Opłata turystyczna w Chorwacji
Publikujemy kolejny głos w debacie o tym, czy należałoby wprowadzić w Polsce opłatę turystyczną. Dziś wypowiedź dr Agnieszki Puszczewicz, dyrektor Przedstawicielstwa Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej w Polsce.
Po raz pierwszy kwestie opłaty turystycznej uregulowano w Chorwacji w 1991 roku w Ustawie o opłacie turystycznej . Ustawa jasno definiowała kto podlega obowiązkowi opłaty turystycznej, jakie będzie przeznaczenie środków oraz w jaki sposób będą one dystrybuowane do poszczególnych beneficjentów. Przez lata dokument ewoluował. Obecnie oczekuje się przyjęcie nowego rozwiązania prawnego (od 1 stycznia 2019), które po raz kolejny dostosuje istniejące prawodawstwo do obecnych standardów europejskich i światowych.
Obecnie obowiązująca Ustawa o opłacie turystycznej już w artykule 2 jasno definiuje, że opłata turystyczna jest przychodem wspólnot turystycznych, które wykorzystują ją do wykonywania swoich zadań statutowych zgodnie z uchwalonym rocznym planem pracy oraz planem finansowym.
W praktyce środki otrzymane z opłaty turystycznej usprawniają funkcjonowanie systemu oraz realizację kluczowych zadań jak promocja, rozwój oferty turystycznej czy promocja wydarzeń w destynacji.
Opłata turystyczna jest obowiązkowa. Uiszcza się ją za każdy pojedynczy nocleg. Co warto podkreślić obowiązkowi jej płacenia podlegają na jednakowych warunkach zarówno goście z zagranicy, jak i miejscowi.
Ostateczna wysokość opłaty turystycznej zależy od klasy turystycznej miejsca (podzielone na A, B, C, D i nie sklasyfikowane), w którym realizowany jest nocleg oraz od sezonu .
Ustawa definiuje również kto jest płatnikiem opłaty (m.in. turyści, żeglarze, nie komercyjny ruch turystyczny – np. właściciele domów letniskowych w miejscowościach turystycznych), kto jest z niej zwolniony (m.in. dzieci do 11,99 lat, osoby niepełnosprawne ze stopniem niepełnosprawności powyżej 70% i jeden opiekun, osoby przebywające i nocujące na statkach, jeśli te cumują w porcie) oraz komu przysługują preferencyjne stawki (m.in. dzieci od 12 do 18 lat), jak również sposób jej uiszczania. O wysokości opłaty turystycznej na kolejny rok (co do zasady w pierwszej połowie roku obecnego roku kalendarzowego na rok przyszły) decyduje Rada Ministrów na wniosek Ministra Turystyki .
Wpłacone przez płatników środki z tytułu opłaty turystycznej wpływają na specjalne konto, z którego dzielone są w następujący sposób:
1. 65 proc. środków wspólnocie turystycznej gminy lub miasta – wykorzystywane wyłącznie na polepszenie warunków pobytu gości na podstawie wcześniej przyjętego wspólnego programu gminy lub miasta i wspólnoty turystycznej gminy lub miasta (ze wspomnianych w tym punkcie środków 30% wspólnota turystyczna przekazuje gminie lub miastu, na terenie którego jest założona);
2. 10 proc. środków wspólnocie turystycznej województwa;
3. 25 proc. środków Chorwackiej Wspólnocie Turystycznej.
Inny podział dotyczy miast i gmin, które generują mniejsze dochody niż 200 000 kun rocznie (cca 30.000 eur) oraz innych sytuacji przewidzianych Ustawą.
Ustawa nakłada również obowiązek zgłaszania gości w ciągu 24h od ich przyjazdu co jest kompatybilne z przepisami dotyczącymi obowiązku meldunkowego w Chorwacji.
