Mark Kirby: Emaar nie buduje hoteli, lecz społeczności. Nie postawilibyśmy samotnego obiektu pośrodku niczego

Jeśli rozwój, to naturalny, jeśli inwestycja, to kompleksowa. O wizji rozwoju, planach na przyszłość i wynikach z ostatnich miesięcy rozmawiamy z dyrektorem grupy Emaar Hospitality, Markiem Kirbym.
Marzena Markowska: Podczas targów ATM w Dubaju zapowiadali Państwo otwarcie kolejnych obiektów należących do Emaar Hospitality. W których krajach będziecie się rozwijali?
Mark Kirby: Przede wszystkim stworzyliśmy program ekspansji na najbliższe dwa lata w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Jednym z miejsc, w których będziemy inwestowali, jest Fudżajra, do której wchodzimy z naszą marką Palace. Mamy już inwestycję tej marki w Dubaju – chodzi o hotel Palace Downtown, w którym właśnie skończyliśmy renowację. Ten w Fudżajrze otwieramy w samym mieście i będzie to nasza druga inwestycja w tym emiracie. Obiekt marki Address otworzyliśmy pod koniec 2021 roku i widzimy, że został bardzo dobrze przyjęty w tym emiracie. Uważam, że wizja turystyki Fudżajry koncentruje się na lokalnej kulturze i dlatego marka Palace, nawiązująca do wielu lokalnych tradycji, ma szansę bardzo dobrze wpasować się w to miejsce.
MM: Czy ten obiekt powstaje głównie z myślą o turystach krajowych, czy nastawiacie się też na gości zagranicznych?
MK: Chcemy przyjmować tam zarówno krajowych, jak i międzynarodowych turystów. W 2021 roku widzieliśmy w ZEA bardzo silny trend do wyjazdów typu staycation. W pandemii dużo osób lepiej poznało sąsiednie emiraty, jednocześnie zwiedzając, wypoczywając w hotelach i pracując online. I uważamy, że to się utrzyma, ludzie polubili taki styl życia i podróżowanie połączone z pracą o różnych porach roku. Poza tym, nasze marki są w regionie bardzo dobrze znane i lubiane.
Ale też widzimy, że coraz więcej Europejczyków wybiera Fudżajrę jako cel podróży. Turyści z Europy chętnie decydują się na wypoczynek typu słońce i morze. Spodziewamy się zwiększonej liczby przyjazdów z tradycyjnych rynków źródłowych dla krajów Zatoki, takich jak Wielka Brytania, Niemcy, ale także z Francji czy Polski.
MM: Czy powiedziałby Pan, że hotele Waszych marek znane są wśród turystów z Europy?
MK: Jesteśmy bardziej znani lokalnie jako marki Address i Vida, ale po zbudowaniu hotelu marki Vida przy plaży na wyspie Palm Jumeirah zauważyliśmy, że staliśmy się bardziej znani właśnie w Europie. A skoro turyści stamtąd rozpoznają już jeden hotel i kojarzą go z grupą Address, to interesują się też innymi obiektami. Oczywiście w Europie najbardziej znana jest nasza marka Armani Hotels, mamy jeden obiekt w Mediolanie i jeden w Burdż Chalifa. A teraz podpisaliśmy nowy kontrakt w Arabii Saudyjskiej, gdzie powstanie trzeci hotel tej marki.
MM: Co planujecie w samym Dubaju?
MK: W 2023 otwieramy nowy hotel Vida Dubai Mall. Chcemy odpowiedzieć na zapotrzebowanie klientów na położone w dogodnym miejscu obiekty o bardziej biznesowym profilu. Dodatkowo, jeszcze w 2022 roku, w obszarze projektu Creek Harbour, gdzie nasz jeden hotel marki Vida odniósł już sukces, otwieramy nowy obiekt Adress Twin Tower. Planujemy w tym miejscu również nowy hotel marki Palace, a także hotel Vida Creek Beach.
Kolejny hotel marki Vida powstaje w obszarze Dubai Marina. W samych emiratach w tym roku mamy więc przed sobą sporo zaplanowanych nowości.
