LOT: za pięć lat będziemy dwa razy większą linią lotniczą
W 2020 roku LOT chce przewozić 10 mln pasażerów rocznie – to ponad dwa razy więcej niż obecnie, planuje podwoić flotę i wykonywać 60 proc. więcej rejsów. Na konferencji prasowej spółka ogłosiła założenia strategii na lata 2016 – 2020.
Sebastian Mikosz, prezes Polskich Linii Lotniczych LOT, powiedział: „Nowa Europa ma olbrzymi potencjał – tempo wzrostu gospodarczego w jej krajach jest 4,5 raza wyższe niż w państwach Europy Zachodniej; to 175 lin mieszkańców a liczba pasażerów w przeliczeniu na mieszkańca jest mniejsza pięciokrotnie niż w innych krajach Unii. Chcemy być liderem w Nowej Europie i mammy wszystkie atuty, by tak się stało. Czas przejść od defensywnej taktyki do ataku i walki o udziały rynkowe w skali europejskiej.
Nasza strategia oparta jest na pięciu kluczowych elementach. Pierwszy to rejsy długodystansowe. . Ma to być główny motor naszego wzrostu, który pociągnie za sobą resztę siatki. Drugi element to hub w Warszawie. Już teraz, zwiększyliśmy możliwości przesiadkowe o 40 procent. Wspólnie z Lotniskiem Chopina mamy szansę na skonsolidowanie rozdrobnionych rynków Europy Środkowo-Wschodniej. Jesteśmy graczem, który w regionie ma najwięcej operacji lotniczych. Jednocześnie czas przesiadki 35-45 minut na naszym lotnisku jest jednym z najkrótszych w Europie.
Trzecim elementem naszej strategii jest wzrost. LOT chce przewozić w 2020 roku ponad 10 milionów pasażerów rocznie, czyli ponad dwa razy więcej niż obecnie, wykonywać sto kilkanaście tysięcy operacji w ciągu roku (obecnie ponad 68 tysięcy) i latać do około 75 – 80 portów (obecnie 49). Zamierza odzyskać udział w polskim rynku do poziomu około 30 procent i zbliżyć się do 10 procent udziału w rynku regionalnym. To wszystko ma spowodować wzrost przychodów do około 9 miliardów złotych (obecnie poniżej 3,5 miliarda złotych) przy stale poprawiającej się marży.
Nie obiecujemy rzeczy niemożliwych i konkurencji z największymi liniami świata. Nie ma jednak powodu, żebyśmy za pięć lat nie byli linią lotniczą wielkości Austrian Airlines, Finnair, Air Lingus czy TPA. Chcemy osiągnąć pozycję silnego przewoźnika regionalnego.
Czwarty element to łańcuch wartości. W naszej branży na zadowolenie klienta składa się wiele elementów, które są realizowane przez partnerów czy podwykonawców, a nie samą linię lotniczą – wyjaśnia Ewa Kołowiecka, członek zarządu LOT-u ds. operacyjnych. Za procedury lotniskowe odpowiada lotnisko i odpowiednie służby, a np. agent handlingowy (również oddzielny podmiot) odpowiedzialny jest za odprawy, odbiór bagażu i dostarczenie go do samolotu a potem na taśmę. Chcemy ściślej współpracować i kontrolować cały łańcuch. Oczekujemy, że nasi dostawcy będą rośli razem z nami i także podnosili jakość swoich usług. Tylko w ten sposób możemy zabezpieczyć rozwój LOT-u.
Wreszcie piąty element – zaangażowany zespół. Potrzebna jest istotna zmiana kultury korporacyjnej i to już zaczęliśmy wdrażać. Tylko zaangażowany zespół może sprostać wyzwaniom jakie stoją przed nami i osiągnąć ambitne cele.”
Pierwszym krokiem w rozwoju nowej siatki połączeń będzie otwarcie w 2016 roku pięciu nowych tras długodystansowych i dwunastu krótkodystansowych. Trzy nowe połączenia długodystansowe z Warszawy ogłoszono już dzisiaj: do Tokio, Seulu i Bangkoku. Dwa następne zostaną ogłoszone jesienią.
Z krótkodystansowych do siatki LOT wrócą: : Barcelona, Bejrut, Belgrad, Duesseldorf, Erywań, Kiszyniów, Zagrzeb, Ateny, Nicea i Zurych oraz połączenie Gdańsk – Kraków. Dojdą zaś trzy kierunki: Wenecja, Kluż-Napoka i Lublana.
Jak podkreślił prezes Mikosz: „Po otwarciu pięciu nowych kierunków, już w przyszłym roku, LOT będzie miał dwa razy większą siatkę połączeń długodystansowych niż obecnie. Do 2020 roku chcemy mieć 70-80 maszyn. Na przełomie roku chcemy także odświeżyć wnętrze boeingów 737 oraz sukcesywnie chce wprowadzić we wszystkich tych maszynach, zaczynając od dreamlinerów elementy nowego wystroju i kolorystyki dla poszczególnych klas podróży. W roku 2016 obsługiwać będziemy ok 65 destynacji, pięć lat później już 75-80; w 2016 wykonywać będziemy ok. 85 tys. operacji lotniczych rocznie, zaś w 2020 – 115 tys.”
POWIĄZANE WPISY
28 marca 2024
Lato 2024 w Katowice Airport: 106 kierunków, 86 lotnisk, 30 państw
W niedzielę 31 marca 2024 roku w Międzynarodowym Porcie Lotniczym „Katowice” im.…
0 Komentarzy5 Minuty
28 marca 2024
Lotnisko Chopina wprowadza letnią siatkę połączeń
Zmiana czasu z zimowego na letni jest jednocześnie momentem, kiedy w lotnictwie zmienia…
0 Komentarzy2 Minuty
28 marca 2024
Rusza budowa centrum treningowego Ryanair w Krakowie
Ryanair rozpoczął dziś (28 marca) budowę Centrum Symulatorowo-Treningowego Grupy Ryanair…
0 Komentarzy4 Minuty
28 marca 2024
Letnia siatka połączeń i nowe kierunki od końca marca na wrocławskim lotnisku
31 marca w Porcie Lotniczym Wrocław wejdzie w życie letnia siatka połączeń. Na podróżnych…
0 Komentarzy6 Minuty
28 marca 2024
Jeden dzień z życia stewardesy PLL LOT
Jak wygląda codzienność stewardess i stewardów PLL LOT, czy stewardessa musi umieć pływać…
0 Komentarzy3 Minuty
25 marca 2024
Port lotniczy Rzeszów-Jasionka od teraz z nazwą Rodziny Ulmów
Od 24 marca 2024 roku port lotniczy Rzeszów-Jasionka nosi imię Rodziny Ulmów. W…
0 Komentarzy1 Minuty
25 marca 2024
Podróż z pupilem? Poznaj zasady przewozu zwierząt w samolotach PLL LOT
Czworonożni przyjaciele również zasługują na wyjątkową podróż. Linie Lotnicze LOT…
0 Komentarzy5 Minuty
22 marca 2024
Luty 2024 roku na Lotnisku Warszawa-Modlin: ponad 160 tys. pasażerów, rozszerzenie usług i nowe porozumienie
Z usług Lotniska Warszawa-Modlin w lutym 2024 roku skorzystało 160 505 pasażerów, a…
0 Komentarzy2 Minuty
22 marca 2024
PLL LOT rozpoczęły nabór do kolejnej edycji programu stażowego
Polskie Linie Lotnicze LOT zapraszają studentów i absolwentów uczelni wyższych do…
0 Komentarzy3 Minuty