Mondial Assistance: na wakacje 2023 wybierze się tyle samo Polaków, co przed pandemią
Ponad 20 mln Polaków planuje w tym sezonie co najmniej jeden wyjazd wakacyjny. Spośród nich 42 proc. zdecyduje się na wyjazd zagraniczny. To prawie tyle samo, co przed pandemią – wynika z badań zaprezentowanych przez Mondial Assistance.
Firma Mondial Assistance powróciła po pandemii do badania planów wakacyjnych Polaków. Przeprowadzone metodą CATL badania ankietowe na próbie reprezentatywnej 1600 dorosłych osób odbyło się w dniach 4-25 maja i dotyczyło zarówno planów wakacyjnych osób, które dopiero planują zakupienie usług turystycznych, jak i tych wyjazdów, które już zostały zarezerwowane bądź przedpłacone. W ankietach pytano o najdłuższy wyjazd wakacyjny, który ma odbyć się w terminie od czerwca do września 2023 roku.
Niezdecydowanych jest więcej niż w 2019
W tym roku ponad 20 mln osób (65 proc. dorosłych Polaków z liczby 30,8 mln) planuje wyjazd wakacyjny. Ponad 1,6 mln osób jest nadal niezdecydowanych co do terminu wyjazdu, zaś 1,4 mln – co do kierunku. Oznacza to, że ponad 23 mln Polaków planuje wyjazd wakacyjny czy też nie wyklucza, że odbędzie co najmniej jeden wyjazd wakacyjny w wysokim sezonie. W sumie 10 proc. osób nie zdecydowało jeszcze, kiedy bądź dokąd pojedzie. Przed pandemią grupa osób niezdecydowanych była mniejsza – ok. 5 proc., jednak już grupa osób posiadających zadeklarowane plany wakacyjne była podobna.
Wśród ankietowanych 16 proc. osób (5 mln osób) nie planuje żadnych wakacji, 2 proc. – planuje go po wysokim sezonie, zaś 6 proc. osób na wakacjach już w tym roku było.
Więcej osób rezygnuje z braku pieniędzy
Z 20 mln zdecydowanych na wyjazd, 11 mln spędzi wakacje w Polsce (56 proc.), a 9 mln (44 proc.) za granicą.
Powody rezygnacji z planów wakacyjnych to przede wszystkim brak pieniędzy – swoje decyzje motywuje tak 51 proc. osób w porównaniu z 29 proc. w 2019 roku. 22 proc. (35 proc. przed pandemią) ankietowanych uzasadnia brak planów wyjazdowych tym, że mają inne obowiązki, a 18 proc. zamierza wydać pieniądze na inny cel (8 proc. przed pandemią).
Firma IPSOS przeprowadzająca badania na zlecenie Mondial Assistance zapytała ankietowanych o to, kiedy ci odbyli ostatni wyjazd wakacyjny. 55 proc. osób wyjechało w ubiegłym roku, 13 proc. – dwa lata temu, 7 proc. – trzy lata temu, 5 proc. – cztery lata temu (przed pandemią odpowiedziało tak 3 proc. ankietowanych), 12 proc. – pięć lat temu, 2 proc. spędziło główne wakacje poza sezonem, a 6 proc. nie wyjechało na wakacje nigdy.
Większe budżety wakacyjne
Wśród kierunków wybieranych latem 2023 top 3 to te same destynacje, co przed pandemią – Chorwacja, Grecja, Hiszpania. Na kolejnych miejscach uplasowały się: Włochy, Turcja, Bułgaria, Wielka Brytania, Niemcy, Albania i Cypr. Przy czym w tym roku po raz pierwszy Turcja wskoczyła do pierwszej piątki wybieranych kierunków. Pamiętać należy, że badanie uwzględnia wszystkie wyjazdy, również te organizowane indywidualnie.
Polacy są świadomi, że za wyjazd w Polsce i za granicą zapłacą więcej. Deklarują na wyjazdy zagraniczne budżet 3971 zł za osobę, czyli o 800 zł więcej niż w 2019 roku, zaś na wyjazdy w Polsce 2256 zł, czyli o 500 zł więcej.
Planowany termin wyjazdu wakacyjnego to przede wszystkim oczywiście wysoki sezon. W lipcu 21 proc. ankietowanych wyjedzie do Polski, a 13 proc. za granicę, na przełomie lipca i sierpnia – 23 proc. wybierze wyjazd do Polski, zaś 17 proc. za granicę, natomiast w sierpniu 16 proc. będzie odpoczywało w Polsce, a 23 proc. za granicą. Na przełomie sierpnia i września 9 proc. wybiera się na wakacje do Polski, zaś 14 proc. za granicę.
