Mniej klientów, za to większy zysk Rainbow. W lipcu nowy hotel na Zakynthos
W pierwszym kwartale 2019 r. Rainbow sprzedał mniej, ale zarobił więcej. Wzrosły ceny imprez, sprawdziły się zabezpieczenia transakcji walutowych, sprzyjała niższa cena paliwa. Touroperator poczynił też nowe inwestycje – w lipcu otworzy nowy pięciogwiazdkowy hotel na Zakynthos.
Z raportu giełdowego Rainbow za pierwszy kwartał 2019 r. dowiadujemy się, że w porównaniu z analogicznym okresem 2018 r przychody touroperatora ogółem spadły o 2 proc. i wyniosły 245,3 mln zł. Za to o 1,3 proc. wzrosły przychody osiągane ze sprzedaży imprez turystycznych (241 mln zł).
Niższe przychody, wyższa rentowność
Touroperator obsłużył mniej klientów – od początku 2019 roku do końca marca 2019 roku z jego oferty skorzystało 47,6 tys. osób, co oznacza spadek o 2,1 proc. (w okresie I kwartału
2018 roku – 48,7 tys. osób). Jednocześnie średnia cena imprez w I kwartale 2019 wzrosła o prawie 4 proc. w porównaniu do analogicznego okresu (średnia cena w bieżącym okresie wyniosła 4.825 zł, a w analogicznym 2018 – 4.644 zł).
Zysk brutto ze sprzedaży, określany jako marża na sprzedaży, w okresie I kwartału 2019 roku wyniósł 39,9 mln zł, podczas gdy w okresie porównywalnym I kwartału 2018 roku wypracowana kwota marży wyniosła 35,2 mln zł, co stanowi wzrost o 13,1 proc.
Rentowność sprzedaży brutto dla analizowanego okresu 2019 roku wyniosła 16,21 proc. (po I kwartale 2018 roku wskaźnik ten wyniósł 13,98 proc.).
Przychody Grupy Kapitałowej Rainbow Tours, w skład której oprócz spółki głównej wchodzą też: My Way by Rainbow Tours” Sp. z o.o. oraz White Olive A.E., spadły o 2,4 pro.c. Jednak tutaj też przychody ze sprzedaży imprez turystycznych wzrosły o 0,5 proc. natomiast spadły przychody z pośrednictwa spadły (o 67,1 proc.). Touroperator tłumaczy, że spadek ten wynika ze sprzedaży bloków (miejsc w samolotach charterowych) dla innych (z reguły mniejszych) touroperatorów.
Agenci drożsi, stawiamy na sprzedaż własną
Rainbow spodziewa się, że postępować będzie zmiana struktury sprzedaży – ograniczanie liczby agentów na rzecz kanałów własnych, które są tańsze.
„Doświadczenia spółki wskazują, że własna sieć sprzedaży generuje niższe koszty, niż kwota prowizji płaconej agentom. W latach poprzednich spółka dominująca dynamicznie
zwiększała własną sieć sprzedaży. Właśnie ten efekt odnotować można w spadku udziału w przychodach w kanale agencyjnym, na rzecz wzrostu sprzedaży w kanale własnych biur i call center” – czytamy w raporcie.
W lipcu nowy hotel na Zakynthos
Rainbow kontynuuje też inwestycje w hotele. Nowy, pięciogwiazdkowy obiekt pod marką White Olive, jest na ukończeniu i zostanie otwarty w lipcu. Aktualnie do sieci hoteli własnych pod marką White Olive należą trzy hotele położone na greckiej wyspie Zakynthos, w tym dwa
działające już obiekty czterogwiazdkowe i budowany właśnie obiekt o standardzie pięciu gwiazdek. u. Wszystkie hotele działają w formule all inclusive, przy czym w hotelach o standardzie czterogwiazdkowych dostępnych jest obecnie w sumie 270 pokoi, natomiast hotel o standardzie pięciu gwiazdek będzie dysponował 200 pokojami.