MM: Jak wygląda profil Państwa klienteli? Czy goście zagraniczni chętnie wybierają obiekty należące do Emaar?
MK: Około 46 proc. naszych rynków źródłowych w Dubaju to kraje Zatoki Perskiej, zaś 45 proc. naszych gości przylatuje z Europy, głównie z krajów, które wymieniłem wcześniej. Widzimy więc, że wracamy do gry na arenę międzynarodową, co oceniam bardzo pozytywnie. Wielka Brytania, Francja i Niemcy to nasze trzy najważniejsze rynki z Europy.
MM: A czy w obecnej sytuacji wojny na Ukrainie pracujecie nad pozyskaniem klientów z Europy Środkowej?
MK: Widzimy coraz więcej ruchu z tego regionu i to bardzo pozytywnie wpływa na rynek turystyczny w ZEA. Rosja to dla nas bardzo mały kawałek „tortu”, ponieważ Rosjanie nastawiają się w emiratach głównie na resorty typu słońce i morze. Klient biznesowy nadal do nas przyjeżdża i tutaj nic się nie zmieniło, poza tym, że teraz wybiera pobyty na nieco dłużej – dwa, trzy tygodnie zamiast jednego.
MM: A co z inwestycjami w innych krajach?
MK: W Egipcie mamy już jeden hotel Al Alamein marki Vida i w 2023 roku otwieramy dwa nowe obiekty: Vida Marina i Address Vida Marina. Egipt jest dla nas bardzo ważny nie tylko jako rynek przyjazdowy do ZEA, ale również jako kraj, w którym chcemy inwestować.
MM: W Egipcie sporo hoteli jednak pustoszeje z powodu odpływu turystów z Rosji…
MK: Nie widzimy pod tym względem zmian w naszym biznesie, ponieważ my stawiamy na obiekty położone na północnym wybrzeżu Egiptu, gdzie nadal dominującym klientem jest turysta lokalny. Ten kierunek jest też popularny wśród podróżnych z ZEA.
MM: Jak ocenia Pan rok 2021 w hotelach Emaar?
MK: Rok 2021 był pod wieloma względami niesamowity. Zaczął się niefortunnie, bo od zamknięcia się naszych rynków źródłowych. Przez dużą część roku głównym źródłem ruchu byli dla nas lokalni turyści w formule staycation, ale pod koniec roku rozkręciły się przyjazdy z zagranicy. Ubiegłoroczne targi ATM były próbą powrotu do biznesu i liczby pokazują, że to się udało. Wyniki z 2021 dorównały tym, które osiągnęliśmy w 2019 roku. Rok 2022 jest jeszcze lepszy, w pierwszym kwartale widzimy wzrost o 75 proc. rok do roku.
W marcu wzrost wynosił już 92 proc., kwiecień i marzec też są dobre. Lato nie zapowiada się źle jak na niski sezon. Pod koniec roku mamy Mistrzostwa Świata FIFA w Katarze, co też przyciągnie gości do całego regionu Zatoki Perskiej i wypromuje ten region na świecie.
MM: W jakim stopniu Wasze obiekty są zależne od sezonowości?
MK: Tradycyjnie w Dubaju sezon letni to niższe obłożenie. Nasz wysoki sezon to pierwszy i ostatni kwartał roku, kiedy pogoda jest idealna. Jednak w 2021 roku poziom obłożenia w naszych obiektach był dość stabilny we wszystkich miesiącach. Ale też w Dubaju mamy tyle nowej infrastruktury i mnóstwo aktywności na lato, w tym atrakcje z klimatyzowanymi wnętrzami. Nie było tego 10 lat temu, a tego typu oferta pomaga przedłużyć sezon i przyciągnąć turystów również latem.
Zresztą, Emaar nigdy nie buduje hoteli, buduje społeczności. Wszystko planujemy z myślą o otoczeniu naszych obiektów. Dlatego nie stawiamy samotnych hoteli pośrodku niczego, zawsze planujemy też w okolicy rozrywkę, centra handlowe, mieszkania. Chcemy dbać też o lokalną społeczność. Nie zbudowalibyśmy samotnego hotelu pośrodku pustyni, zawsze aranżujemy całą przestrzeń dookoła, chcąc zapewnić gościom kompleksowe doświadczenie.
