Małopolska: cepry wrócą czy nie? Cztery scenariusze rozwoju sytuacji w turystyce

Małopolska Organizacja Turystyczna i Europejski Instytut Marketingu Miejsc Best Place przedstawiły cztery realne scenariusze rozwoju sytuacji w turystyce w Małopolsce – od najbardziej optymistycznego do najbardziej pesymistycznego.
Pod auspicjami Małopolskiej Organizacji Turystycznej opracowany został dokument pt. „Prognozy dotyczące scenariuszy rozwoju sytuacji w gospodarce turystycznej w Małopolsce do roku 2021 wraz z rekomendacjami dla regionalnej polityki turystycznej”, który jest efektem współpracy ekspertów MOT i Europejskiego Instytutu Marketingu Miejsc Best Place.
Jak podkreślają autorzy, głównym celem opracowania przygotowanego z myślą o samorządach, jest prezentacja możliwych, średniookresowych scenariuszy rozwoju wydarzeń w branży turystycznej regionu wraz z sugerowanymi działaniami naprawczymi i adaptacyjnymi, uwzględniającymi nowe uwarunkowania funkcjonowania turystyki.
4 kategorie czynników oddziałujących na wydarzenia
Wstępnej analizie poddano ponad czterdzieści kluczowych czynników — skupionych wokół 4 kategorii: polityczno-prawno-organizacyjnej, społeczno-kulturowej, ekonomicznej oraz technologiczno-technicznej — mogących w znaczący sposób oddziaływać na bieg wydarzeń w branży turystycznej regionu.
Za kluczowe w kształtowaniu przyszłej sytuacji w gospodarce turystycznej Małopolski zespół ekspertów uznał, odpowiednio z pierwszej i drugiej kategorii:
• rządowe regulacje prawne dotyczące sytuacji epidemiologicznej (tempo, tryb i skala zmniejszania lub wprowadzania nowych obostrzeń dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej oraz poruszania się obywateli i korzystania z oferty turystycznej).
• zmiany w preferencjach i procesie podejmowania decyzji o podróży turystycznej i wyborze destynacji (zmiana czasu podejmowania decyzji, liczba i rodzaje czynników wpływających na decyzje, wybór podmiotów pośredniczących i in.)
Autorzy przygotowali po dwa skrajne warianty: pozytywny i negatywny i cztery realne i odmienne scenariusze.
Najbardziej pozytywny dla branży turystycznej, nazwany „Wyczekana normalność”, zakłada optymalne i stosowne do sytuacji działania rządu w walce z epidemią oraz zachowania konsumenckie zbliżone do takich jakie przejawili turyści zanim świat opanowała pandemia.
Scenariusz negatywny, zwany „Małopolska musi poczekać”, jest całkowitym przeciwieństwem pierwszego. Zakłada, że regulacje prawne i tempo ich wprowadzania nie odpowiadają potrzebom chwili, a pożądane zachowania konsumenckie obserwowane przed erą koronawirusa w dużym stopniu zanikły.
Scenariusz trzeci, tzw. „Cepry nie chcą wracać”, zakłada optymalne działania rządu w walce z epidemią przy jednoczesnym całkowitym zaniku zainteresowania podróżowaniem wśród konsumentów.
Ostatni scenariusz, nazwany „Tłumione odrodzenie”, zakłada zbyt wolne i mało trafne regulacje prawne ograniczające rozprzestrzenianie się epidemii przy jednoczesnym dużym optymizmie konsumenckim i znaczącym wzroście zainteresowania podróżami.
Na początku aktywny wypoczynek
Według autorów opracowania, turystyka krajowa, będzie pobudzać się w pierwszej kolejności. Na plan pierwszy wysuną się takie formy turystyki jak aktywny wypoczynek i agroturystyka. Definicja turystyki zrównoważonej nabierze nowego znaczenia, poprzez nadanie bezpieczeństwu zdrowotnemu najwyższego priorytetu.
Z oczekiwanych scenariuszy wywiedziono rekomendacje dla regionalnej polityki turystycznej, dotyczące przeciwdziałania sytuacji kryzysowej oraz reaktywacji i wzmocnienia potencjału odbudowy i dalszego rozwoju oferty turystycznej w regionie.
W dokumencie zaproponowano ponad 20 działań adaptacyjnych, naprawczych lub przeciwdziałających niekorzystnym skutkom przewidzianym w scenariuszach. Wśród działań proponowane są kampanie oraz programy promocyjne i informacyjne, programy i działania wpierające branżę turystyczną poprzez szkolenia, wsparcie usług cyfrowych, inwestycje, itp.
