Nocowanie.pl: Polacy wybierają krótkie i częste wyjazdy wakacyjne
Polacy, planując tegoroczne wakacje, decydują się na krótsze, ale częstsze wyjazdy, najczęściej nad morze. Średni budżet na noclegi wynosi do 200 zł za osobę na noc, a wybór miejsca pobytu jest starannie przemyślany. Ankieta serwisu Nocowanie.pl przeprowadzona wśród tysiąca turystów pokazuje, że 45,2 proc. z nas wyjedzie rodzinnie, 37,5 proc. we dwoje, a 17,3 proc. w gronie znajomych.
Większość planujących urlop wyjedzie na tydzień, a trendem stają się coraz krótsze pobyty. Ważnymi czynnikami przy wyborze noclegu są cena, relacja ceny do jakości, udogodnienia oraz opinie innych użytkowników.
„Przy czym mówimy tu o rezerwacjach indywidualnych, które nie obejmują zorganizowanego wypoczynku dzieci w ośrodkach wypoczynkowych czy obiektach kolonijnych. Bez względu na to w jakiej konfiguracji wybieramy się na wakacje, jedno jest pewne: dwutygodniowe rodzinne urlopy w kraju przeszły do historii. Utrzymuje się trend krótkich, ale częstszych wyjazdów” – podkreśla Agnieszka Rzeszutek, ekspert Nocowanie.pl.
Ponad połowa, bo 54 proc. planujących wypoczynek familijny, wyjedzie na tydzień i jest to wynik zbliżony do zeszłorocznego, gdy Nocowanie.pl przeprowadziło identyczną ankietę. O 10 proc. wzrosła natomiast grupa rodzin skracających pobyt do 4 czterech dni. Teraz to 31 proc. podróżujących rodzinie. Dwutygodniowy lub dłuższy pobyt w kraju zamierza zarezerwować zaledwie 5,7 proc. ankietowanych z tej grupy.
Nieco inaczej rozkładają się odpowiedzi par. Co prawda częściej wybierają one wyjazdy weekendowe – taką odpowiedź zaznaczyło 29 proc. par i tylko 9 proc. rodzin – ale też częściej mogą pozwolić sobie na dwa tygodnie, a nawet więcej, urlopu (8,5 proc.).
„Rezerwacje są krótkie, ale dobra wiadomość dla gospodarzy jest taka, że 45 proc. rodzin i 41 proc. par planuje więcej niż jeden urlop. Poza tym wszystko wskazuje na to, że wydamy nieco więcej, bo mniej osób liczy na to, że zmieści się w kwocie do 100 złotych – 44 proc. par i 39 proc. rodzin. W zeszłym roku było to odpowiednio: 49 proc. i 44 proc.” – podaje Rzeszutek.
Na wydatek powyżej 300 zł za osobę za noc pozwolić sobie może 12 proc. ankietowanych rodzin i 7,8 proc. par. Budżet do 2 tys. zł na noclegi przeznaczyć chce ponad połowa par (52 proc.), kolejne 31 proc. zamierza wydać między 2 a 4 tys. Ze względu na większą liczbę osób, w tym drugim przedziale chce zmieścić się 42 proc. wyjeżdzających z rodziną.
Ankietowani odpowiedzieli też na tradycyjne wakacyjne pytanie: nad morze czy w góry? Wygrywa Bałtyk, nad który wybiera się 64 proc. podróżujących z dziećmi i 58 proc. urlopujących w parach. Górskie wędrówki przewiduje 30 proc. rodzin i 28 proc. par. Rodziny rzadziej niż pary wybiorą Mazury. Krainę Wielkich Jezior zamierza odwiedzić 14 proc. podróżujących we dwoje.
Po wyborze kierunku i zaplanowaniu budżetu przychodzi moment wyboru konkretnego obiektu, który najlepiej wpisze się w wyobrażenie o udanym wypoczynku.