MM: Ta filozofia ma zastosowanie wyłącznie do hoteli w ZEA?
MK: Nie, to podejście stosujemy wszędzie, w każdym kraju, w którym inwestujemy. Weźmy chociaż nasz hotel Address w Stambule – to całościowy projekt, jedynie zawierający w sobie hotel. Oprócz niego zbudowaliśmy też centrum handlowe i rezydencje.
MM: Jakie kolejne kraje macie zatem na oku, jeśli chodzi o inwestycje?
MK: W całej grupie mówi się dużo o ekspansji, ale dla nas najważniejszy jest rozwój naturalny. Jesteśmy lokalną firmą, która chce się rozwijać w odpowiednim tempie, we współpracy z właściwymi inwestorami, zyskami i dla nich i dla marki. Chcemy chronić zarówno markę, jak też pieniądze naszych inwestorów.
MM: Jak wygląda Wasza struktura sprzedaży? Stawiacie raczej na sprzedaż własną czy kanały zewnętrzne?
MK: Działamy w takim rejonie świata, w którym zawsze rozwijaliśmy współpracę. Dlatego dla nas ważne są wszystkie kanały sprzedaży: zarówno lokalni partnerzy, jak też DMC i OTA. Bezpośrednie rezerwacje i strona internetowa to dla nas tylko 17 proc. sprzedaży, resztę napędzają nasi partnerzy.
POWIĄZANE WPISY
17 grudnia 2025
Nowe przepisy dotyczące imprez turystycznych. Touroperatorzy zyskają łatwiejszy dostęp do gwarancji ubezpieczeniowej
Podpisano nowelizację ustawy o imprezach turystycznych, która ułatwi touroperatorom…
0 Komentarzy4 Minuty
17 grudnia 2025
Itaka Złotym Partnerem V Gali Waszej Turystyki
9 stycznia w hotelu Renaissance Warsaw Airport odbędzie się V Gala Waszej Turystyki,…
0 Komentarzy2 Minuty
16 grudnia 2025
Gąsiory Turystyki 2025 przyznane! Poznajcie młode talenty polskiej branży turystycznej
W drugiej edycji konkursu Gąsiory Turystyki ponownie nagrodziliśmy nowe talenty branży…
0 Komentarzy6 Minuty
15 grudnia 2025
IGHP: listopad 2025 z lepszymi wynikami niż rok temu
Wyniki hoteli w listopadzie 2025 roku były wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego…
0 Komentarzy4 Minuty
8 grudnia 2025
Fly.pl partnerem V Gali Waszej Turystyki
9 stycznia 2026 roku w Warszawie odbędzie się V Gala Waszej Turystyki, podczas której…
0 Komentarzy1 Minuty
8 grudnia 2025
XII Gremium Ekspertów Turystyki w Wałczu: edukacja jako klucz do przyszłości branży
W dniach 2-3 grudnia 2025 roku Centralny Ośrodek Sportu w Wałczu był gospodarzem XII…
0 Komentarzy5 Minuty
5 grudnia 2025
Wesprzyj naszą aukcję charytatywną. Zgłoś przedmiot i pomóż najmłodszym w trakcie V Gali Waszej Turystyki
Podczas kolejnej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 9 stycznia 2026 roku…
0 Komentarzy1 Minuty
27 listopada 2025
Biuro Rainbow podsumowało III kwartał 2025 roku. Blisko 13 proc. wzrostu przychodów, nowe hotele i większa flota
Po udanym III kwartale 2025 roku Rainbow zapowiada dalszy rozwój. Spółka zwiększa skalę…
0 Komentarzy4 Minuty
24 listopada 2025
IGHP: Październik przyniósł stabilne wyniki w polskich hotelach
Obłożenie hoteli w Polsce w październiku 2025 roku utrzymało się na stabilnym poziomie, a…
0 Komentarzy3 Minuty










