Kryzys na rynku agentów IATA – nikt nie chce dąć gwarancji /ubezpieczenia

Umęczony rynek agentów od biletów lotniczych, ma kolejny mocny ból głowy. Nie ma chętnych na gwarantowanie /ubezpieczenie sprzedaży biletów.
Kolejny cios zdaje się spadać na agentów wyspecjalizowanych w biletach lotniczych. Na nic zdała się chęć pomocy ze strony LOTu , nie ma chętnego na ubezpieczenie/gwarantowanie sprzedaży. Jakie konsekwencje może to mieć dla rynku? Czeka nas fala konsolidacji, upadłości a może ucieczka pod licencje z sąsiednich krajów? Na pewno na agencyjnym rynku lotniczych podróży służbowych nie jest z tego powodu wesoło.
Kończą się gwarancje a nowych wciąż nie ma
Nieuchronnie zbliżamy się do końca roku, wraz z końcem grudnia kończą się też aktualne gwarancje jakie posiadają agenci Iata. Wiemy iż dotychczasowe rozwiązanie nie będzie kontynuowane. Mimo wielkich wysiłków, w postaci sondowania kolejnych potencjalnych dostawców podobnej usługi, proces ten nie zakończył się dotychczas sukcesem. I nie wiele wskazuje, że niedaleka przyszłość przyniesie tu przełom.
Słabe wyniki sprzedaży biletowej( poza Dubajem i egzotyką) nie pomagają w pozytywnej ocenie branży przez finansistów. Do tego dochodzi ryzyko kolejnej covidowej fali i dalszych zamknięć turystycznych destynacji.
LOT miał pomóc ale nic nie wskórał
W pomoc agentom zaangażował się LOT , największy regularny przewoźnik na polskim niebie. Koneksje wśród państwowych finansowo/ubezpieczeniowych spółek miały zagwarantować sukces operacji. Już w przeszłości państwowe podmioty jak BOŚ czy PZU były gotowe pomagać branży turystycznej w sytuacji kryzysowej. Tym razem jest jednak inaczej.
Wiceprezes Michał Fijoł miał w ostatnim tygodniu poinformować agentów Iata, iż jego misja w zakresie uzyskania partnera zakończyła się na ten moment fiaskiem. Sytuacja stała się więc naprawdę nieciekawa, czasu już nie ma a rozwiązania brak. Jakie konsekwencje grożą rynkowi.
Kryzys uderzy w dużych agentów, mali mogą ratować się opcją pre-paid , ceny usług w górę
Wydaje się iż gwarancyjny kryzys może najmocniej uderzyć w dużych graczy na rynku. Potencjalnie, jeżeli linie zażądały by depozytów pod realizowaną sprzedaż będą oni musieli bardzo głęboko sięgnąć do kieszeni.
Na tym mogą wygrać mniejsi gracze, oni z pewnością mniej boleśnie poszukają przejścia np. na pre-paidowe rozwiązanie oferowane przez Iata. Cześć agentów już to zresztą zrobiła i bardzo sobie chwali takie rozwiązanie, vide tour operator Ecco Holiday.
Kryzys może mieć też szereg innych konsekwencji, może pojawić się kolejna fala konsolidacji lub przejęć na rynku. Sytuacje mogą chcieć wykorzystać podmioty zagraniczne by przejąć któreś z największych polskich biur.
Wygranymi na kryzysie mogą też być międzynarodowe platformy do obsługi B2B jak RateHawk, mniejsi i średni agenci Iata teraz chętniej skorzystają z ich usług. RateHawk ma już od jakiegoś czasu opcje zakupu biletów lotniczych, i to zarówno tradycyjnych linii jak i low-costów. Kryzys da mu dodatkowy sprzedażowy lewar do przekonywania agentów, do jeszcze intensywniejszego korzystanie ze swoich usług.
Beneficjentem mogą też być innowacyjne platformy self -bookingowe jak Hotailors, ceny ich usług staną się bowiem jeszcze bardziej konkurencyjne. W obliczu spodziewanej fali podwyżek opłat za wystawianie biletów lotniczych na rynku.
Ceny w górę, sprzedaż przepłynie na stronę linii lotniczych czy na obce IATY
Innymi potencjalnymi konsekwencjami obecnego kryzysu będą też m.in. podniesie cen za usługi biletowania dla agentów non-iata , przepływ sprzedaży na stronę linii lotniczych czy na inne, głównie sąsiednie rynki ( do Niemiec).
