“Nowe Trendy” w Gdańsku znów inspirują i pomagają zrozumieć, jak pandemia zmieniła turystykę
Popularna konferencja branżowa New Trends in Tourism odrodziła się po pandemii i zgromadziła w Europejskim Centrum Solidarności ponad 150 osób. Dwa razy tyle słuchaczy śledziło wydarzenie online. Inspirujące wykłady zagranicznych gości, debaty – jak zawsze organizowane przez Visit Gdańsk wydarzenie stało na wysokim poziomie merytorycznym.
New Trends in Tourism to jak zawsze spojrzenie w przyszłość, wiwisekcja najnowszych globalnych zjawisk w branży, dawka wiedzy, inspiracji i okazja, by spotkać światowych liderów turystycznej analityki. A także najwyższy standard organizacyjny i inspirujące nowinki konferencyjne. W tym roku furorę zrobiły eko-identyfikatory zrobione z papieru i ziaren, które każdy uczestnik może zasadzić we własnym ogródku albo na miejscu, w przygotowanej przez Visit Gdańsk doniczce. Z ziaren wyrośnie ozdobna trawa, którą będzie można podziwiać podczas kolejnej, wiosennej edycji wydarzenia.
Nowe porządki w turystyce
Nowe Trendy w Turystyce spełniają też najnowsze standardy dostępności: wydarzenie jest w pełni przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami, w tym tłumaczone na żywo na język migowy.
Uczestnicy konferencji mieli możliwość wysłuchania analiz ekspertów z Wielkiej Brytanii, Izraela, Stanów Zjednoczonych, Grecji i oczywiście Polski, a także wziąć udział w workshopach. Prezentowano m.in. najnowsze trendy konsumenckie w turystyce, mówiono o kreatywnych sposobach promocji, istocie digitalizacji, zrównoważonej turystyce i współpracy przy promowaniu kierunków turystycznych. W tym ostatnim temacie pokazano m.in. wspólny projekt polskich miast pod hasłem „City will wait”, zainicjowany podczas pandemii m.in. przez Łódź, Poznań, Warszawę i Gdańsk. Konferencję zakończyło wystąpienie Douga Lanskyego, który łącząc się online z ECS, zabrał audytorium w podróż do swoistego „nowego ładu” w turystyce, który wyłonił się z pandemii. Według niego w świecie po kryzysie covidowym sukces turystyczny będzie definiowany przez zupełnie nowe kryteria, a promocja powinna skupić się na istocie doświadczenia podróży, zamiast na kreacji wizualnej i chwytliwych hasłach.
Konferencję otwierał wykład, który przygotował współpracujący z European Travel Comission dr Eran Ketter, poświęcony dziesięciu zjawiskom definiującym realia turystyki odradzającej się po pandemii. Z zaprezentowanych badań wynika m.in., że 2/3 Europejczyków planuje podróże w ciągu najbliższych sześciu miesięcy, a ich chęć do podróżowania jest o 50 proc. wyższa niż na początku roku. „Teraz jest czas, by wdrażać lany odbudowywania turystyki, nad którymi pracowaliśmy przez całą pandemię. Ci, którzy zaczęli promować się jako pierwsi, działają z pozycji przewagi” – powiedział Eran Ketter.
Wspólna podróż sposobem odbudowania relacji
Nad turystyką nadal wisi jednak widmo niepewności. Z badań dla ETC wynika, że we wrześniu „okienko rezerwacyjne” na rynkach europejskich w 50 proc. było krótsze niż trzy tygodnie. W dzisiejszych czasach firmy turystyczne jako standard powinny wdrażać elastyczną politykę rezerwacji i bardzo atrakcyjne ceny first minute, które mogą skłonić turystów, by rezerwowali swoje wakacje wcześniej.
