Lekki, przedświąteczny zastój w biurach podróży

AG

Im bliżej Świąt, tym mniej klientów i rezerwacji w biurach podróży. W drugim tygodniu grudnia, liczba zmalała w porównaniu z analogicznym okresem roku 2013 o minus 2,5 proc., zaś liczba klientów – o minus 3,4 proc. Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MerlinX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnich siedmiu dniach listopada, stanowiły 84,9 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym 8,9 proc. a autokarowe – 6,2 proc. W ostatnim tygodniu, porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, liczba sprzedanych imprez samolotowych zmalała o minus 7,5 proc., wzrosły zaś: z dojazdem własnym – o 34,6 proc. i autokarowe – o 22,2 proc.
Jeśli chodzi o kierunki, które cieszyły się wśród Polaków największym zainteresowaniem, to liderem była tym razem Grecja,, na pozostałych pozycjach w pierwszej dziesiątce znalazły się: Egipt, Turcja, Hiszpania, Włochy, Tunezja, Bułgaria, Cypr, Portugalia, Maroko.
Jeśli chodzi o najczęściej wybierane przez klientów docelowe lotniska, to pierwszą dziesiątkę zdominowały Egipt i Grecja (po trzy lotniska). Miejsca na podium zajęły: Hurghada, Sharm El Sheik , Antalya.
Najmniej tygodniowe pobyty kosztują w Egipcie – w Marsa Alam (2027 zł) i Sharm El Sheik (2087 zł). Najdrożej jest na Rodos (2943 zł) i w Antalyi (2871 zł).
Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży w ostatnich czterech tygodniach, to Raport PZOT pokazuje, że w ostatnich czterech tygodniach wzrosła ona o 11 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku 2013. Utrzymuje się wysoka dynamika wzrostu sprzedaży wycieczek autokarowych – 34,6 proc., samolotówki wzrosły o 8,8 proc. a imprezy z dojazdem własnym o 18,9 proc.
Od rozpoczęcia sprzedaży Lata 2014 liczba klientów wzrosła o 8,6 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 76,3 proc. wszystkich imprez.
Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które w obecnym sezonie najlepiej się sprzedają i porównanie ich sprzedaży w porównaniu z ubiegłym sezonem, to zwraca uwagę wielki wzrost sprzedaży imprez w Tajlandii. Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Egipt (w porównaniu z ubiegłym rokiem +30,5 proc.). Dalej zaś: Hiszpania (minus 6,8 proc.), Grecja (+18,7 proc.), Turcja (+3,3 proc.), Włochy (+12,2 proc.), Tunezja (minus 22 proc.), Portugalia (+7,8 proc.), Austria (minus 18,3 proc.), Maroko (minus 38 proc.) i wspomniana Tajlandia (+173,2 proc.).