Przesiadka z samochodu do pociągu
Zmieniły się nieco preferencje co do środka transportu – własny samochód jako transport w Polsce traci na rzecz pociągu w porównaniu z okresem przed pandemią. 67 proc. (9 pp. mniej niż przed pandemią) pojedzie samochodem na wakacje w Polsce, a 28 proc. – za granicę. Samolotem 4 proc. poleci do Polski, zaś 63 proc. za granicę. 26 proc. (8pp. więcej niż przed pandemią) pojedzie na wakacje w Polsce pociągiem, 4 proc. – za granicę. 8 proc. pojedzie autokarem zarówno na wakacje w Polsce, jak i za granicę.
W badaniach dotyczących długości trwania wyjazdy nastąpił spadek liczby osób, które pojadą na 11 dni i więcej, na rzecz grupy jeżdżącej na 6-10 dni. Oznacza to, że Polacy wyjadą na wakacje na krócej niż w 2019 roku. Tydzień w Polsce wybrało 33 proc. respondentów, za granicą zaś 27 proc. Na dwa tygodnie w Polsce wyjedzie 14 proc., a za granicę – 17 proc. Na 11 dni i więcej wyjedzie 23 proc. osób, czyli o 35 proc. mniej niż w 2019. 33 proc. wyjedzie na 11 dni za granicę. To o 49 proc. mniej niż przed pandemią.
Połowa podróżujących samodzielnie uważa, że w biurze jest drożej
Nie ma zmiany, jeśli chodzi o proporcje między tymi, którzy za granicę jeżdżą sami a liczbą tych, którzy jeżdżą z biurem podróży. 58 proc. ankietowanych wybierze się na wakacje samodzielnie, a 42 proc. – z biurem podróży. Wygląda na to, że grupy te nie zmieniają swoich przyzwyczajeń. 71 proc. (72 proc. w 2019 roku) tych, którzy jeżdżą samodzielnie, robi tak, ponieważ lubi decydować o tym, jak spędzać czas, 50 proc. (36 proc. w 2019 roku) kieruje się ceną, 31 proc. (29 proc. w 2019 roku) kieruje się ofertą dopasowaną do swoich potrzeb, 13 proc. (11 proc. w 2019 roku) nie ma zaufania do biur podróży, zaś 4 proc. jedzie do rodziny czy znajomych.
Zapytani o to, z jakim biurem podróży wyjazd na wycieczkę można uznać za bezpieczny, tak żeby nie obawiać się jego bankructwa, 37 proc. odpowiedziało, że uzna tylko biuro podróży, z którego usług już korzystało. 26 proc. wybierze największe biuro na rynku, 14 proc. wybierze lokalne, ale znane mu biuro, 7 proc. – dowolne zarejestrowane biuro podróży, Nikt nie zadeklarował, że kieruje się rekomendacjami znajomych czy internautów, a 15 proc. do bezpieczeństwa nie przekonuje żaden z argumentów.
Na zakup ubezpieczenia turystycznego w związku z wyjazdem za granicę zdecyduje się 72 proc. ankietowanych, czyli 6,5 mln osób.
POWIĄZANE WPISY
30 kwietnia 2024
Wakacje.pl na rynku touroperatorskim. Nowym dostawcą ofert dla marki Easygo jest OTI
Największy multiagent turystyczny w Polsce coraz mocniej interesuje się działalnością…
1 Komentarz10 Minuty
30 kwietnia 2024
Itaka wypowiedziała umowę agencyjną z Wakacje.pl
Wiodący polski touroperator wypowiedział umowę największej na rynku multiagencji…
0 Komentarzy2 Minuty
29 kwietnia 2024
Biura podróży – wycieczki nieco tańsze, ale marże podobne jak przed rokiem
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy3 Minuty
23 kwietnia 2024
Otwarcie sezonu turystycznego w Chorwacji
180 polskich touroperatorów, agentów turystycznych, ekspertów z branży i dziennikarzy…
0 Komentarzy3 Minuty
22 kwietnia 2024
Biura podróży – wahania cen imprez turystycznych wokół poziomu równowagi
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
22 kwietnia 2024
Cypr zaprezentował swoją ofertę na spotkaniach w Polsce
W dniach 8-10 kwietnia 2024 roku w Warszawie, Krakowie i Katowicach odbyły się Warsztaty…
0 Komentarzy3 Minuty
18 kwietnia 2024
Natalia Kaczmarek ambasadorką No Limits by Itaka. „Sport i podróże to najlepsze połączenie”
Rozwijająca się marka No Limits by Itaka to wynik konsekwentnego dążenia zarządu Itaka…
0 Komentarzy2 Minuty
17 kwietnia 2024
Grupa eSky z rekordową sprzedażą za 2023 rok. 3,3 mln klientów wydało na podróże blisko 3,5 mld zł
Polski właściciel globalnej platformy podróży po raz pierwszy w swojej historii…
0 Komentarzy6 Minuty
17 kwietnia 2024
Analiza Kiwi.com: rośnie popularność wyjazdów do Azji i USA na majówkę
Kiwi.com, firma travel tech i wyszukiwarka tanich podróży, przyjrzała się tegorocznym…
0 Komentarzy3 Minuty