Projekt Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej oraz Wydziału Informatycznego Uniwersytetu w Zagrzebiu w zakresie krajowego systemu monitorowania ruchu turystycznego eVisitor pomógł właścicielom obiektów łatwiej spełnić obowiązki wynikające z Ustawy.
eVisitor jest platformą internetową, która pomaga właścicielom obiektów noclegowych zrealizować obowiązek meldunkowy.
Możliwości platformy dają nam jednak dużo większe możliwości – to przede wszystkim dane statystyczne dotyczące między innymi ilości gości w poszczególnych miejscowościach turystycznych oraz bezpośrednia komunikacja właścicieli obiektów noclegowych z instytucjami publicznymi (m.in. Centrala Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej, lokalne wspólnoty turystyczne, Ministerstwo Turystyki, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych).
W styczniu 2018 roku eVistor otrzymał nagrodę UNWTO w dziedzinie innowacji.
Planowane od stycznia 2019 roku zmiany mają przede wszystkim dotyczyć podziału środków uzyskanych z opłaty turystycznej.
Konkurencja nie śpi. Bez środków z opłaty turystycznej trudno mówić o profesjonalnym rozwoju turystyki, kreowaniu nowych produktów czy podwyższaniu kwalifikacji kadr. Dzięki środkom z opłaty turystycznej można kreować turystyczną rzeczywistość. Chorwacja w 2018 roku otrzymała liczne nagrody, o przyznaniu których decydowali goście. To zobowiązuje do dalszej wytężonej pracy.
POWIĄZANE WPISY
25 lipca 2024
Alicja Wójcik Gołębiowska: umowy Ryanair z partnerami sprzedażowymi w Polsce są w toku. Nadal weryfikujemy, kto i jak sprzedaje nasze bilety
Ryanair zapowiadał otwartość na współpracę z touroperatorami oraz agentami turystycznymi,…
1 Komentarz12 Minuty
1 marca 2024
Europ Assistance Polska podsumowuje ferie zimowe 2024
Ferie zimowe dobiegły już końca. W tym roku mocno zdominowały je zagraniczne kierunki.…
0 Komentarzy3 Minuty
11 grudnia 2023
Silny złoty sprzyja wyjazdom zagranicznym
Końcówka 2023 roku może skłaniać do planowania zagranicznych wyjazdów. Wszystko dlatego,…
0 Komentarzy6 Minuty
4 lipca 2023
Andrzej Gut-Mostowy: chciałbym po wyborach odpowiadać za turystykę. Mam koncepcję, co robić dalej dla branży [WYWIAD]
"Nie jest wcale wykluczone, że po wyborach, w przypadku stworzenia rządu przez…
1 Komentarz20 Minuty
15 maja 2023
Branża czeka na spotkanie z UOKiK. Przepis „turystycznej” ustawy rozwiązuje problem z cenami? [OPINIA PRAWNA]
Branża chciałaby omówić z UOKiK zastrzeżenia do sposobu prezentowania dynamicznych cen w…
0 Komentarzy11 Minuty
7 września 2022
Michael O’Leary: biurom podróży nie wolno sprzedawać naszych biletów. Nie zwrócimy im pieniędzy
Odprzedawanie biletów Ryanair przez pośredników jest niezgodne z regulaminem przewoźnika,…
1 Komentarz14 Minuty
13 stycznia 2022
NSA potwierdza: można odliczać VAT od usług noclegowych kupowanych w celu odsprzedaży
Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził wyrok WSA, zgodnie z którym przedsiębiorcy mają…
0 Komentarzy2 Minuty
9 lipca 2021
„Serce polskiego wybrzeża” potrzebuje ruchu poza sezonem. Ma potencjał uzdrowiskowy do wykorzystania
“Serce polskiego wybrzeża” to znane i dobrze wypromowane w Polsce hasło. Gdy zapytać, co…
0 Komentarzy6 Minuty
7 maja 2021
Prezes Tourist Polska: konkurencja na turystycznym rynku krajowym się zacieśnia
Na razie nie poddaliśmy się wojnie cenowej, ale czujemy jej oddech na plecach. Duzi…
0 Komentarzy7 Minuty