Lotniska regionalne – rekordowe I półrocze

archiwum lotniska w Krakowie

W pierwszym półroczu z siatki połączeń regularnych i czarterowych lotnisk regionalnych skorzystało w 13,7 mln pasażerów, o ponad 950 tys. więcej (+7,5 proc.) niż w pierwszych sześciu miesiącach 2018 roku. To najlepsze pierwsze półrocze w historii polskich portów regionalnych.

W tym samym czasie średnia dynamika ruchu pasażerskiego w europejskich lotniskach wg ACI Europe wyniosła 4,4 proc.

W pierwszym półroczu 2019 r. z usług wszystkich polskich portów lotniczych skorzystało ponad 22,3 mln podróżnych. Z tego 62 proc. obsłużono w lotniskach regionalnych, a 38 proc. na Lotnisku Chopina w Warszawie.

W grupie portów, które rocznie obsługują powyżej jednego miliona pasażerów, najwięcej pasażerów w pierwszym półroczu 2019 roku skorzystało z siatki połączeń lotniska w Krakowie – 3,80 mln.

Na drugim miejscu znalazł się Gdańsk – 2,46 mln podróżnych, trzecie były Katowice – 2,03 mln, następnie Wrocław– 1,64 mln, Modlin – 1,58 mln i Poznań – 1,03 mln.

Liderem wzrostu liczby pasażerów w tej grupie w pierwszym półroczu bieżącego roku zostało lotnisko w Krakowie, gdzie obsłużono o 616 tys. osób więcej niż w tym samym okresie 2018 roku. Na drugim miejscu uplasował się Wrocław z przyrostem 145 tys. podróżnych, trzeci był Gdańsk z wynikiem 138 tys.

W grupie lotnisk obsługujących poniżej jednego miliona liderem zostało lotnisko w Rzeszowie – 363 tys. pasażerów.

Drugie miejsce zajął – ok. 290 tys. pasażerów*, następnie Bydgoszcz –196 tys., Lublin – 166 tys., Łódź – 111 tys., Olsztyn – 65 tys. i Zielona Góra – 11 tys.

W tej grupie najwięcej pasażerów przybyło w Olsztynie – prawie 13 tys., następnie w Łodzi – 10 tys., a na trzecim miejscu znalazł się Rzeszów – o 8,3 tys. podróżnych więcej niż przed rokiem.

Artur Tomasik, prezes Zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych, powiedział: „W pierwszym półroczu bieżącego roku dynamika wzrostu ruchu pasażerskiego wyniosła 7,5 proc., w tym samym okresie ubiegłego roku było to 17 proc., więc widoczne jest wyraźne spowolnienie. Na ten stan rzeczy znaczący wpływ ma sytuacja w segmencie przewozów czarterowych. W tym sezonie biura podróży nie zwiększyły znacząco oferowania w porównaniu z zeszłym rokiem, a postawiły na maksymalizację efektu ekonomicznego. Rozwój ruchu czarterowego hamuje także brak samolotów na rynku spowodowany uziemieniem Boeingów 737 Max 8. Szacuje się, że na krajowym rynku przewozów wakacyjnych brakuje od jednego do dwóch samolotów o pojemności do 200 foteli.”

W 2018 roku z siatki połączeń trzynastu polskich portów regionalnych skorzystało 28,1 mln podróżnych, to jest o ponad 3,7 mln więcej w porównaniu z 2017 rokiem. Był to najlepszy wynik w historii polskich portów regionalnych. Dynamika wzrostu ruchu wyniosła 15,3 proc. i była zdecydowanie wyższa od średniej dynamiki europejskich lotnisk, która według ACI Europe ukształtowała się na poziomie 6,1 proc.. ZRPL prognozuje, że w 2019 roku suma ruchu pasażerskiego na lotniskach regionalnych zbliży się do wartości 30 mln podróżnych.