Największy od 12 lat remont na Kasprowym Wierchu

archiwum PKL

Od 23 września do końca listopada kolej linowa na Kasprowy Wierch przejdzie planowaną renowację i przeglądy techniczne. W czasie ośmiu tygodni specjaliści PKL i producenta kolei przeprowadzą między innymi przesuwanie lin nośnych kolei, po raz pierwszy od czasu jej renowacji w 2007 roku.

Jest to niezbędne raz na 12 lat ze względu na normy techniczne i standardy bezpieczeństwa eksploatacji kolei. W trakcie prac technicznych kolej nie będzie dostępna dla turystów. PKL zachęca osoby planujące wjazd na Kasprowy Wierch jesienią aby zaplanowały przyjazd przed 23 września.

Kolej na Kasprowy Wierch będzie niedostępna dla turystów przez osiem tygodni.

Zgodnie z przepisami PKL i normami bezpieczeństwa taka procedura musi się odbyć raz na 12 lat. Proces przesuwania lin nośnych odbędzie się pierwszy raz po modernizacji kolei w roku 2007. Zostanie wykonany przez producenta kolei i pracowników PKL.

Patryk Białokozowicz, członek zarządu PKL, powiedział: „Naszym obowiązkiem jest przede wszystkim dbanie o bezpieczeństwo turystów. Aby maksymalnie skrócić czas przestoju, prace będą prowadzone równolegle na dwóch odcinkach pomiędzy stacjami Kuźnice – Myślenickie Turnie – Kasprowy Wierch. Wszystkich zainteresowanych odwiedzeniem Kasprowego Wierchu jesienią zachęcamy do zaplanowania przyjazdu w pierwszej połowie września i wcześniejszego zakupu biletów na wybrany dzień i godzinę.”

Przesuwanie lin nośnych, których łączna masa wynosi ok. 200 ton ma na celu zapewnienie ich poprawnej eksploatacji i zachowanie norm gwarantowanych przez producenta. Kiedy wagon najeżdża i zjeżdża z podpory, lina nośna podczas każdego przejazdu zgina się w tych samych miejscach. Dlatego właśnie musi być regularnie przesuwana. Prace będą się odbywać na każdej ze stacji PKL Kasprowy Wierch, łącznie na ośmiu linach nośnych.

Kolej linowa PKL Kasprowy Wierch pokonuje trasę długości 4,2 tys. metrów przy różnicy poziomów wynoszących 936 m, jadąc z prędkością ok. 10 metrów na sekundę. W 2007 r., Polskie Koleje Linowe otrzymały zgodę na modernizację kolei i przeprowadziły ją. Zastosowano nowoczesną technologię, wprowadzono nowe wagony i elektroniczne sterowanie. Zwiększyła się prędkość przejazdu i zmodernizowano perony, które od tego czasu są w pełni ruchome.