Nowa obsługa klienta w czasach zdominowanych przez internet
Jeśli są jakieś słowa, którym w 2020 roku musi się przyjrzeć branża turystyczna w temacie obsługi klienta, to są to “proaktywność” i “dane”. Proaktywność, bo klienci zbierają i przetwarzają mnóstwo informacji i ofert. Trzeba być przy nich, gdy są na etapie podejmowania decyzji, zanim pójdą do konkurencji. Dane, bo nie da się dziś dobrze obsługiwać klientów bez historii kontaktu, wallboardów pokazujących aktualne wyniki obsługi i raportów pozwalających zaplanować przyszłą pracę.
Internet zmienił całkowicie branżę turystyczną. Rezerwacje robione za pomocą paru kliknięć, opinie klientów zostawiane w mediach społecznościowych i platformach turystycznych, internetowe porównywarki prawie wszystkiego – biznes się zmienia i z nim musi się też zmieniać obsługa klienta. Stare koncepcje przestają wystarczać.
Przyjemnie jest iść do stacjonarnego biura podróży, przejrzeć piękny, drukowany folder reklamowy zabrany ze stojaka ekspozycyjnego i wyciągnąć jak najwięcej informacji od agenta. Ale coraz częściej to nie tam podejmowana jest decyzja. Decyzja podejmowana jest w domu albo w pracy, przy filiżance kawy. Przed ekranem.
Dlatego tak ważne jest bycie przy kliencie, gdy wiadomo, że jest naprawdę zainteresowany. Jak to zrobić? Można umieścić czat na stronie internetowej, wyskakujący tylko tym klientom, którzy na danej podstronie z ofertą spędzą określoną ilość czasu, np. półtorej minuty. Dobra zachęta do rozmowy, pokazująca się w czacie, fajnie poprowadzona rozmowa i… to konwertuje. Działa lepiej niż czat umieszczony “na sztywno”, który jest na stronie zawsze i przyciąga klientów, którzy tylko przeglądają i nie są jeszcze gotowi do zakupu. Tak się robi obsługę w służbie sprzedaży.
W swoich proaktywnych, prosprzedażowych działaniach warto jeszcze przetestować na stronie callback (oddzwonienia), a także obdzwonić bazę zimnych leadów – nie za pomocą ludzi, bo to kosztowne, ale dzięki voicebotowi. Voicebot może obsługiwać setki połączeń jednocześnie, nie męczy się i nie idzie na urlop, a bardzo sprawnie robi pierwszy rekonesans i odsiewa zainteresowanych, którzy są na kupnie wakacji, od kompletnie niezainteresowanych.
Rola technologii będzie rosnąć, bo branża coraz bardziej skręca w stronę data-driven travel. Nie da się w czasach internetowych funkcjonować nie pracując na danych, i dotyczy to również obsługi klienta. Na każdym etapie przed sprzedażą i po sprzedaży, trzeba wiedzieć, co się dzieje. Buduje to dobre doświadczenie klienta. Dotyczy to zarówno konsultantów na słuchawce, jak i kadry zarządzającej.
Konsultanci obsługując klienta muszą mieć dostęp do historii kontaktu ze wszystkich kanałów. Nie jest dobrze, gdy klient pisze najpierw na Messengerze zachwycony zdjęciem przyhotelowego basenu, a potem pisze maila i nikt w biurze nie wie, że to ten sam klient. Liczy się spójne doświadczenie – dziś obsługuje się klienta, a nie sprzedaje pojedyncze wycieczki. Biuro obsługi to wielki magazyn danych o turystach. Konsultanci mogą korzystać z nich przy pojedynczych kontaktach, a działy marketingu i sprzedaży przy projektowaniu strategii. Bookingi powinny być automatycznie zaciągane do systemu do obsługi, bo przyszłe oferty są wtedy lepiej skrojone pod klienta.
Dashboardy, wallboardy i raporty to narzędzia analityczne dla menedżerów. Na dashboardzie widać aktualne statystyki poszczególnych konsultantów. Wallboard to miejsce, gdzie wyświetlane są dane dotyczące bieżącej pracy całego biura. Raporty pokazują, co wydarzyło się w przeszłości i pomagają stwierdzić, czy KPI są pod kontrolą. Kombinacja danych z wallboardów, dashboardów i raportów daje pełen obraz obsługi i pomaga podejmować kluczowe decyzje dotyczące obsługi i sprzedaży w teraźniejszości i przyszłości.
Arkadiusz Stankowski
12 397 53 09
Materiał powstał we współpracy z Thulium
POWIĄZANE WPISY
10 września 2024
Biura podróży – średnia cena wyjazdów na lato 2025 poszła w górę
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025,…
0 Komentarzy3 Minuty
6 września 2024
Kompas Tour zaprasza na roadshow w Warszawie i Katowicach
Kompas Tour po pierwszym letnim sezonie w Polsce rozszerza swoją ofertę na zimę 2024/2025…
0 Komentarzy2 Minuty
6 września 2024
Dertour Group przejmuje firmę technologiczną Anixe
Dertour Group, do której należy Exim tours Polska, kupuje firmę Anixe – dostawcę…
0 Komentarzy1 Minuty
5 września 2024
Raport PIT: wakacyjne wyjazdy 2024 z biurami podróży były tańsze o 10 proc.
Zagraniczne wakacje Polaków 2024 przyniosły ożywienie w polskiej turystyce zagranicznej,…
0 Komentarzy6 Minuty
5 września 2024
Grupa eSky przejmuje markę Thomas Cook i będzie pod nią działała w Wielkiej Brytanii. Zmieni profil firmy na sprzedaż pakietów dynamicznych
Polska grupa eSky podpisała z chińską spółką Fosun umowę sprzedaży marki Thomas Cook,…
0 Komentarzy5 Minuty
4 września 2024
Itaka wprowadza ofertę rejsów wycieczkowych na sezon zima 24/25 i lato 25
Biuro Podróży Itaka informuje o wprowadzeniu do sprzedaży oferty rejsów wycieczkowych na…
0 Komentarzy5 Minuty
2 września 2024
Coral Travel zwiększa nową gwarancję ubezpieczeniową do 318 mln zł
Coral Travel Poland Sp. z o.o wykupił gwarancję ubezpieczeniową na sezon 2024/2025 w…
0 Komentarzy1 Minuty
2 września 2024
Biura podróży – ceny wrześniowych ofert last minute wyższe niż przed rokiem
Średnia cena wycieczek w pierwszym tygodniu września 2024 wzrosła o 203 zł w porównaniu…
0 Komentarzy4 Minuty
26 sierpnia 2024
Biura podróży – rosną ceny wrześniowych wyjazdów
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 2 września i 8 września…
0 Komentarzy3 Minuty