„Jak wynika z odpowiedzi ankietowanych na decyzję o wyborze wpływ mają przede wszystkim ostateczna cena bez ukrytych opłat dodatkowych, dobra relacja ceny do jakości, rzetelny opis obiektu, atrakcyjne promocje, parking, dostępne udogodnienia, a także atrakcje na miejscu i w najbliższej okolicy, dostosowane do potrzeb rodzin lub osób spędzających wolny czas we dwoje – mówi Agnieszka Rzeszutek. – Duże znaczenie ma też opinia innych. Uważnie śledzimy wpisy i komentarze dostępne w internecie, zwracając uwagę na to czy wyglądają na wiarygodne” – podkreśla.
Przy wyborze szczególnie ostrożni są podróżujący całymi rodzinami. 52 proc. z nich, zanim dokona wyboru tego właściwego, porównuje propozycje więcej niż dziesięciu obiektów. Kolejne 27 proc. szczegółowo przygląda się informacjom o 4-10 obiektach, a 7 proc. przyznaje, że nie porównuje ofert wcale. Nieco mniej czasu na wybór poświęcają osoby podróżujące w parach – 40 proc. sprawdza ofertę od czterech do dziesięciu obiektów, a 12 proc. nie podejmuje analizy ofert.
Przy zestawianiu propozycji ankietowani zwracają uwagę nie tylko na ceny i opinie, ale też na zdjęcia, szczegółowość opisów udogodnień i wskazania możliwości spędzenia wolnego czasu w okolicy.
„Porównywanie ofert na własną rękę może być czasochłonne, dlatego warto skorzystać z zaawansowanych funkcji wyszukiwania w naszym serwisie, dzięki którym użytkownicy mogą filtrować oferty noclegów pod kątem swoich potrzeb, bez względu na to czy wakacje planuje duża rodzina, para ceniąca wygodę czy singiel, poszukujący aktywnych form wypoczynku. Pomocne są też opinie innych użytkowników dostępne w naszym portalu” – podpowiada Rzeszutek.
POWIĄZANE WPISY
18 marca 2025
IGHP: luty z dobrą frekwencją
Lutowe wyniki w hotelach były dobre – lepsze niż w styczniu i wyższe niż rok temu o tej…
0 Komentarzy5 Minuty
12 marca 2025
Julien Mattei nowym dyrektorem ds. inwestycji w a&o Hostels
Julien Mattei objął stanowisko dyrektora ds. inwestycji w a&o Hostels. Doświadczony…
0 Komentarzy2 Minuty
11 marca 2025
Nowe hotele Novotel: otwarcia na Malcie i w Chorwacji w 2025 roku
Novotel zapowiedział otwarcia hoteli w Hiszpanii, Francji i Niemczech oraz debiuty na…
0 Komentarzy4 Minuty
4 marca 2025
Joanna Ostrowska nową dyrektorką Hotelu Bellotto
Pięciogwiazdkowy Hotel Bellotto ma nową dyrektor – Joannę Ostrowską. Wcześniej pełniła…
0 Komentarzy2 Minuty
3 marca 2025
Rośnie zainteresowanie Bałtykiem poza sezonem
Sezon zimowy nad Bałtykiem staje się coraz bardziej atrakcyjny dla turystów. Zloty…
0 Komentarzy4 Minuty
3 marca 2025
Mövenpick debiutuje we Wrocławiu
Marka Mövenpick, należąca do grupy Accor, ogłasza otwarcie nowego obiektu w Polsce.…
0 Komentarzy2 Minuty
24 lutego 2025
Accor świętuje kolejny rekord. Najwyższe przychody i EBITDA w historii grupy
Accor odnotował kolejny rekordowy rok, z przychodem w wysokości 5 606 mln euro i…
0 Komentarzy2 Minuty
21 lutego 2025
IGHP: styczeń z niższym obłożeniem niż rok temu
Obłożenie hoteli w styczniu br. było słabsze od uzyskanego rok wcześniej. Za sprawą…
0 Komentarzy7 Minuty
20 lutego 2025
Marriott International wprowadza JW Marriott do Polski. Pierwszy hotel powstanie w Krakowie
Marriott International ogłosił podpisanie umowy z J.W. Construction na wprowadzenie marki…
0 Komentarzy2 Minuty