LOT: za pięć lat będziemy dwa razy większą linią lotniczą
W 2020 roku LOT chce przewozić 10 mln pasażerów rocznie – to ponad dwa razy więcej niż obecnie, planuje podwoić flotę i wykonywać 60 proc. więcej rejsów. Na konferencji prasowej spółka ogłosiła założenia strategii na lata 2016 – 2020.
Sebastian Mikosz, prezes Polskich Linii Lotniczych LOT, powiedział: „Nowa Europa ma olbrzymi potencjał – tempo wzrostu gospodarczego w jej krajach jest 4,5 raza wyższe niż w państwach Europy Zachodniej; to 175 lin mieszkańców a liczba pasażerów w przeliczeniu na mieszkańca jest mniejsza pięciokrotnie niż w innych krajach Unii. Chcemy być liderem w Nowej Europie i mammy wszystkie atuty, by tak się stało. Czas przejść od defensywnej taktyki do ataku i walki o udziały rynkowe w skali europejskiej.
Nasza strategia oparta jest na pięciu kluczowych elementach. Pierwszy to rejsy długodystansowe. . Ma to być główny motor naszego wzrostu, który pociągnie za sobą resztę siatki. Drugi element to hub w Warszawie. Już teraz, zwiększyliśmy możliwości przesiadkowe o 40 procent. Wspólnie z Lotniskiem Chopina mamy szansę na skonsolidowanie rozdrobnionych rynków Europy Środkowo-Wschodniej. Jesteśmy graczem, który w regionie ma najwięcej operacji lotniczych. Jednocześnie czas przesiadki 35-45 minut na naszym lotnisku jest jednym z najkrótszych w Europie.
Trzecim elementem naszej strategii jest wzrost. LOT chce przewozić w 2020 roku ponad 10 milionów pasażerów rocznie, czyli ponad dwa razy więcej niż obecnie, wykonywać sto kilkanaście tysięcy operacji w ciągu roku (obecnie ponad 68 tysięcy) i latać do około 75 – 80 portów (obecnie 49). Zamierza odzyskać udział w polskim rynku do poziomu około 30 procent i zbliżyć się do 10 procent udziału w rynku regionalnym. To wszystko ma spowodować wzrost przychodów do około 9 miliardów złotych (obecnie poniżej 3,5 miliarda złotych) przy stale poprawiającej się marży.
Nie obiecujemy rzeczy niemożliwych i konkurencji z największymi liniami świata. Nie ma jednak powodu, żebyśmy za pięć lat nie byli linią lotniczą wielkości Austrian Airlines, Finnair, Air Lingus czy TPA. Chcemy osiągnąć pozycję silnego przewoźnika regionalnego.
Czwarty element to łańcuch wartości. W naszej branży na zadowolenie klienta składa się wiele elementów, które są realizowane przez partnerów czy podwykonawców, a nie samą linię lotniczą – wyjaśnia Ewa Kołowiecka, członek zarządu LOT-u ds. operacyjnych. Za procedury lotniskowe odpowiada lotnisko i odpowiednie służby, a np. agent handlingowy (również oddzielny podmiot) odpowiedzialny jest za odprawy, odbiór bagażu i dostarczenie go do samolotu a potem na taśmę. Chcemy ściślej współpracować i kontrolować cały łańcuch. Oczekujemy, że nasi dostawcy będą rośli razem z nami i także podnosili jakość swoich usług. Tylko w ten sposób możemy zabezpieczyć rozwój LOT-u.
Wreszcie piąty element – zaangażowany zespół. Potrzebna jest istotna zmiana kultury korporacyjnej i to już zaczęliśmy wdrażać. Tylko zaangażowany zespół może sprostać wyzwaniom jakie stoją przed nami i osiągnąć ambitne cele.”
Pierwszym krokiem w rozwoju nowej siatki połączeń będzie otwarcie w 2016 roku pięciu nowych tras długodystansowych i dwunastu krótkodystansowych. Trzy nowe połączenia długodystansowe z Warszawy ogłoszono już dzisiaj: do Tokio, Seulu i Bangkoku. Dwa następne zostaną ogłoszone jesienią.
Z krótkodystansowych do siatki LOT wrócą: : Barcelona, Bejrut, Belgrad, Duesseldorf, Erywań, Kiszyniów, Zagrzeb, Ateny, Nicea i Zurych oraz połączenie Gdańsk – Kraków. Dojdą zaś trzy kierunki: Wenecja, Kluż-Napoka i Lublana.
Jak podkreślił prezes Mikosz: „Po otwarciu pięciu nowych kierunków, już w przyszłym roku, LOT będzie miał dwa razy większą siatkę połączeń długodystansowych niż obecnie. Do 2020 roku chcemy mieć 70-80 maszyn. Na przełomie roku chcemy także odświeżyć wnętrze boeingów 737 oraz sukcesywnie chce wprowadzić we wszystkich tych maszynach, zaczynając od dreamlinerów elementy nowego wystroju i kolorystyki dla poszczególnych klas podróży. W roku 2016 obsługiwać będziemy ok 65 destynacji, pięć lat później już 75-80; w 2016 wykonywać będziemy ok. 85 tys. operacji lotniczych rocznie, zaś w 2020 – 115 tys.”
POWIĄZANE WPISY
16 kwietnia 2025
Więcej lotów z Bydgoszczy do Turcji w sezonie letnim 2025
Port Lotniczy Bydgoszcz ogłosił rozszerzenie siatki połączeń do Turcji w sezonie letnim…
0 Komentarzy1 Minuty
16 kwietnia 2025
LOT uruchamia bezpośrednie połączenie Warszawa – Reykjavik-Keflavik
12 kwietnia 2025 roku Polskie Linie Lotnicze LOT zainaugurowały bezpośrednie rejsy na…
0 Komentarzy2 Minuty
16 kwietnia 2025
Rekordowy marzec 2025 na Lotnisku Rzeszów-Jasionka. Ponad 81 792 pasażerów
Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów zakończył marzec 2025 roku z wynikiem 81…
0 Komentarzy1 Minuty
16 kwietnia 2025
TAP Air Portugal wznowiła połączenia do Porto Alegre. Trzy połączenia tygodniowo między Lizboną a stolicą Rio Grande do Sul
TAP Air Portugal wznowiła bezpośrednie połączenia między Lizboną a Porto Alegre – stolicą…
0 Komentarzy3 Minuty
11 kwietnia 2025
Corendon Airlines świętuje 20-lecie działalności
W 2025 roku Corendon Airlines świętuje 20-lecie działalności na rynku lotniczym. Z tej…
0 Komentarzy2 Minuty
9 kwietnia 2025
Wizz Air połączy Warszawę z Pizą
Linia lotnicza Wizz Air zainaugurowała loty z Lotniska Chopina w Warszawie do Pizy we…
0 Komentarzy1 Minuty
9 kwietnia 2025
Odkryj nowe kierunki w ofercie PLL LOT na lato
PLL LOT zaktualizowały siatkę połączeń na sezon 2025, oferując pasażerom nowe kierunki,…
0 Komentarzy2 Minuty
8 kwietnia 2025
Ryanair obsłużył 15 mln pasażerów w marcu 2025
2 kwietnia Ryanair Holdings opublikował statystyki ruchu za marzec 2025. Przewoźnik…
0 Komentarzy1 Minuta
8 kwietnia 2025
Ryanair ogłasza rozkład lotów z Krakowa na lato 2025. 83 trasy i cztery nowe kierunki
1 kwietnia 2025 roku linia lotnicza Ryanair ogłosiła rekordowy rozkład lotów z Krakowa na…
0 Komentarzy2 Minuty