Odwołany samolot – czyja wina?
Linie lotnicze często tłumaczą się nadzwyczajnymi okolicznościami, które tak naprawdę są jedynie wymówką. Mają one uchronić przewoźnika przed zapłatą poszkodowanym pasażerom rekompensaty finansowej za odwołany lub opóźniony samolot. Co zatem powinniśmy wiedzieć, aby przeszkody związane z lataniem w prosty sposób zamienić na korzyści?
Adwokat Piotr Ratnicki – Kiczka, ekspert marki Opóźnionysamolot.pl, powiedział: „Musimy dokładnie sprawdzać, jakie są przyczyny odwołanego lub opóźnionego o ponad trzy godziny lotu. Od tego zależy, czy otrzymamy rekompensatę od przewoźnika, czyli odszkodowanie ryczałtowe. Jego wysokość waha się od 250 nawet do 600 euro w zależności od długości trasy. Rekompensata finansowa nie obejmuje nadzwyczajnych okoliczności opóźnienia lub odwołania rejsu, co niejednokrotnie wykorzystywane jest przez linie lotnicze. A jakie są to okoliczności? Między innymi zamknięcie lotniska z powodu niekorzystnych warunków meteorologicznych, tj. burzy, mgły czy śnieżycy. O odszkodowanie możemy się starać w innych przypadkach – strajku pracowników linii lotniczych czy usterek technicznych.”
Przepisy regulujące zasady przyznawania rekompensat finansowych i pomoc dla pasażerów (okoliczności wyjątkowe są uregulowane orzecznictwem) wynikają z Rozporządzenia (WE) Nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Należy również wspomnieć o obowiązkach i świadczeniach przewoźnika związanych z opieką nad poszkodowanymi.
Piotr Ratnicki-Kiczka, dodal: „Niezależnie od faktu czy linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność za zdarzenie, czy nie, mają podstawowe obowiązki wobec pasażera, którego lot został odwołany lub opóźniony o więcej niż 2 godziny. Dotyczą one opieki w postaci posiłków i napojów – w wymiarze odpowiednim do czasu oczekiwania na lot, nocleg w hotelu, kiedy alternatywny lot przypada na kolejny dzień, transport do i z lotniska oraz dwie darmowe rozmowy telefoniczne. Warto dodać, że linie lotnicze są także zobowiązane zaoferować poszkodowanemu alternatywne połączenie do miejsca docelowego w najwcześniejszym możliwym terminie, włączając przewoźników konkurencyjnych. Dlatego chcąc zamienić problemy związane z podróżowaniem samolotem w korzyści materialne, najlepiej powierzyć swoje roszczenie doświadczonym adwokatom specjalizującym się w prawie konsumenckim.”
POWIĄZANE WPISY
13 maja 2025
Rekordowy kwiecień w Porcie Lotniczym Rzeszów-Jasionka – ponad 94 tys. pasażerów
Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów obsłużył w kwietniu ponad 94 tys.…
0 Komentarzy2 Minuty
12 kwietnia 2025
ITA Airways dołącza do Star Alliance
Zgodnie z decyzją rady dyrektorów generalnych Star Alliance, linie ITA Airways uzyskały…
0 Komentarzy2 Minuty
11 kwietnia 2025
DOT współorganizatorem XVI Forum Promocji Turystycznej
Wydarzenie, organizowane przez redakcję portalu Waszaturystyka.pl, odbędzie się 28…
0 Komentarzy2 Minuty
9 kwietnia 2025
Zjazd OSAT 2025: agenci turystyczni poznali ofertę Arabii Saudyjskiej
4 kwietnia 2025 roku odbył się Zjazd Stowarzyszenia OSAT, w którym uczestniczyło ponad…
0 Komentarzy1 Minuty
7 kwietnia 2025
PLL LOT: salonik Polonez w nowej odsłonie
Polskie Linie Lotnicze LOT zakończyły renowację saloniku biznesowego Polonez na lotnisku…
0 Komentarzy3 Minuty
2 kwietnia 2025
Nocowanie.pl: coraz więcej Polaków wyjeżdża na Wielkanoc
Z analizy portalu Nocowanie.pl wynika, że rośnie liczba osób, które decydują się spędzić…
0 Komentarzy2 Minuty
31 marca 2025
Arabia Saudyjska: tu tradycja łączy się z nowoczesnością
Arabia Saudyjska otworzyła swoje drzwi dla turystów w 2019 roku. Wkrótce potem świat…
0 Komentarzy6 Minuty
11 marca 2025
Ferie 2025: Kołobrzeg i Szklarska Poręba na topie
Polacy nie rezygnują z podróży, ale wybierają mądrzej. Ferie zimowe 2025 przyniosły…
0 Komentarzy4 Minuty
7 marca 2025
Światowa branża turystyczna spotkała się na ITB Berlin 2025
Z rekordową liczbą 5800 wystawców z ponad 170 krajów, ITB Berlin 2025 otworzyło swoje…
0 Komentarzy4 Minuty