Zmieniły się najważniejsze definiowane w branży problemy. Jeszcze w roku 2019 największym z nich był dla całego świata overtourism, dziś do największych wyzwań należą kwestie zdrowotne i protokoły sanitarne, a także ograniczenia administracyjne związane z epidemią, przyrost biurokracji i zmieniające się restrykcje w podróżowaniu. Jednocześnie zmieniają się motywacje do podróży. Jednym z nich staje się potrzeba spędzania czasu w gronie rodziny i przyjaciół w sposób wartościowy i atrakcyjny. Ludzie pozbawieni przez okres lockdownu kontaktu ze swoimi rodzinami dziś chcą nadrobić tę stratę. Widać wzrost popularności podróży międzypokoleniowych, podczas których chcemy spędzać wspólnie czas poza domem. Podróż ma być doświadczeniem łączącym rodziny, które chcą wspólnie doświadczać, brać udział w warsztatach np. kulinarnych, robić coś nowego, aktywnego, niecodziennego.
Chcemy też podróżować bliżej. Choć lotnictwo pasażerskie się odrodziło, to nadal 2/3 Europejczyków chce podróżować po swoim kraju albo do krajów ościennych. W promocji trzeba się zatem skoncentrować na turystyce krajowej, ale także na krajach ościennych. W bardzo wielu przypadkach oznacza to przestawienie się w działaniach marketingowych na zupełnie inne rynki niż te, na których działaliśmy przed pandemią.
Trendy i problemy, które przetrwały pandemię
Mimo wzrostu popularności wypoczynku na łonie natury nie umarł popyt na city break. Chęć odwiedzania miasta nadal istnieje – wszyscy miłośnicy miast nie stali się nagle miłośnikami natury. Nadal chcą zwiedzać muzea, korzystać z oferty kulturalnej i gastronomicznej, oglądać zabytki architektury i te motywacje się nie odmieniły. Pojawiła się za to nowa fala turystyki biznesowej – chodzi o pracowników „zdalnych”, którzy chcą pracować z różnych miejsc na świecie. Jest to de facto turystyka „bleisure”, dająca możliwość oferowania dłuższych pobytów, nie tylko weekendowych. Skoro można pracować zdalnie, warto proponować przedłużenie wyjazdu na dni robocze i zapewnić klientom warunki do pracy online.
Koniec końców, trzeba pamiętać o tym, że pojawienie się epidemii nie zniwelowało problemów globalnych, z którymi świat mierzył się przed pojawieniem się covid. „Zielona turystyka nadal jest ważna. Covid dobiega końca, jest jednak kolejny kryzys, z którym trzeba się uporać, czyli kryzys klimatyczny. To, z czym mamy dziś do czynienia, jeśli chodzi o zmianę warunków pogodowych, to do zaledwie czubek góry lodowej. Z tymi wyzwaniami trzeba się będzie zmierzyć, dlatego kładźmy nacisk na to, żeby turystyka też miała swój udział w walce o ekologię” – podsumował Eran Ketter.
Wyróżnij się narracją opartą na wartościach
O tym, jak nie zanudzić klientów sztampowymi metodami promocji mówił specjalista ds. komunikacji i konsultant Piotr Bucki. W swoim wystąpieniu położył nacisk na to, w jaki sposób firma czy kierunek turystyczny może się wyróżnić w swojej narracji skierowanej do klienta. Według niego, aby tego dokonać, trzeba przede wszystkim wyjść poza schemat – wartość, dać ludziom coś, dzięki czemu nas zapamiętają. Zamiast zachwalać sam produkt, np. wyposażenie hotelu, warto stworzyć narrację o miejscu, w którym dany obiekt się znajduje. Piotr Bucki pokazał przykłady pokoi hotelowych, które niezależnie od tego, w jak unikatowym mieście się znajdują, wyglądają dokładnie tak samo i niczym się nie wyróżniają – a mogłyby elementami dekoracji nawiązywać do tego, w jakim są otoczeniu.
Ekspert poleca też, by firmy angażowały się w cele ważne dla społeczeństwa, by klienci mogli identyfikować się z prezentowanymi przez nie wartościami. Narracja związana z marką, która nie jest obojętna na światowe problemy to również sposób na to, by zostać zauważonym przez klientów. „Rozpoznaj, co jest ważne dla ludzi, którzy do Ciebie przyjeżdżają i zaangażuj się w to” – radził Piotr Bucki.
