Novaturas – lekki wzrost liczby klientów w I półroczu

W pierwszej połowie roku liczba klientów Grupy Novaturas wzrosła o 1,9 proc., a jej przychody zwiększyły się o 3,8 proc. w porównaniu z pierwszym półroczem poprzedniego roku.
W pierwszym półroczu 2019 r. z usług Grupy Novaturas skorzystało ponad 137 tysięcy osób, czyli o 1,9 proc. więcej niż w tym samym okresie poprzedniego roku. Novaturas osiągnął wzrost liczby klientów na Łotwie i w Estonii o odpowiednio 8,8 proc. i 8,3 proc., natomiast na Litwie odnotował spadek o 3,3 proc. r/r. Przełożyło się to na 3,8-proc. wzrost łącznych przychodów, które sięgnęły 83,2 mln euro.
Najpopularniejszym kierunkiem wyjazdów wśród mieszkańców krajów bałtyckich w sezonie letnim pozostaje Turcja, odpowiadała za ponad połowę przychodów ze sprzedaży wczasów zorganizowanych w drugim kwartale 2019 r. i ponad jedną trzecią przychodów narastająco w I półroczu 2019 r.
Audronė Keinytė, prezes Novaturas, powiedziała: „Zdolność do utrzymywania rosnącej sprzedaży na dynamicznym i konkurencyjnym rynku jest niewątpliwą siłą Grupy Novaturas. Konkurujemy poprzez coraz bardziej zróżnicowaną ofertę dostępną w przystępnej cenie. W bieżącym sezonie ofertę wyjazdów długodystansowych powiększyliśmy o kilka perspektywicznych kierunków, takich jak Bali, Meksyk czy Seszele, natomiast średnia cena naszych wycieczek od dwóch lat utrzymuje się na podobnym poziomie.”
Dynamiczny rozwój branży turystycznej w krajach bałtyckich w ostatnich latach przyciągnął nowych graczy, co jeszcze bardziej zwiększyło konkurencję na rynku. W połączeniu z gorącą pogodą w krajach bałtyckich, zwłaszcza w czerwcu, doprowadziło to do nadpodaży na rynku, negatywnie wpływając na rentowność całego sektora.
W pierwszym półroczu 2019 roku zysk brutto Grupy Novaturas spadł o 28,7 proc. r/r do 10,7 mln EUR, natomiast EBITDA wyniosła 1,7 mln EUR (wobec 5,9 mln EUR w I półroczu 2018 r.), co przełożyło się na zysk netto w wysokości 0,4 mln EUR (wobec 4,4 mln EUR w I półroczu 2018 r.).
Tomas Staskunas, dyrektor finansowy Novaturas, skomentował: „Przykładamy dużą wagę do tego, by trzymać koszty pod kontrolą i stale dążymy do zwiększania naszej wydajności. W I półroczu 2019 r. koszty ogólnego zarządu (bez uwzględnienia pozycji o charakterze jednorazowym) zmalały o 4,9 proc. r/r, natomiast łączne koszty operacyjne Grupy wzrosły tylko o 0,9 proc. r/r, podczas gdy całkowite przychody w tym okresie wzrosły o 3,8 proc. r/r. Nieustannie poszukujemy możliwości dalszej poprawy efektywności, przy zachowaniu wysokiego poziomu świadczonych usług.
W pierwszej połowie br. na naszą rentowność nadal nieznacznie wpływały wyższe koszty związane ze zmianą głównego przewoźnika lotniczego, dokonaną w IV kwartale 2018 r., niemniej jednak efekt ten zanika i nie powinien już obciążać naszych wyników finansowych. Będziemy bronić naszej wiodącej pozycji na rynku.”
Audronė Keinytė dodała: „Przygotowaliśmy bardzo atrakcyjną i różnorodną ofertę na nadchodzący sezon zimowy 2019/2020, a znaczna jej część została już zarezerwowana. Odnotowaliśmy 5-procentowy wzrost rezerwacji r/r przy istotnie wyższej rentowności w porównaniu z poprzednim rokiem. W przyszłym sezonie letnim zamierzamy zaoferować podobną liczbę miejsc jak w 2019 roku, stale poszukując możliwości dalszego poszerzenia oferty. Zamierzamy m.in. zwiększyć sprzedaż wycieczek krajoznawczych, a nowa oferta objazdowych wycieczek samolotowych jest już dostępna na rynkach łotewskim i estońskim.”
POWIĄZANE WPISY
16 sierpnia 2022
Biura podróży – wakacje wrześniowe lekko drożeją
W minionym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami między 5 i 11 września 2022,…
0 Komentarzy4 Minuty
8 sierpnia 2022
Biura podróży – wrzesień dużo tańszy od sierpnia
Średnie ceny wycieczek sprzedawanych w biurach podróży w Polsce na początek września są…
0 Komentarzy5 Minuty
5 sierpnia 2022
Nowy gracz na rynku biletów lotniczych dla grup
Portal Grupowe-Bilety.pl to, według twórców, odpowiedź na rosnące po pandemii…
0 Komentarzy1 Minuty
4 sierpnia 2022
Fly.pl: lipiec rekordowym miesiącem. Liderami Turcja i Grecja
W lipcu fly.pl osiągnęło sprzedaż o ponad 30 proc. wyższą niż w siódmym miesiącu 2021…
0 Komentarzy3 Minuty
2 sierpnia 2022
Ras Al Khaimah: liczba turystów w emiracie osiągnęła poziom sprzed pandemii
Ras Al Khaimah w okresie od stycznia do czerwca 2022 odwiedziło 521 085 turystów. Oznacza…
0 Komentarzy3 Minuty
1 sierpnia 2022
Biura podróży – wzrost ceny sierpniowych zahamował
W minionym tygodniu, średnia cena dla wycieczek sprzedawanych w biurach podróży w Polsce…
0 Komentarzy5 Minuty
28 lipca 2022
Wakacje.pl: Turcja, Grecja i Egipt wciąż najpopularniejszymi kierunkami wyjazdów
Specjaliści z portalu wakacje.pl sprawdzili jaki wpływ ma trwająca od pół roku wojna w…
0 Komentarzy10 Minuty
27 lipca 2022
Włoski przewoźnik Skyalps szykuje się na loty z Radomia na 2023 rok
Przedstawiciele linii lotniczej Skyalps spotkali się na zaproszenie PPL z polskimi…
0 Komentarzy5 Minuty
25 lipca 2022
Biura podróży – ceny imprez szybują w górę
W minionym tygodniu, w biurach podróży w Polsce średnia cena dla wycieczek z wylotami…
0 Komentarzy4 Minuty