Kraków – połowę mniej gości w 2020, połowę mniej wpływów

W 2020 roku Kraków odwiedziło 7 950 000 osób, w tym turystów krajowych odnotowano 3,51 mln, krajowych odwiedzających jednodniowych – 3,49 mln, turystów zagranicznych – 675 tys. a zagranicznych odwiedzających jednodniowych 175 tys. Wpływy z ich obecności zmalały o 3,92 mld zł w porównaniu do 2019 roku.
W 2019 roku ogółem odwiedzających było prawie dwa razy tyle – 14 050 000. Turystów krajowych było ponad dwa razy tyle niż w ubiegłym roku – 7,1 mln. Odwiedzających jednodniowych krajowych odnotowano niewiele więcej niż w 2020, bo 3,65 mln. Turystów zagranicznych w 2019 było prawie pięć razy więcej – 3,05 mln a odwiedzających jednodniowych zagranicznych – 250 tysięcy.
Turyści krajowi i zagraniczni stanowili w 2020 roku 52,6 proc. ogółu odwiedzających.
Najwięcej gości z Małopolski i Mazowsza
Jeśli chodzi o gości krajowych, to najwięcej osób przyjechało do Krakowa z Małopolski – 39,2 proc. Mazowsza – 11,2 proc., województwa śląskiego – 10,6 proc., województwa podkarpackiego – 6,5 proc. i województwa świętokrzyskiego – 5 proc.
Pierwszą dziesiątkę krajów źródłowych przyjazdów do Krakowa w ubiegłym roku, stanowiły: Wielka Brytania – 18,3 proc., Niemcy – 16,1 proc., Francja 13,7 proc., Włochy – 12 proc., Hiszpania, 5,8, Austria – 4,6 proc., Belgia – 3,5 proc., Ukraina – 3 proc., Holandia – 3 proc. i Czechy 2,3 proc.
W roku 2019, pierwsza piątka przedstawiała się następująco: Niemcy – 14,2 proc., Wielka Brytania 13,9 proc., Włochy – 11,5 proc., Francja 11,2 proc. i Hiszpania 10,4 proc.
Z kraju – samochodem, z zagranicy – samolotem
W 2020 roku 65,5 proc. turystów krajowych przyjechała do Krakowa samochodem. Na ten środek lokomocji zdecydowało się 15,5 proc. gości zagranicznych. Ci ostatni preferowali w ubiegłym roku samolot – przyleciało nim 72,2 proc. turystów z innych krajów i 2,1 proc. Polaków.
Pociągami przyjechało 15,7 turystów polskich i 7,6 proc. zagranicznych. Autobusem rejsowym do Krakowa przyjechało 14 proc. gości krajowych i 41, proc. zagranicznych, zaś autokarem turystycznym – 1,8 proc. turystów z Polski i 0,6 proc. z zagranicy.
Przede wszystkim hotele
Najwięcej turystów nocowało w hotelach – 38,2 proc. (29,4 proc. turystów krajowych i 51,8 zagranicznych. Na apartamenty zdecydowało się 24,2 proc. (25 proc. krajowych i 24 proc. zagranicznych), hotele wybrało 9,7 proc. gości (8,6 proc. krajowych i 9,7 proc. zagranicznych. U rodziny nocowało 9,7 proc. turystów (12 proc. krajowych i 7 proc. zagranicznych), u znajomych – 7,8 proc. (12,8 proc. krajowych i 0,9 zagranicznych a w pensjonatach – 3,2 proc. (4,9 proc. krajowych i 0,6 proc. zagranicznych.
Booking.com rządzi
Spośród platform rezerwacyjnych turyści krajowi wybierali najczęściej Booking.com – 41,8 proc., airbnb – 27,8 proc.,Trivago – 6,3 proc. oraz HRS – 3,8 proc.
Turyści zagraniczni postawili na: airbnb – 30 proc., Booking.com – 24 proc., HRS – 12 proc. i Trivago – 6 proc.
Wypoczynek i zabytki
Wypoczynek, jako główny cel przyjazdu do Krakowa wymieniło 25,3 proc. odwiedzających (24,4 proc. krajowych i 28,4 proc. zagranicznych).
Zabytki najważniejsze były dla 18,1 proc. gości (15,6 proc. krajowych i 25,4 proc. zagranicznych), odwiedziny u krewnych dla 11,3 proc. (12,5 proc. krajowych i 8,1 proc. zagranicznych).
Biznes był głównym celem odwiedzin w stolicy Małopolski dla 8,6 proc. gości (7,5 proc. krajowych i 11,9 proc. zagranicznych) i rozrywka dla 4,2 proc. (4,8 proc. krajowych i 2,7 proc. zagranicznych.
Na zakupy przyjechało 4,2 proc. gości (nikt z zagranicy i 5,6 proc. gości z Polski). Dla podreperowania zdrowia przyjechało do Krakowa 2,2 proc. gości (2,8 proc. krajowych i 0,3 proc. zagranicznych.