Wśród rekomendacji, jako kluczowe zostały uznane:
– ofensywa promocyjna regionu skierowana do turystów krajowych (podkreślane aspekty: dostępność oferty, gwarancja bezpieczeństwa, odróżnienie się od konkurencji, motyw zrównoważonej turystyki;
– kampania na wybranych rynkach europejskich, które otworzą się na turystykę międzynarodową;
– małopolski system informujący (w kilku językach) o sytuacji epidemiologicznej i wymogach dla turystów i poziomie bezpieczeństwa obiektów turystycznych.
– działania mające na celu wspieranie usługodawców w szybkim powrocie do sprawności operacyjnej sprzed kryzysu (wsparcie finansowe, organizacyjne, informacyjne, edukacyjne);
– kampania informacyjna dla mieszkańców „Jesteś bezpieczny wśród turystów”;
– wspieranie tworzenia usług premium (drogich i czasami trudno dostępnych ze względu na dodatkowe wymagania bezpieczeństwa);
– wsparcie projektów pakietowania i wspólnej promocji tematycznych ofert turystycznych skupionych wokół markowych produktów regionu;
– wsparcie marketingowe w zakresie dystrybucji oraz promocji usług cyfrowych (wspólne oferty w istniejących kanałach dystrybucji, ewent. tworzenie własnych elektronicznych kanałów sprzedaży;
– wspieranie rozwoju usług cyfrowych w turystyce, dotyczących sfery informacji, edukacji, planowania oraz dzielenia się wrażeniami z odbytych podróży.
Warto zwrócić uwagę, iż rekomendacja „opracowania strategii rozwoju turystyki w duchu turystyki 2.0. – odpowiedzialnej, zrównoważonej, ekologicznej, relacyjnej” jako jedyna została uznana za kluczową dla wszystkich czterech scenariuszy.
Przypomnijmy, że Małopolska otworzyła 16 maja sezon letni na Łapsowej Polanie.
POWIĄZANE WPISY
19 grudnia 2025
Mazury Zachodnie zimą – spokojna alternatywa dla zatłoczonych górskich kurortów
Mazury Zachodnie kojarzone są przede wszystkim z letnim wypoczynkiem nad jeziorami. Zimą…
0 Komentarzy4 Minuty
18 grudnia 2025
Costa Cruises stawia na partnerów. Polskie biura podróży wśród nagrodzonych
Costa Cruises zorganizowała dwa wydarzenia skierowane do partnerów i przedstawicieli…
0 Komentarzy2 Minuty
18 grudnia 2025
Turystyka bliska naturze. Lubuskie pasieki otwierają się na turystów
Turystyka ewoluuje w kierunku doświadczeń bliższych naturze i lokalnym tradycjom. Jednym…
0 Komentarzy4 Minuty
18 grudnia 2025
GTS Poland uruchamia nowe zimowe połączenie z Warszawy do Monastyru
GTS Poland poszerza ofertę czarterów do Tunezji i od 25 grudnia 2025 roku uruchamia nowe…
0 Komentarzy2 Minuty
18 grudnia 2025
Egzotyczny obraz Zosi Markowskiej na licytacji charytatywnej Gali Waszej Turystyki 2026
Podczas kolejnej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 9 stycznia 2026 roku,…
0 Komentarzy1 Minuty
16 grudnia 2025
PLL LOT ogłaszają nabór do 4. edycji Konkursu na Najlepszą Pracę Dyplomową
PLL LOT zapraszają studentów do udziału w 4. edycji Konkursu na Najlepszą Pracę…
0 Komentarzy2 Minuty
16 grudnia 2025
Wystartował program Future Professionals dla młodych talentów branży MICE
Wystartował program mentoringowy Future Professionals dla młodych talentów branży MICE. W…
0 Komentarzy2 Minuty
16 grudnia 2025
Rankomat: Większość Polaków przywita Nowy Rok w domowym gronie
Większość Polaków planuje powitać Nowy Rok w domowym zaciszu – wynika z badania…
0 Komentarzy3 Minuty
15 grudnia 2025
Polscy turyści na drugim miejscu na Słowacji
Na konferencji prasowej w Warszawie przedstawiciele Slovakia Travel i Tatry Mountain…
0 Komentarzy2 Minuty










