają obiecująco.
Nasza pozycja biznesowa pozostaje stabilna w pierwszej połowie 2018 r.; wskaźniki pokazują solidne wzrosty. Mamy rezerwy, które pozostają zgodne z naszymi oczekiwaniami. Dlatego również perspektywy na przyszłość są optymistyczne.
Jednym z czynników wpływających na osiągane wyniki jest odczuwalny w całym regionie wzrost kosztów pracy, wynikający z rekordowo niskich stóp bezrobocia. W związku z powyższym Orbis wzmacnia swoje działania, koncentrując się na maksymalizacji przychodów ze sprzedaży.”

Orbis nadal rozwija sieć hoteli w szybkim tempie. 1500 pokoi w ramach umów o zarządzanie i franczyzy w sześciu krajach Europy Wschodniej będzie do dyspozycji klientów już od września. Jak poinformował Gilles Clavie, dzięki temu Grupa będzie bardziej zrównoważona pod względem modelu działalności i lepiej zdywersyfikowana geograficznie. Wśród nowych umów na szczególną uwagę zasługuje pierwsza umowa dotycząca aparthotelu pod nową marką Adagio, który zostanie wybudowany w Krakowie.

Dodatkowo, w pierwszym półroczu 2018 roku Orbis otworzył 5 nowych hoteli na podstawie wcześniej podpisanych umów franczyzy i zarządzania, powiększając sieć o ponad 600 nowych pokoi w 4 państwach regionu: w Polsce, na Węgrzech, w Słowenii i Macedonii. Jednocześnie Spółka kontynuuje inwestycję w 5 nowych, własnych hoteli (łącznie ponad 800 pokoi), z których dwa – ibis Styles Warszawa Centrum (179 pokoi) i ibis Vilnius Centre (164 pokoje) – zostaną otwarte w drugiej połowie tego roku. W sumie w przygotowaniu są 44 projekty hotelowe , co oznacza przyrost 6000 pokoi.

W rozmowie z PAP Clavie podkreślił, że Polacy z każdym rokiem stanowią większą grupę klientów spółki. „Obserwujemy, że polscy goście chętniej spędzają czas w hotelach; coraz częściej przyjeżdżają w celach nie tylko biznesowych, ale i turystycznych, z rodzinami. Oczekiwania osób, które przybywają w celach turystycznych są inne niż tych, które spędzają w naszych hotelach czas w związku z działaniami biznesowymi. Tym samym, poznajemy Polaków lepiej i jesteśmy w stanie lepiej odpowiedzieć na ich potrzeby” – powiedział szef Orbisu.

Jak podkreślił, wszystkie wskaźniki na świecie wskazują na to, że branża nadal optymistycznie może patrzeć w przyszłość. „PKB w całym regionie stale rośnie. To pozwala nam osiągać cele biznesowe na założonym wcześniej poziomie. Jesteśmy w dobrej kondycji, która pozwala zakładać wzrosty również w przyszłości. Wszystkie wskaźniki na to wskazują: demografia na świecie, liczba podróżujących każdego roku podwaja się, przybywa pasażerów na lotniskach, ludzie wydają chętniej na cele turystyczne, a dodatkowo poszczególne kraje i miasta wkładają wiele wysiłku w to, by jeszcze bardziej przyciągać turystów i by tworzyć swoje własne marki. Dlatego mimo że branża hotelowa jest branżą związaną z sezonowością, to z optymizmem patrzymy w przyszłość” – oświadczył.

Jak poinformowano w trakcie konferencji podsumowującej I półrocze 2018 r., plan rozwojowy zapewni spółce silną pozycję rynkową w nadchodzących latach. W zakresie zarządzania aktywami Grupa sfinalizowała transakcję sprzedaży i zarządzania zwrotnego hoteli Sofitel Budapest Chain Bridge i Novotel Szeged. Zgodnie ze strategią i planem inwestycyjnym na lata 2018-2022, Orbis przeznaczy pozyskane środki finansowe na przynoszące zyski projekty M&A w celu dalszego podnoszenia poziomu wskaźnika EBITDA i wartości spółki w przyszłości, np. nabycie hotelu Mercure Bucharest Unirii na początku lipca br.