Najpopularniejsze miejsca w Wielkiej Brytanii

archiwum visitbritain

Najnowsze badania VisitBritain pokazują, że zagraniczni turyści bardziej niż kiedykolwiek przedtem chcą poznać brytyjską wieś i jej dziedzictwo. Na popularności zyskują jednak inne, mniej tradycyjne lub nowe aktywności, takie jak nocna zabawa w Newcastle, oglądanie Londynu z wieżowca Shard albo wycieczka do filmowego studia Harry’ego Pottera.

W badaniu przeprowadzonym wśród 10 tysięcy potencjalnych gości z 19 krajów, przedstawiono listę 18 wymarzonych aktywności dostępnych tylko w Wielkiej Brytanii. Respondenci najczęściej wybierali 3 aktywności: „zwiedzanie pałacu Buckingham”, „oglądanie Londynu z wieżowca Shard albo koła London Eye” oraz „zwiedzanie zamku w Edynburgu”.
Wizyta w pałacu Buckingham była na pierwszym miejscu wśród Amerykanów, Rosjan i Chińczyków. Panoramiczny widok ze szczytu wieżowca Shard albo z koła London Eye był najczęściej wybierany przez turystów z jednego z najszybciej rosnących rynków, Korei Południowej (od stycznia do września 2013 r. ruch turystyczny z tego kraju wzrósł o 45 proc.). Zwiedzanie zamku w Edynburgu było szczególnie interesującą atrakcją dla gości z tradycyjnych rynków — Stanów Zjednoczonych, Kanady, Australii i Włoch — którzy umieścili ją na drugim miejscu. Z kolei chęć odwiedzenia Chatsworth House i jego rozległych ogrodów przejawiają szczególnie często turyści z krajów, w których pokazywane są takie seriale telewizyjne, jak „Downton Abbey”. Dodatkowo, wyniki badań wykazały, że goście z Chin, Rosji, Stanów Zjednoczonych i Kanady są gotowi poznawać brytyjskie dziedzictwo w całym kraju i przez cały rok.
Z badań przeprowadzonych po igrzyskach wynika też, że 75 proc. turystów uważa, że w Wielkiej Brytanii jest wiele interesujących miejsc poza Londynem, a wyniki kampanii marketingowej GREAT dowodzą, że reklamy prezentujące brytyjską prowincję czy krajobrazy w równej mierze inspirują ludzi do odwiedzenia Londynu , jak i reszty kraju. Kolejnym potwierdzeniem skuteczności działań są wyniki raportu Nations Brand Index (czerwiec 2013 r.), w którym Wielka Brytania po raz pierwszy weszła do pierwszej światowej dwudziestki jako kraj „bogaty w naturalne piękno”.
Coraz bardziej widoczny jest wpływ turystyki filmowej i wydarzeń sportowych na liczbę gości, zwłaszcza jeśli chodzi o zachęcanie do przyjazdu tych, którzy jeszcze nie wybrali celu podróży. Film o Bondzie „Skyfall”, przedstawiający piękno szkockiego krajobrazu, wpłynął na zwiększenie liczby turystów zwiedzających region Highlands. Największy rynek przyjazdowy Wielkiej Bytanii – Francja, uznała w badaniu „obserwację przyrody w szkockich górach” za najbardziej „wymarzone” zajęcie, podczas gdy Argentyńczycy, Niemcy i Polacy stawiają je na drugim miejscu, a Rosjanie na trzecim. Inną popularną filmową atrakcją turystyczną jest wycieczka po studio Harry’ego Pottera, obecnie jedno z dziesięciu najbardziej „wymarzonych” zajęć wśród Francuzów, Japończyków, Meksykan i Koreańczyków z Południa.
22 proc. mężczyzn ze wszystkich rynków wskazało oglądanie meczu piłkarskiego jako wymarzone zajęcie (drugie miejsce za pałacem Buckingham), a 21 proc. kobiet chciałoby udać się na zakupy na Oxford Street (które również ustępują tylko wizycie w pałacu Buckingham). Goście z rynków dalekodystansowych i wschodzących zazwyczaj ograniczają się do londyńskich atrakcji, podczas gdy bardziej dojrzałe rynki turystyczne, takie jak Włochy, Niemcy i Francja, stawiają na zwiedzanie innych części kraju.
Sandie Dawe, dyrektor generalna VisitBritain, skomentowała wyniki badań: „Wielka Brytania to cel turystyczny, który oferuje różnorodne doświadczenia. Gdzie indziej na świecie można udać się na wycieczkę do malowniczej wsi w Cotswolds i jeszcze tego samego popołudnia obejrzeć mecz Premier League? Od wizyty na zamku w Edynburgu lub obiadu w przytulnym walijskim pubie po wycieczki po Hogwarcie i zabawę w Newcastle — nasz kraj oferuje coś dla każdego. Połączenie nowoczesności i tradycji tworzy unikatowe doświadczenie, które obecnie przyciąga rekordową liczbę turystów”.