Lotnisko w Modlinie – pasażer nr 20 000 000

Lotnisko w Modlinie/fot. AG

14 lutego Urszula Kłos, która o godzinie 16.00, przyleciała Kolonii lotem Ryanair FR 1404, została 20-milionowym pasażerem Lotniska w Modlinie.

Mile zaskoczoną pasażerkę, bukietem kwiatów przywitali w Terminalu Tomasz Szymczak, p.o. prezesa zarządu oraz Grzegorz Hlebowicz, wiceprezes zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa/Modlin.

Jubileuszowa pasażerka otrzymała okolicznościowe upominki i vouchery na zakupy i usługi ufundowane przez Port i współpracujących z nim Partnerów: Best Fly Bar, Eat&Fly, Lagardere Travel Retail, Ryanair, SIXT Rent a Car oraz Burmistrza Nowego Dworu Mazowieckiego.

Urszula Kłos powiedziała: „Jestem bardzo zaskoczona ale jest mi niezmiernie miło, że zostałam 20-milionowym pasażerem. Będę chętnie nadal korzystać z Lotniska Warszawa/Modlin – powiedziała.

Tomasz Szymczak podkreślił: „20 milionów obsłużonych pasażerów w niespełna 10 lat od startu pierwszego samolotu rejsowego – to ważne wydarzenie dla naszego Lotniska. Jeszcze większe wrażenie robi to, że w warunkach normalnego funkcjonowania branży lotniczej, liczby te zostałyby osiągnięte w nieco ponad 8 lat. Świadczy to, po pierwsze, o tym jak wielki jest popyt na „tanie latanie”, a po drugie jak ogromny potencjał dla przewozów lotniczych istnieje w naszym regionie.”

20 milionów w niespełna 10 lat

Pierwszy milion Lotnisko osiągnęło już w drugim roku działalności. Od 2015 roku liczba odprawianych pasażerów rosła średnio o pięć milionów co dwa lata, by na początku 2019 roku osiągnąć piętnaście milionów.
Licząc na utrzymanie liczby obsłużonych pasażerów na poziomie 3 milionów rocznie, Port był gotowy powitać 20-milionowego podróżnego już w 2020 roku. Jednak plany te pokrzyżowała pandemia koronawirusa i ze świętowaniem trzeba było poczekać kolejne 2 lata.

Odbudowa ruchu lotniczego

W całym 2021 roku na Lotnisku Warszawa/Modlin obsłużonych zostało 1 457 040 pasażerów i wykonano 14 501 startów i lądowań. Te wyniki stanowiły odpowiednio 167,1 proc. i 148,2 proc. całkowitego ruchu lotniczego z roku 2020. Zestawiając te dane z okresem przed pandemią, poziom ruchu pasażerskiego roku 2021 stanowił 46,9 proc. przewozów odnotowanych w 2019 roku.

W pierwszym półroczu ubiegłego roku funkcjonowanie branży lotniczej, w tym także Lotniska Warszawa/Modlin, było znacznie ograniczone przez restrykcje pandemiczne. Od stycznia do czerwca na Lotnisku obsłużonych zostało 225 939 pasażerów, co stanowiło spadek o 64 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku 2020.

Istotnym impulsem zmiany trendu ruchu pasażerskiego było ogłoszenie 29 kwietnia ub. r., przez głównego przewoźnika operującego na Lotnisku Warszawa/Modlin – Ryanair, siatki połączeń na sezon Lato 2021. Obejmowała ona 54 trasy, w tym 7 nowych: Bari (4 x tyg.), Katania (2 x tyg.), Rodos (2 x tyg.), Zakynthos (2 x tyg.), Zadar (2 x tyg.), Praga (2 x tyg.) i Koszyce (3 x tyg.).

Poza popularnymi kierunkami wakacyjnymi, w czerwcu znacząco zwiększyła się siatka i częstotliwość połączeń do Wielkiej Brytanii. Przede wszystkim przywrócone zostały na stałe codzienne loty do Londynu. Pojawiły się też kierunki powracające do rozkładu, m. in.: Belfast, Edynburg, Leeds, czy Manchester. Łącznie z Lotniska Warszawa/Modlin w tym okresie można było polecieć do 12 miast Wielkiej Brytanii i Irlandii.

Druga połowa roku pokazała, że pomimo nadal obowiązujących obostrzeń covidowych, dotyczących podróży lotniczych, dynamika odbudowy ruchu pasażerskiego na Lotnisku Warszawa/Modlin była jedną z najwyższych w kraju. Od lipca do grudnia ub. r. z usług Portu skorzystało 1 231 101 pasażerów. Jest to wynik na poziomie 81,9 proc. przewozów roku 2019.

Po bardzo dobrym sezonie letnim, z ponad 50 kierunkami rozkładowymi i niemal 180 połączeniami tygodniowo, zimowy rozkład lotów, który wszedł w życie 31 października 2021 jest jednym z najbardziej rozbudowanych w historii Portu, obejmuje 46 kierunków i kolejne inauguracyjne połączenia: Helsinki (4 razy w tygodniu), Ryga (5 razy w tygodniu), Malta (3 razy w tygodniu) i Aarhus (2 razy w tygodniu).

Tomasz Szymczak zaznaczyła: „W okresie od lipca do grudnia ub. r. średniomiesięczna liczba obsłużonych na Lotnisku Warszawa/Modlin pasażerów wyniosła ponad 205 tys. Mamy też ambitne plany na bieżący rok. Liczymy, na to, że w najlepszych miesiącach uda nam się osiągnąć wyniki zbliżone do tych sprzed pandemii.”

W najbliższych miesiącach poprawi się także komfort podróżnych korzystających z lotniskowego Terminala. Pojawi się powiększona strefa handlowa, gdzie będzie można dokonywać zakupów duty-free. Zostanie także udostępniona całkowicie nowa powierzchnia restauracyjna.

Tomasz Szymczak dodał: „Mamy nadzieję, że w tym roku pandemia zostanie wreszcie opanowana, co pozwoli nam zrealizować bardzo ambitne plany, dotyczące zarówno przewozów, jak również zmian w infrastrukturze Lotniska. Zeszły rok, a szczególnie jego druga połowa, pokazała jak bardzo wszystkim nam potrzebny jest powrót do regularnego latania.”

Lotnisko w Modlinie – ponad 204 tysiące pasażerów w listopadzie