Klasyka atrakcji najbardziej lubiana
Pierwszą piątkę atrakcji turystycznych w Krakowie wskazywanych przez odwiedzających stanowiły w 2020 roku: Wawel – 21,4 proc. (wybrało go 21,6 proc. odwiedzających krajowych i 20,8 zagranicznych), Rynek Główny – 17,8 proc. (17,1 proc. krajowych i 19,6 proc. zagranicznych), Stare Miasto – 10,3 proc. (7,3 proc. krajowych i 17,8 proc. zagranicznych), Kazimierz – 8,8 proc. (8,8 proc. krajowych i 8,6 proc. zagranicznych) oraz Sukiennice – 3,7 proc. (3,2 proc. krajowych i 5,1 proc. zagranicznych).
Turyści krajowi bardziej niż Sukiennice cenią Bulwary Wiślane – 4,5 proc. i Podgórze – 4,4 proc.
Co w ofercie turystycznej Krakowa turyści oceniali najgorzej?
Krajowi goście (w skali 1 – 5)
Toalety – 3,48
Czystość – 3,66
Dojazd – 3,87
Zagraniczni
Taxi – 3,76
Atrakcje nocne – 3,77
Toalety – 3,78
Najwyższe oceny wśród gości uzyskały:
Krajowych
Atmosfera – 4,21
Imprezy – 4,2
Wystrój lokali – 4,1
Zagranicznych:
Lotnisko – 4,26
Dworzec kolejowy – 4,2
Atmosfera – 4,19
Turyści chcą wrócić
Na pytanie o ewentualny powrót do Krakowa, „na pewno tak” odpowiedziało 67,2 proc. wszystkich odwiedzających, w tym 75,9 proc. gości krajowych i 42,9 proc. zagranicznych. „Raczej tak” odpowiedziało 23,6 proc. ogółu, 19,69 krajowych i 34,8 proc. zagranicznych.
Goście krajowi wydawali w 2020 roku przed wyjazdem o 11 zł więcej niż rok wcześniej i mniej o 166 zł podczas wyjazdu.
Zagraniczni przed wyjazdem wydawali o 174 zł mnie niż w 2019 roku, zaś podczas wyjazdu o 52 zł więcej. Nie brano w ych obliczeniach wydatków na transport.
Dużo mniej kasy
Wysokość wpływów z odwiedzających Kraków w 2020 roku była o 3,92 mld złotych (ponad połowę) niższa od wpływów w 2019 roku. Warto wspomnieć, że z kolei wpływy w 2029 roku były o 1 mld wyższe niż w 2018 roku.
Badania zrealizowane przez Małopolską Organizację Turystyczną dla Gminy Miejskiej Kraków, wykonał zespół pod kierownictwem dr Krzysztofa Borkowskiego.
POWIĄZANE WPISY
28 marca 2023
Jaka przyszłość czeka multiagentów? Trójca ekspertów na XII edycji Forum Promocji Turystycznej
Udział sprzedaży interntowej pakietów turystycznych w rynku dynamicznie rośnie, a silni…
0 Komentarzy2 Minuty
27 marca 2023
Nowa kolej linowa w Jasnej nagrodzona w konkursie Budowa Roku 2022
Kolej linowa łącząca stację Biela Púť z Priehybą to nowość ośrodka narciarskiego w…
0 Komentarzy2 Minuty
27 marca 2023
Green Mountain Hotel – wypoczynek w górach dla każdego
Pięciogwiazdkowy Green Mountain Hotel, a także Green Apartments znajdujące się w…
0 Komentarzy2 Minuty
27 marca 2023
MerlinX Srebrnym Partnerem XII Forum Promocji Turystycznej
Już za 23 dni, 19 kwietnia w Centrum Edukacji Ekologicznej „Hydropolis” we Wrocławiu…
0 Komentarzy1 Minuty
27 marca 2023
POT nawiązał współpracę z Przewodnikiem Michelin. Polskie restauracje po raz pierwszy z osobną publikacją
Polska Organizacja Turystyczna i Michelin Guide w ostatnim czasie podpisali porozumienie…
0 Komentarzy7 Minuty
25 marca 2023
Pierwsze ITTF Warsaw “udane jak na debiut”. W planach przeniesienie terminu na listopad
W pierwszej edycji międzynarodowych targów ITTF Warsaw uczestniczyło 150 wystawców z 30…
0 Komentarzy7 Minuty
24 marca 2023
Chorwacka Wspólnota Turystyczna partnerem XII Forum Promocji Turystycznej we Wrocławiu
19 kwietnia 2023 w Hydropolis we Wrocławiu odbędzie się XII Forum Promocji Turystycznej.…
0 Komentarzy2 Minuty
24 marca 2023
Jak stać się kierunkiem podróży luksusowych? Trójca ekspertów na XII Forum Promocji Turystycznej
Turystyka luksusowa to nie tylko wyjątkowe destynacje czy hotele, ale i usługi „szyte na…
0 Komentarzy2 Minuty
24 marca 2023
Inauguracja działań ZOPOT w Pradze. Polska będzie promowana wśród Czechów i Słowacji
We wtorek 21 marca 2023 roku w sali balowej Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Pradze…
0 Komentarzy2 Minuty