Nowe filary marketingu, digitalizacja i odrodzenie się MICE
W kolejnych wystąpieniach mowa była również o tym, czym w istocie jest digitalizacja i jak można błędnie rozumieć oraz stosować to pojęcie – temat ten przybliżył Nicholas Raymond Hall z Digital Tourism Think Tank. Z kolei dr Rob Davidson, dyrektor zarządzający firmy konsultingowej MICE Knowledge poświęcił swoje wystąpienie drodze do odrodzenia się branży MICE i sposobach jej wsparcia oraz budowania na nowo w post-pandemicznej rzeczywistości. W prezentacji online, łącząc się z ECS ze Stanów Zjednoczonych, Mara Buta z agencji Beautiful Destinations, przedstawiła trzy filary nowoczesnego marketingu w turystyce, a w wystąpieniu na żywo Manolis Psarros z firmy Toposophy, przedstawił nowoczesne spojrzenie na turystykę zrównoważoną. Reprezentująca DMO w Tel Awiwie Yael Froman-Ideses pokazała, jak miasta Izraela przestawiły się w swoich działaniach promocyjnych i komunikacji na turystykę krajową i jak miasta współpracowały ze sobą podczas zamknięcia granic kraju.
Patronem medialnym wydarzenia był portal WaszaTurystyka.pl.
POWIĄZANE WPISY
26 lipca 2024
Historyczny rok dla Portu Lotniczego Poznań-Ławica. 18,9 mln zł zysku i nowy prezes zarządu
Port Lotniczy Poznań-Ławica odnotował przełomowe wyniki finansowe za rok 2023, osiągając…
0 Komentarzy3 Minuty
26 lipca 2024
Odkrywaj Wrocław na rowerze
Wrocław odkrywać można na wiele sposobów. Jedną z opcji jest… rower. W ramach akcji…
0 Komentarzy4 Minuty
26 lipca 2024
MultiSport dostępny w ośrodkach Grupy PKL
Grupa PKL łączy sport i rekreację przez cały rok, oferując wyjątkowe atrakcje w swoich…
0 Komentarzy4 Minuty
25 lipca 2024
Ryanair zarobił w pierwszym kwartale 2024 o prawie połowę mniej. Pasażerowie kupili wyloty w niższych cenach
Ryanair poinformował, że zysk zysk za pierwszy kwartał wynosił 360 mln euro w porównaniu…
0 Komentarzy5 Minuty
19 lipca 2024
Travelist.pl: wybrzeże wciąż na topie, ale wrzesień kusi cenami
Zbliżający się koniec lipca zachęcił ekspertów z portalu Travelist.pl do analizy…
0 Komentarzy3 Minuty
19 lipca 2024
Magdas Hotel: zobacz, jak powstała przyjazna przestrzeń dla uchodźców
W centrum Wiednia, pośród zabytkowych ulic, znajduje się wyjątkowy obiekt – Magdas Hotel,…
0 Komentarzy4 Minuty
19 lipca 2024
Objazdówki Rainbow – inny wymiar odkrywania świata
Rainbow od dawna znany jest jako specjalista od wycieczek objazdowych. I wbrew opiniom,…
0 Komentarzy9 Minuty
18 lipca 2024
Rekordowa frekwencja na Zamku Książ. 220 tys. gości w pierwszym półroczu 2024
Zamek Książ przyciągnął rekordową liczbę 220 tys. turystów w pierwszej połowie 2024 roku.…
0 Komentarzy1 Minuty
17 lipca 2024
PKL podpisuje kontrakt na nowe koleje linowe w Szczawniku. W planach reaktywacja ośrodka narciarskiego w Muszynie
Grupa PKL wraz z Gminą Muszyna planuje reaktywację ośrodka narciarskiego w Szczawniku.…
0 Komentarzy3 Minuty