Opłata albo inaczej finansowana informacja turystyczna

Wśród sposobów na poprawę systemu zarządzania promocją turystyczną w Polsce wymienić można: zaangażowanie przedsiębiorców w finansowania centrów informacji turystycznej oraz wprowadzenie opłaty turystycznej – uważa Izabela Stelmańska, zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego.
Opierając się na danych z dostępnych badań ruchu turystycznego w Polsce wynika, że nasz kraj jest coraz bardziej atrakcyjny pod względem turystycznym. Aby taki trend się rozwijał, potrzebne jest nieustanne podejmowanie działań na rzecz rozwoju infrastruktury turystycznej i około turystycznej, jak również prowadzenie dedykowanych kampanii promocyjno – informacyjnych.
Informacja turystyczna lepiej zarządzana i przejrzyście finansowana
Środki rządowe czy samorządowe są zbyt małe i niewystarczające. W obecnym okresie programowania również środki UE są znacząco ograniczone, jeżeli chodzi o turystykę. Dlatego też należy poszukiwać rozwiązań, które w połączeniu z działaniami jednostek samorządu terytorialnego przyczynią się do rozwoju turystyki, odpowiadając na najnowsze trendy.
Jednym z rozwiązań jest zaangażowanie podmiotów gospodarczych działających w zakresie turystyki w realizację zadań związanych z informacją turystyczną. Takie rozwiązania funkcjonują już w innych krajach europejskich, gdzie podmioty takie jak: hotele, restauracje czy atrakcje turystyczne utrzymują informację turystyczną w danej miejscowości. Takie rozwiązanie wydaje się o tyle rozsądne, że podmioty, które bezpośrednio czerpią korzyści z turystyki, same dbają o to, aby informacja na ich temat była rzetelna. W ten sposób rozwiewa się też wątpliwości, czy informacja turystyczna, utrzymywana ze środków publicznych, nie jest ukrytą pomocą publiczną.
Opłata jednakowa w Polsce, ale zróżnicowana według kategorii
Innym rozwiązaniem jest wprowadzenie opłaty turystycznej. Opłata ta mogłaby zastąpić opłatę klimatyczną, która w wielu miejscach straciła już dawno rację bytu ze względu na zanieczyszczenie środowiska.
Wysokość opłaty turystycznej powinna być jednakowa na terenie całego kraju, jednak powinna być zróżnicowana, np. ze względu na rodzaj obiektu noclegowego. W przypadku obiektów skategoryzowanych wysokość opłaty turystycznej powinna być uzależniona od kategorii obiektu.
Opłatę powinni płacić wszyscy podróżni z wyjątkiem obsługi ruchu turystycznego tzn.: przewodników i pilotów turystycznych, jak również kierowców, których podróż powiązana jest z obsługą grupy turystów. Wówczas stawka dla obsługi powinna wynosić 0 zł.
Od dłuższego czasu trwa dyskusja w Polsce na temat obecnie funkcjonującego systemu zarządzania turystką, jak również sposobu finansowania działań podejmowanych przez LOT-y i ROT-y. Wprowadzenie opłaty turystycznej mogłoby rozwiązać pojawiające się trudności, jak również w dużej mierze uniezależniłoby funkcjonowanie tych podmiotów od kadencyjności samorządów i administracji rządowej. Dystrybucja środków z opłaty turystycznej na LOT-y i ROT-y jest szansą na podejmowanie długofalowych działań i daje możliwość odcięcia się od niestabilnego źródła finansowania, jakim są składki członkowskie, na których opiera się obecny system. Oczywiście takie podejście wymagałoby wzmocnienia kadrowego obecnych LOT-ów i ROT-ów, a być może zmianę funkcjonowania ze stowarzyszeń np. w spółki, jednak takie zmiany mogłyby okazać się korzystnymi dla całej polskiej turystyki.
POWIĄZANE WPISY
9 czerwca 2025
Co przyniesie euro w Bułgarii? Komentarz eksperta eSky.pl
Planowane przyjęcie przez Bułgarię wspólnej waluty europejskiej w 2026 roku może wpłynąć…
0 Komentarzy2 Minuty
19 maja 2025
eSky: Czerwcowe city breaki od 1,2 tys. zł. za osobę
Internetowe biuro podróży eSky.pl przygotowało zestawienie najpopularniejszych kierunków…
0 Komentarzy3 Minuty
19 maja 2025
Raport Mastercard: Wellness, natura i kulinaria głównymi trendami podróżniczymi w 2025
Mastercard Economics Institute (MEI) opublikował coroczny raport Travel Trends Report…
0 Komentarzy4 Minuty
14 maja 2025
Travelist.pl: Zmiana preferencji majówkowych Polaków. Mniej city breaków, więcej natury
Majówka 2025 przyniosła wyraźne zmiany w preferencjach wyjazdowych Polaków – wynika z…
0 Komentarzy2 Minuty
7 maja 2025
eSky: Rośnie zainteresowanie mniej popularnymi kierunkami turystycznymi w Europie
Według eSky.pl coraz większe zainteresowanie mniej popularnymi miejscami w Europie…
0 Komentarzy2 Minuty
7 kwietnia 2025
Travelplanet.pl: Turcja, Grecja i Egipt na topie. Polacy planują wakacje z wyprzedzeniem
Dane rezerwacyjne Travelplanet.pl wskazują, że liczba zarezerwowanych wyjazdów do końca…
0 Komentarzy3 Minuty
2 kwietnia 2025
Travelist.pl: ceny noclegów w górę, ale chętnych nie brakuje
Eksperci portalu Travelist.pl sprawdzili, czy Polacy zamierzają wykorzystać nadchodzące…
0 Komentarzy4 Minuty
5 listopada 2024
Turystyczna Organizacja Otwarta: „Pomoc MSiT to fikcja”
Po wrześniowej powodzi, która dotknęła Polskę, Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło…
1 Komentarz7 Minuty
25 lipca 2024
Alicja Wójcik Gołębiowska: umowy Ryanair z partnerami sprzedażowymi w Polsce są w toku. Nadal weryfikujemy, kto i jak sprzedaje nasze bilety
Ryanair zapowiadał otwartość na współpracę z touroperatorami oraz agentami turystycznymi,…
1 Komentarz12 Minuty