Opłata albo inaczej finansowana informacja turystyczna

Wśród sposobów na poprawę systemu zarządzania promocją turystyczną w Polsce wymienić można: zaangażowanie przedsiębiorców w finansowania centrów informacji turystycznej oraz wprowadzenie opłaty turystycznej – uważa Izabela Stelmańska, zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego.
Opierając się na danych z dostępnych badań ruchu turystycznego w Polsce wynika, że nasz kraj jest coraz bardziej atrakcyjny pod względem turystycznym. Aby taki trend się rozwijał, potrzebne jest nieustanne podejmowanie działań na rzecz rozwoju infrastruktury turystycznej i około turystycznej, jak również prowadzenie dedykowanych kampanii promocyjno – informacyjnych.
Informacja turystyczna lepiej zarządzana i przejrzyście finansowana
Środki rządowe czy samorządowe są zbyt małe i niewystarczające. W obecnym okresie programowania również środki UE są znacząco ograniczone, jeżeli chodzi o turystykę. Dlatego też należy poszukiwać rozwiązań, które w połączeniu z działaniami jednostek samorządu terytorialnego przyczynią się do rozwoju turystyki, odpowiadając na najnowsze trendy.
Jednym z rozwiązań jest zaangażowanie podmiotów gospodarczych działających w zakresie turystyki w realizację zadań związanych z informacją turystyczną. Takie rozwiązania funkcjonują już w innych krajach europejskich, gdzie podmioty takie jak: hotele, restauracje czy atrakcje turystyczne utrzymują informację turystyczną w danej miejscowości. Takie rozwiązanie wydaje się o tyle rozsądne, że podmioty, które bezpośrednio czerpią korzyści z turystyki, same dbają o to, aby informacja na ich temat była rzetelna. W ten sposób rozwiewa się też wątpliwości, czy informacja turystyczna, utrzymywana ze środków publicznych, nie jest ukrytą pomocą publiczną.
Opłata jednakowa w Polsce, ale zróżnicowana według kategorii
Innym rozwiązaniem jest wprowadzenie opłaty turystycznej. Opłata ta mogłaby zastąpić opłatę klimatyczną, która w wielu miejscach straciła już dawno rację bytu ze względu na zanieczyszczenie środowiska.
Wysokość opłaty turystycznej powinna być jednakowa na terenie całego kraju, jednak powinna być zróżnicowana, np. ze względu na rodzaj obiektu noclegowego. W przypadku obiektów skategoryzowanych wysokość opłaty turystycznej powinna być uzależniona od kategorii obiektu.
Opłatę powinni płacić wszyscy podróżni z wyjątkiem obsługi ruchu turystycznego tzn.: przewodników i pilotów turystycznych, jak również kierowców, których podróż powiązana jest z obsługą grupy turystów. Wówczas stawka dla obsługi powinna wynosić 0 zł.
Od dłuższego czasu trwa dyskusja w Polsce na temat obecnie funkcjonującego systemu zarządzania turystką, jak również sposobu finansowania działań podejmowanych przez LOT-y i ROT-y. Wprowadzenie opłaty turystycznej mogłoby rozwiązać pojawiające się trudności, jak również w dużej mierze uniezależniłoby funkcjonowanie tych podmiotów od kadencyjności samorządów i administracji rządowej. Dystrybucja środków z opłaty turystycznej na LOT-y i ROT-y jest szansą na podejmowanie długofalowych działań i daje możliwość odcięcia się od niestabilnego źródła finansowania, jakim są składki członkowskie, na których opiera się obecny system. Oczywiście takie podejście wymagałoby wzmocnienia kadrowego obecnych LOT-ów i ROT-ów, a być może zmianę funkcjonowania ze stowarzyszeń np. w spółki, jednak takie zmiany mogłyby okazać się korzystnymi dla całej polskiej turystyki.
POWIĄZANE WPISY
7 września 2022
Michael O’Leary: biurom podróży nie wolno sprzedawać naszych biletów. Nie zwrócimy im pieniędzy
Odprzedawanie biletów Ryanair przez pośredników jest niezgodne z regulaminem przewoźnika,…
0 Komentarzy14 Minuty
13 stycznia 2022
NSA potwierdza: można odliczać VAT od usług noclegowych kupowanych w celu odsprzedaży
Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził wyrok WSA, zgodnie z którym przedsiębiorcy mają…
0 Komentarzy2 Minuty
9 lipca 2021
„Serce polskiego wybrzeża” potrzebuje ruchu poza sezonem. Ma potencjał uzdrowiskowy do wykorzystania
“Serce polskiego wybrzeża” to znane i dobrze wypromowane w Polsce hasło. Gdy zapytać, co…
0 Komentarzy6 Minuty
7 maja 2021
Prezes Tourist Polska: konkurencja na turystycznym rynku krajowym się zacieśnia
Na razie nie poddaliśmy się wojnie cenowej, ale czujemy jej oddech na plecach. Duzi…
0 Komentarzy7 Minuty
5 maja 2021
Lekcje w terenie szansą dla turystyki młodzieżowej
Powrót do partnerskich relacji ze szkołami warto stopniować np. zachęcając jeszcze…
1 Komentarz4 Minuty
17 kwietnia 2021
Tarcza antykryzysowa wydłużona na marzec i kwiecień. Co przysługuje firmom turystycznym?
Zapisy ustawy „covidowej”, uprawniające m.in. firmy turystyczne do korzystania z czterech…
0 Komentarzy6 Minuty
2 kwietnia 2021
Życzenia Wielkanocne od redakcji portalu WaszaTurystyka.pl
Życzenia Radosnych Świąt Wielkanocnych wypełnionych nadzieją budzącego się do życia,…
0 Komentarzy1 Minuta
26 marca 2021
Andrzej Gut-Mostowy: spłaty TFZ odroczone do grudnia, ważność voucherów przedłużona o rok
O rządowych planach odnośnie do gwarantowanych przez państwo voucherów, które…
1 Komentarz6 Minuty
3 marca 2021
Przedłużenie „tarczy antykryzysowej” na luty. Co przysługuje firmom turystycznym?
W niedzielę 28 lutego weszło w życie rozporządzenie przedłużające działanie „tarczy…
1 Komentarz6 Minuty