Nowa obsługa klienta w czasach zdominowanych przez internet
Jeśli są jakieś słowa, którym w 2020 roku musi się przyjrzeć branża turystyczna w temacie obsługi klienta, to są to “proaktywność” i “dane”. Proaktywność, bo klienci zbierają i przetwarzają mnóstwo informacji i ofert. Trzeba być przy nich, gdy są na etapie podejmowania decyzji, zanim pójdą do konkurencji. Dane, bo nie da się dziś dobrze obsługiwać klientów bez historii kontaktu, wallboardów pokazujących aktualne wyniki obsługi i raportów pozwalających zaplanować przyszłą pracę.
Internet zmienił całkowicie branżę turystyczną. Rezerwacje robione za pomocą paru kliknięć, opinie klientów zostawiane w mediach społecznościowych i platformach turystycznych, internetowe porównywarki prawie wszystkiego – biznes się zmienia i z nim musi się też zmieniać obsługa klienta. Stare koncepcje przestają wystarczać.
Przyjemnie jest iść do stacjonarnego biura podróży, przejrzeć piękny, drukowany folder reklamowy zabrany ze stojaka ekspozycyjnego i wyciągnąć jak najwięcej informacji od agenta. Ale coraz częściej to nie tam podejmowana jest decyzja. Decyzja podejmowana jest w domu albo w pracy, przy filiżance kawy. Przed ekranem.
Dlatego tak ważne jest bycie przy kliencie, gdy wiadomo, że jest naprawdę zainteresowany. Jak to zrobić? Można umieścić czat na stronie internetowej, wyskakujący tylko tym klientom, którzy na danej podstronie z ofertą spędzą określoną ilość czasu, np. półtorej minuty. Dobra zachęta do rozmowy, pokazująca się w czacie, fajnie poprowadzona rozmowa i… to konwertuje. Działa lepiej niż czat umieszczony “na sztywno”, który jest na stronie zawsze i przyciąga klientów, którzy tylko przeglądają i nie są jeszcze gotowi do zakupu. Tak się robi obsługę w służbie sprzedaży.
W swoich proaktywnych, prosprzedażowych działaniach warto jeszcze przetestować na stronie callback (oddzwonienia), a także obdzwonić bazę zimnych leadów – nie za pomocą ludzi, bo to kosztowne, ale dzięki voicebotowi. Voicebot może obsługiwać setki połączeń jednocześnie, nie męczy się i nie idzie na urlop, a bardzo sprawnie robi pierwszy rekonesans i odsiewa zainteresowanych, którzy są na kupnie wakacji, od kompletnie niezainteresowanych.
Rola technologii będzie rosnąć, bo branża coraz bardziej skręca w stronę data-driven travel. Nie da się w czasach internetowych funkcjonować nie pracując na danych, i dotyczy to również obsługi klienta. Na każdym etapie przed sprzedażą i po sprzedaży, trzeba wiedzieć, co się dzieje. Buduje to dobre doświadczenie klienta. Dotyczy to zarówno konsultantów na słuchawce, jak i kadry zarządzającej.
Konsultanci obsługując klienta muszą mieć dostęp do historii kontaktu ze wszystkich kanałów. Nie jest dobrze, gdy klient pisze najpierw na Messengerze zachwycony zdjęciem przyhotelowego basenu, a potem pisze maila i nikt w biurze nie wie, że to ten sam klient. Liczy się spójne doświadczenie – dziś obsługuje się klienta, a nie sprzedaje pojedyncze wycieczki. Biuro obsługi to wielki magazyn danych o turystach. Konsultanci mogą korzystać z nich przy pojedynczych kontaktach, a działy marketingu i sprzedaży przy projektowaniu strategii. Bookingi powinny być automatycznie zaciągane do systemu do obsługi, bo przyszłe oferty są wtedy lepiej skrojone pod klienta.
Dashboardy, wallboardy i raporty to narzędzia analityczne dla menedżerów. Na dashboardzie widać aktualne statystyki poszczególnych konsultantów. Wallboard to miejsce, gdzie wyświetlane są dane dotyczące bieżącej pracy całego biura. Raporty pokazują, co wydarzyło się w przeszłości i pomagają stwierdzić, czy KPI są pod kontrolą. Kombinacja danych z wallboardów, dashboardów i raportów daje pełen obraz obsługi i pomaga podejmować kluczowe decyzje dotyczące obsługi i sprzedaży w teraźniejszości i przyszłości.
Arkadiusz Stankowski
12 397 53 09
arkadiusz.stankowski@thulium.pl
POWIĄZANE WPISY
2 lutego 2023
Sieć Fostertravel.pl: styczeń lepszy od zeszłorocznego o 279 proc.
Fostertravel.pl nie zwalnia tempa i otworzył kolejne dwa salony w Żukowie i Izabelinie. W…
0 Komentarzy1 Minuta
2 lutego 2023
Fly.pl: Egipt, Turcja i Tunezja biorą ponad połowę rynku
W styczniu wśród klientów fly.pl, 52,2 proc. rezerwowało wyjazdy do Egiptu, Turcji lub…
0 Komentarzy3 Minuty
1 lutego 2023
Śniadanie biznesowe dla branży z MICE Expert
Grażyna Grot-Duziak działająca pod własną marką MICE Expert zorganizowała śniadanie…
0 Komentarzy1 Minuty
31 stycznia 2023
Wakacje.pl: prezes UOKiK się pomylił, nie wpływamy na wysokość cen
Wakacje.pl S.A. wydały oświadczenie w związku z dzisiejszym komunikatem Urzędu Ochrony…
0 Komentarzy1 Minuta
31 stycznia 2023
UOKiK: Wakacje.pl z zarzutami za mylące ceny
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił spółce Wakacje.pl zarzut wprowadzania konsumentów w…
1 Komentarz3 Minuty
30 stycznia 2023
Travelplanet.pl: w minionym roku wakacje zdrożały o ponad 18 proc. w porównaniu do 2021
Travelplanet.pl przygotował Raport Podróznika na podstawie zarezerwowanych wakacji, który…
0 Komentarzy8 Minuty
30 stycznia 2023
Biura podróży – średnia cena sierpniowa wyższa o ponad 900 zł
W ostatnim tygodniu badanie w biurach podróży w Polsce, średniej ceny imprez wobec cen…
0 Komentarzy3 Minuty
27 stycznia 2023
Wakacje.pl nagrodziły swoich pracowników na Dominikanie
Podsumowanie roku 2022 firmy odbyło się w listopadzie na Dominikanie. Wakacje.pl…
0 Komentarzy5 Minuty
23 stycznia 2023
Biura podróży – spadek cen imprez sierpniowych
W ostatnim tygodniu, w biurach podróży w Polsce, średnia cena dla wycieczek z wylotami…
0 Komentarzy3 Minuty