Możemy więc spodziewać się więc wielu nie mniej istotnych konsekwencji dla rynku. Pierwszą z nich będzie podniesie cen dla agentów non-iata, obecnie mogli oni liczyć na stawki nawet poniżej 10 zl za bilet. To powodowało iż byli mega konkurencyjni dla agentów posiadających licencje. Teraz ten stan może się zmienić, podniesienie opłat do kwot min 20-40 złotych, może być bardzo realnym scenariuszem.
Jeżeli kryzys będzie trwał dłużej to może mu towarzyszyć też odpływ sprzedaży na strony linii lotniczych, część z nich może bowiem zablokować możliwości sprzedażowe agentom. Klienci będą więc niejako zmuszeni szukać ich oferty bezpośrednio na stronie, a tam jest ona jeszcze dodatkowo często znacznie tańsza. Podniesie kosztów po stronie agentów jeszcze zwiększy tą różnicę.
Na koniec, możemy się też spodziewać znacznie większego korzystania z opcji wystawiania biletów poza rynkiem polskim, tak by obchodzić ewentualne braki dostępności kontentu lotniczego, które mogą się wkrótce u nas pojawić. Od dawna opcje sprzedaży via Iata niemiecka posiada doskonały konsolidator Hurra, podobnie działa też wspomniany wyżej RateHawk. Cześć dużych polskich agentów jak eSky ma w swoim portfolio inne zagraniczne nr Iata. To może być wentyl bezpieczeństwa dla agentów, ale nie jest on przecież dostępny dla wszystkich graczy.
Rok 2022 miał dać wytchnienie agentom IATA, wraz ze spodziewanym wzrostem podroży służbowych, czy jednak tak się stanie? Na razie zbliżają się do niego patrząc w twarz kolejnemu istotnemu wyzwaniu.
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2025
Wesprzyj naszą aukcję charytatywną. Zgłoś przedmiot i pomóż najmłodszym w trakcie V Gali Waszej Turystyki
Podczas kolejnej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 9 stycznia 2026 roku…
0 Komentarzy1 Minuty
4 grudnia 2025
Anex Tour Poland szkoli agentów w Marsa Alam
W dniach 30 listopada - 4 grudnia 2025 roku w Marsa Alam odbyło się wydarzenie branżowe…
0 Komentarzy1 Minuty
3 grudnia 2025
Kiwi.com: Polska wśród najpopularniejszych kierunków świątecznych w Europie
Tegoroczny sezon świąteczny przynosi Polsce wzrost ruchu turystycznego, a liczba…
0 Komentarzy2 Minuty
2 grudnia 2025
eSky: Wenecja, Malta i Teneryfa najpopularniejszymi kierunkami na przełomie roku
Zbliżający się przełom roku to okres zwiększonego zainteresowania wyjazdami…
0 Komentarzy2 Minuty
28 listopada 2025
Gala Exim Tours 2025 zgromadziła agentów i partnerów branży turystycznej w Warszawie
W Warszawie odbyła się Gala Exim Tours 2025, która zgromadziła agentów, partnerów oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
27 listopada 2025
Biuro Rainbow podsumowało III kwartał 2025 roku. Blisko 13 proc. wzrostu przychodów, nowe hotele i większa flota
Po udanym III kwartale 2025 roku Rainbow zapowiada dalszy rozwój. Spółka zwiększa skalę…
0 Komentarzy4 Minuty
26 listopada 2025
eSky: Rekordowe zainteresowanie wyjazdami na jarmarki bożonarodzeniowe. Budapeszt, Praga i Wiedeń w czołówce
Grudzień otwiera dla turystów jeden z najbardziej atrakcyjnych okresów wyjazdowych -…
0 Komentarzy3 Minuty
25 listopada 2025
Wakacje.pl: Przełom listopada i grudnia najtańszym momentem na podróż. Ceny wyjazdów o 30 proc. niższe niż w święta
Wakacje.pl: Przełom listopada i grudnia najtańszym momentem na podróż. Ceny wyjazdów o 30…
0 Komentarzy3 Minuty
24 listopada 2025
Black Week 2025: Skyscanner podpowiada, jak szukać najlepszych ofert
Nadchodzący Black Week ponownie przyciąga uwagę podróżnych, a Skyscanner prezentuje…
0 Komentarzy2 Minuty