Cena paliwa sprzyjała, ale może wzrosnąć
Touroperator spodziewa się, że w sezonie wzrosnąć mogą koszty paliwa lotniczego, spadnie też kurs złotówki w stosunku do dolara.
„Relatywnie niska w ostatnim okresie cena ropy naftowej przekłada się na spadek kosztu transportu lotniczego i autokarowego. Większe zapotrzebowanie na ropę naftową w sezonie letnim z uwagi na większą aktywność linii lotniczych lub też wychodzenie poszczególnych gospodarek światowych z kryzysu może spowodować dodatkowy wzrost cen w tym okresie. Oznaczać to może wzrost kosztów wycieczek (wyrażony w walutach obcych)” – czytamy w raporcie.
Złotówka w stosunku do dolara będzie słabsza
Rainbow podkreśla, że zabezpieczenia transakcji walutowych przyniosły w pierwszym kwartale oszczędność w wysokości ponad miliona złotych.
„Od początku 2019 roku obserwowaliśmy umocnienie się waluty amerykańskiej w stosunku do polskiej waluty. W okresie I kwartału 2019 Spółka rozliczała transakcje zabezpieczające
po bardziej atrakcyjnych kursach niż rynek. Spółka szacuje, iż efekt zabezpieczeń przysporzył zysku na transakcjach walutowych w wysokości 1,063 mln zł. Brak stabilizacji na Bliskim Wschodzie oraz wzrost oprocentowania amerykańskich obligacji może w kolejnych miesiącach wpłynąć na osłabienie kursu wymiany polskiej waluty” – dowiadujemy się.
POWIĄZANE WPISY
30 stycznia 2023
Biura podróży – średnia cena sierpniowa wyższa o ponad 900 zł
W ostatnim tygodniu badanie w biurach podróży w Polsce, średniej ceny imprez wobec cen…
0 Komentarzy3 Minuty
27 stycznia 2023
Wakacje.pl nagrodziły swoich pracowników na Dominikanie
Podsumowanie roku 2022 firmy odbyło się w listopadzie na Dominikanie. Wakacje.pl…
0 Komentarzy5 Minuty
23 stycznia 2023
Biura podróży – spadek cen imprez sierpniowych
W ostatnim tygodniu, w biurach podróży w Polsce, średnia cena dla wycieczek z wylotami…
0 Komentarzy3 Minuty
20 stycznia 2023
Ecco Holiday zaprezentował nowe logotypy swoich marek
Podczas obchodów 20-lecia firmy zaprezentowano nowe logotypy, jakimi od teraz będą…
0 Komentarzy2 Minuty
19 stycznia 2023
Exim Tours rusza z kolejną rekrutacją
W dniu dzisiejszym (19 stycznia, czwartek) Exim Tours ruszył z kolejną rekrutacją. W…
0 Komentarzy1 Minuty
19 stycznia 2023
Tomasz Przygocki i Maciej Żentkowski nowymi managerami w Wakacje.pl
Wakacje.pl wzmacniają struktury odpowiedzialne za współpracę franczyzową. Do zespołu…
0 Komentarzy2 Minuty
19 stycznia 2023
Fostertravel.pl osiąga rekordowe wyniki i podwoi swoją sieć agentów
Sieć agencyjna Fostertravel.pl zaprezentowała wyniki za miniony rok oraz wręczyła nagrody…
0 Komentarzy3 Minuty
18 stycznia 2023
Pierwszy jarmark turystyczny promujący klientów GAR-u za nami
17 stycznia odbył się pierwszy wspólny jarmark turystyczny w restauracji AvanGARda w…
0 Komentarzy2 Minuty
16 stycznia 2023
Biura podróży – kolejny wzrost cen imprez sierpniowych
W minionym tygodniu średnia cena dla wycieczek z wylotami pomiędzy 31 lipca i 6 sierpnia…
0 Komentarzy3 Minuty