Kolejna edycja Konkursu EDEN
Konkurs EDEN jest adresowany do ośrodków turystycznych, które nie tylko spełniają kryteria nakreślone przez Komisję Europejską, dzięki którym możliwe jest realizowanie takich celów jak: zapewnienie zrównoważonego rozwoju turystyki, usuwanie barier hamujących ten rozwój, zmniejszenie koncentracji czasowej i przestrzennej turystyki, ale także wyłonić miejsca mniej znane a mające duży potencjał turystyczny.
Podczas konferencji inaugurującej konkurs szczególnie mocno zostało zaakcentowane znaczenie upowszechniania wartości opartych na dziedzictwie kulturowym wśród młodzieży. Marek Olszewski, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej zwrócił się do dziennikarzy o pomoc w propagowaniu w szkołach wycieczek dla młodzieży po Polsce. Takie wyjazdy zdaniem prezesa Olszewskiego odkrywają i przybliżają młodzieży naszą ojczyznę; nasze dziedzictwo, kulturę i naturę.
O turystyce, jako ważnym narzędziu do budowy kapitału społecznego mówiła także Paulina Florjanowicz, dyrektor Departamentu Dziedzictwa Kulturowego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. – Najcenniejszą wartością w dziedzictwie, które chcemy pokazać jest autentyczność – powiedziała dyrektor Florjanowicz i podkreśliła, że jest to zasób nieodnawialny, stąd tak cenna jest tegoroczna edycja konkursu oparta o lokalne tradycje i kulturę.
Według badań Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Polsce jest bardzo duże zainteresowanie społeczne sprawami kultury, historii i dziedzictwa. Jednak wielu pytanych o cenne zabytki wskazuje te najbardziej znane zagraniczne. Zdaniem Pauliny Florjanowicz mało, kto w Polsce zdaje sobie sprawę, że w jego najbliższym otoczeniu znajdują się miejsca i cenne zabytki warte zobaczenia. Wciąż znajduje u nas odzwierciedlenie powiedzenia “cudze chwalicie, swego nie znacie”. A przecież mamy się czym w Polsce pochwalić, samych wpisanych do rejestru zabytków architektury obiektów jest 70 tysięcy – dodała dyrektor Florjanowicz.
Jacek Janowski, dyrektor departamentu produktu turystycznego i współpracy regionalnej w POT również podkreślił znaczenie konkursu EDEN w promowaniu miejsc atrakcyjnych turystycznie, ale z różnych powodów mniej znanych wśród turystów. Laureaci muszą wyróżniać się także dbałością o zachowanie zrównoważonego rozwoju turystyki. Konkurs, bowiem promuje kierunki wyjazdowe, które prowadzą działania i inwestycje proekologiczne np. takie, które mają na celu zachowanie i promocję kultury oraz lokalnych tradycji a także przedłużenie sezonu turystycznego i zmniejszenia sezonowości pobytu. Dyrektor Janowski wskazał również wpływ konkursu na rozwój gospodarki turystycznej. Kapituła będzie brała także pod uwagę, czy kandydaci to miejsca, które generują miejsca pracy a przez to aktywizują rozwój lokalnych społeczności.
Wśród korzyści dla laureatów jest umiejscowienie na mapie najlepszych europejskich destynacji turystycznych a przez to dotarcie do szerokiego grona turystów zagranicznych, wspólna promocja ze wszystkimi laureatami z krajów członkowskich. Ponad to Polska Organizacja Turystyczna włącza zwycięzców i wyróżnionych w Konkursie do swoich działań marketingowych.
Anna Księżnik – Koordynator projektu EDEN w POT, podkreśliła: “Celem naszych działań promocyjnych jest między innymi budowanie świadomości marki EDEN w Polsce, jako sieci obszarów turystycznych inspirujących i zachęcających turystów do odkrywania unikatowych miejsc. Temu służy także hasło, którym posługuje się POT promując laureatów Konkursu “Odkryj swój EDEN w Polsce”. Dystrybucja materiałów promocyjnych, szkolenia, kampanie internetowe to najważniejsze działania na rzecz zwycięzców.”
Prawo zgłaszania kandydatur do Konkursu przysługuje: Regionalnym Organizacjom Turystycznym, Lokalnym Organizacjom Turystycznym, samorządom terytorialnym, instytucjom i twórcom produktów turystycznych, stowarzyszeniom i fundacjom, przedsiębiorcom prywatnym, a także innym zainteresowanym podmiotom.
Tegorocznego zwycięzcę oraz wyróżnione destynacje poznamy 28 czerwca 2017 r. w Warszawie. Dodatkowych informacji udziela koordynator Konkursu: Anna Księżnik – Polska Organizacja Turystyczna, tel: 22 536-70-25, e-mail: [email protected], [email protected]
POWIĄZANE WPISY
26 lipca 2024
Historyczny rok dla Portu Lotniczego Poznań-Ławica. 18,9 mln zł zysku i nowy prezes zarządu
Port Lotniczy Poznań-Ławica odnotował przełomowe wyniki finansowe za rok 2023, osiągając…
0 Komentarzy3 Minuty
26 lipca 2024
Odkrywaj Wrocław na rowerze
Wrocław odkrywać można na wiele sposobów. Jedną z opcji jest… rower. W ramach akcji…
0 Komentarzy4 Minuty
26 lipca 2024
MultiSport dostępny w ośrodkach Grupy PKL
Grupa PKL łączy sport i rekreację przez cały rok, oferując wyjątkowe atrakcje w swoich…
0 Komentarzy4 Minuty
19 lipca 2024
Travelist.pl: wybrzeże wciąż na topie, ale wrzesień kusi cenami
Zbliżający się koniec lipca zachęcił ekspertów z portalu Travelist.pl do analizy…
0 Komentarzy3 Minuty
18 lipca 2024
Rekordowa frekwencja na Zamku Książ. 220 tys. gości w pierwszym półroczu 2024
Zamek Książ przyciągnął rekordową liczbę 220 tys. turystów w pierwszej połowie 2024 roku.…
0 Komentarzy1 Minuty
17 lipca 2024
PKL podpisuje kontrakt na nowe koleje linowe w Szczawniku. W planach reaktywacja ośrodka narciarskiego w Muszynie
Grupa PKL wraz z Gminą Muszyna planuje reaktywację ośrodka narciarskiego w Szczawniku.…
0 Komentarzy3 Minuty
17 lipca 2024
Hydropolis zorganizuje półkolonie w drugiej połowie sierpnia. Uczestnicy poznają ciekawostki ze świata wody
Centrum wiedzy o wodzie Hydropolis zaprasza najmłodszych na półkolonie, których motywem…
0 Komentarzy3 Minuty
17 lipca 2024
Startuje proces E-Certyfikacji Informacji Turystycznej w Polsce
Polska Organizacja Turystyczna, odpowiedzialna za promocję polskiej turystyki i rozwój…
0 Komentarzy2 Minuty
15 lipca 2024
Nocny bieg po płycie lotniska tym razem w Lublinie. Skywayrun 2024 zaplanowany na połowę października
Bieg Skywayrun Lublin Airport 2024 będzie 19-tym biegiem po pasie startowym lotniska…
0 Komentarzy2 Minuty