Nowe lotnisko w Stambule – zautomatyzowane rozwiązanie Getac przyspieszy obsługę samolotów
Nawet 700 zatankowanych samolotów na dobę dzięki przemysłowym tabletom Getac F110, które kontrolują ilość uzupełnianego paliwa i skracają czas tankowania.
Jak podała PAP, tablety firmy Getac będą służyć do obsługi nowoczesnego, w pełni zautomatyzowanego systemu tankowania samolotów.
Wszechstronne tablety klasy rugged Getac F110 zapewnią komunikację ciężarowych dystrybutorów paliwa z centralną jednostką sterującą systemem tankowania z dowolnego miejsca na płycie lotniska. Dzięki temu zdalne rozpoczęcie zautomatyzowanej procedury tankowania samolotów i przygotowanie ich do planowanego odlotu będzie możliwe w ciągu zaledwie 45 minut.
Działający od kwietnia br. port lotniczy w Stambule już niebawem stanie się największym węzłem lotniczym na świecie. Po zakończeniu prac budowlanych w 2027 r. lotnisko będzie posiadać sześć pasów startowych i cztery terminale mogące obsłużyć nawet 200 milionów pasażerów rocznie.
Zgodnie z przepisami tankowanie samolotu można rozpocząć dopiero po opuszczeniu pokładu przez wszystkich pasażerów. Na przygotowanie do następnego rejsu obsługa naziemna lotniska ma zaledwie od 45 do 60 minut.
Nad sprawnym i prawidłowym tankowaniem pozwalającym na planowy start samolotów czuwa najnowocześniejszy na świecie, w pełni zautomatyzowany centralny system tankowania obsługiwany przez służby paliwowe lotniska. Pod płytą lotniska o powierzchni 6,5 mln metrów kwadratowych znajduje się system rurociągów paliwowych, który zapewnia szybsze, dokładniejsze i bezpieczniejsze tankowanie w porównaniu do procedury przy użyciu tradycyjnych autocystern lotniskowych.
Podziemny system tankowania ogranicza także ruch pojazdów poruszających się po płycie.
Sercem całego nowoczesnego systemu jest tablet F110 Getac, który znajdziemy w kabinach wszystkich 60 samochodowych dystrybutorów paliwa. Pojazdy są wyposażone w agregaty i węże podłączane do znajdujących się pod płytą pomp paliowych i do odbiorników paliwa w samolocie. Za pomocą tabletów w technologii 4G operatorzy pojazdów komunikują się zdalnie z centralną jednostką sterowania systemem i rozpoczynają zautomatyzowane tankowanie odpowiednią ilością paliwa. Przy wykorzystaniu tabletu operatorzy mogą także łączyć się z dowolnego miejsca na płycie lotniska z dyspozytorami z centrali lotów, aby ustalić lokalizację kolejnego lądującego samolotu do zatankowania.
Seyfullah Yavuz, szef działu zaopatrzenia İGA Airport Fuel Services, powiedział: „Sprawna obsługa samolotów w portach lotniczych zależy w dużej mierze od szybkiej i efektywnej komunikacji oraz sprzętu działającego niezawodnie w każdych warunkach. Przemysłowe tablety Getac są nie tylko odporne na uszkodzenia w intensywnym użytkowaniu, ale także bezproblemowo łączą się z naszym zautomatyzowanym systemem tankowania, eliminując prawdopodobieństwo popełnienia błędu i usprawniając obsługę samolotów nawet o 60 proc. w porównaniu do pracy przy wykorzystaniu tradycyjnych autocystern paliwowych.”
Oprogramowanie tabletu Getac F110 wyposażonego w mocny procesor umożliwia także monitorowanie w czasie rzeczywistym poziomu naładowania akumulatorów 50 samochodowych dystrybutorów İGA Airport Fuel Services z napędem elektrycznym. Duży ekran tabletu można podzielić, aby jednocześnie kontrolować postęp tankowania samolotu oraz poziom naładowania akumulatora w pojeździe, co pozwala zapobiec jego nieoczekiwanemu unieruchomieniu. Treści wyświetlane na ekranie są czytelne pod każdym kątem, nawet w mocnym słońcu. Urządzenie jest odporne na wibracje, a szczelna obudowa chroni jego wnętrze przed wodą i kurzem, dzięki czemu tablet można obsługiwać w każdych warunkach pogodowych, także w deszczu. Dodatkowe wsparcie techniczne tabletów zapewnia spółka Noya Bilgisayar, turecki partner Getac.
Rick Hwang, prezes Rugged Business Unit w Getac Technology Corporation, dodał: „Tablety Getac, z których korzysta obsługa lotniska w Stambule, cechują się doskonałym połączeniem wytrzymałości, niezawodnej komunikacji i mocnych parametrów technicznych. Personel İGA Airport Fuel Services może w pełni zaufać naszym odpornym na uszkodzenia urządzeniom. Zarówno kierowcy dystrybutorów paliwa, jak i dyspozytorzy mogą teraz skupić się wyłącznie na bezproblemowej obsłudze samolotów.”
.
POWIĄZANE WPISY
17 marca 2025
Polskie Porty Lotnicze S.A. i Komenda Miejska PSP m.st. Warszawy zawarły nowe porozumienie o współpracy
Polskie Porty Lotnicze S.A. (PPL), zarządzające Lotniskiem Chopina, oraz Komenda Miejska…
0 Komentarzy2 Minuty
14 marca 2025
Wizz Air poleci z Katowic do Billund
W poniedziałek 27 października 2025 r. linia lotnicza Wizz Air obsłuży pierwszy rejs…
0 Komentarzy2 Minuty
13 marca 2025
Air France poleci do Arabii Saudyjskiej
Air France rozbudowuje swoją siatkę lotów dalekiego zasięgu o nowy kierunek na Bliskim…
0 Komentarzy1 Minuty
12 marca 2025
Rekordowy luty na Lotnisku Chopina. Ponad 1,5 mln pasażerów w lutym
0 Komentarzy2 Minuty
12 marca 2025
TT-Line wprowadza zasilanie z lądu
11 marca 2025 r. na Terminalu Promowym w Świnoujściu z sukcesem przeprowadzono…
0 Komentarzy2 Minuty
12 marca 2025
Ryanair połączy Katowice z Budapesztem
Linia lotnicza Ryanair zapowiedziała, że w czwartek 3 lipca 2025 r. wykona pierwszy rejs…
0 Komentarzy2 Minuty
11 marca 2025
KLM rozszerza ofertę na lato 2025. Do wyboru 161 kierunków
Królewskie Holenderskie Linie lotnicze KLM ogłosiły swoje plany na zbliżający się sezon.…
0 Komentarzy4 Minuty
10 marca 2025
Rekordowy luty na lotnisku w Jasionce. Ponad 68 tys. pasażerów
Ponad 68 tys. pasażerów obsłużył port lotniczy w podrzeszowskiej Jasionce w ubiegłym…
0 Komentarzy1 Minuty
10 marca 2025
FlixBus startuje z promocją. Tańsze bilety na krajowe i międzynarodowe trasy
FlixBus ogłosił promocję na bilety. Klienci, którzy zarezerwują swój przejazd z co…
0 Komentarzy2 Minuty