KLM drukują narzędzia z zużytych plastikowych butelek
KLM jest pierwszą linią lotniczą na świecie, która nie tylko sortuje i poddaje recyklingowi odpady z pokładu – w tym między innymi butelki PET, ale następnie wykorzystuje je do produkcji narzędzi i części do naprawy i konserwacji swoich samolotów. Zużyte plastikowe butelki są zbierane pod koniec każdego lotu i przetwarzane w specjalny materiał do drukowania przestrzennego 3D – tzw. filament.
Dział Inżynierii i Konserwacji KLM projektuje i drukuje w 3D niektóre części, podzespoły i narzędzia potrzebne w konserwacji samolotów. Dzięki wykorzystaniu własnych materiałów z recyklingu linia nie tylko przyczynia się do ochrony środowiska, ale też obniża koszty konserwacji swoich samolotów. To przykład kolejnego innowacyjnego rozwiązania wdrożonego przez holenderskie linie.
Do tej pory KLM kupował filament od zewnętrznych dostawców, jednak teraz sam przyczynia się do jego produkcji. Tony plastikowych butelek zużywanych podczas każdego lotu w skali całego roku znalazły w końcu doskonałe zastosowanie. Po przylocie samolotu do bazy w Amsterdamie, butelki są przekazywane do firmy recyklingowej, która w zamian oddaje linii wysokiej jakości granulat z tworzywa sztucznego, który jest głównym składnikiem filamentu do drukarek 3D.
Dział Inżynierii i Konserwacji linii KLM używa drukarek 3D od dłuższego czasu. Samodzielnie drukowanie części i podzespołów znacznie przyspiesza proces napraw i konserwacji, jak też generuje wymierne oszczędności. Metodą druku 3D powstają przykładowo specjalne zatyczki, które zapobiegają zamalowaniu otworów w felgach podczas malowania kół Boeinga 737. Drugim przykładem jest wydrukowana metodą druku przestrzennego 3D specjalna pokrywa ochronna, która jest wykorzystywana przy konserwacji łopatek turbiny silnika. Pokrywa zastąpiła wykorzystywaną wcześniej taśmę ochronną. Dział Inżynierii zaprojektował też narzędzie do demontażu schowków bagażowych w Boeingach 787. Dzięki temu drukowanemu w 3D narzędziu, demontaż schowka może teraz wykonać jeden mechanik zamiast dwóch.
Ton Dortmans, wiceprezes KLM ds. inżynierii i konserwacji, powiedział: „Stale inwestujemy w odpowiedzialne i innowacyjne produkty i procesy. Robimy to z myślą o naszych klientach, pracownikach, całym społeczeństwie i planecie. Wspaniale jest zobaczyć, jak pożytecznie możemy wykorzystać odpady, tworząc z nich części i narzędzia potrzebne naszym technikom. To kolejny przykład, jak możemy zmieniać świat na lepsze.”
Dział Inżynierii i Konserwacji KLM zużywa każdego dnia około 1,5 kg wysokiej jakości filamentu. Dzięki dostawie głównego surowca do jego produkcji – w postaci zużytych butelek PET – koszt nabywanego przez KLM materiału do druku 3D spadł z 60 do zaledwie 17 euro za kilogram.
Współpracując z firmą recyklingową Morssinkhof Rymoplast i producentem filamentów, firmą Reflow, KLM może zwiększać innowacyjne wykorzystanie druku 3D, obniżać koszty obsługi technicznej samolotów, ale także minimalizować wpływ na środowisko przyczyniając się do tworzenia gospodarki okrężnej.
Jednym z celów KLM w zakresie ochrony środowiska jest redukcja odpadów o 50 proc. do roku 2030 roku.
Przewoźnik realizuje wyzwanie między innymi poprzez takie zarządzanie materiałami, aby maksymalizować procent odpadów nadających się do przetworzenia i ponownego wykorzystania. W 2018 roku linia zmniejszyła całkowitą ilość generowanych odpadów o 9 proc., z czego 28 proc. jest poddana recyklingowi.
POWIĄZANE WPISY
13 lutego 2025
Costa Cruises otwiera rezerwacje na World Cruise 2027
Costa Cruises otworzyła rezerwacje na rejs World Cruise 2027, który obejmuje najdłuższą…
0 Komentarzy2 Minuty
12 lutego 2025
Pełna oferta Air Canada dostępna na platformie APG
APG, sieć przedstawicielstw linii lotniczych na świecie, posiadająca ponad 100 biur na…
0 Komentarzy1 Minuty
11 lutego 2025
Wizz Air z pierwszym samolotem Airspace
Wizz Air ogłasza otrzymanie swojego pierwszego samolotu z najnowocześniejszą konfiguracją…
0 Komentarzy1 Minuty
11 lutego 2025
Michał Fijoł ponownie prezesem PLL LOT
Rada Nadzorcza Polskich Linii Lotniczych LOT powołała nowego prezesa. Od 11 lutego 2025…
0 Komentarzy1 Minuty
10 lutego 2025
Rekordowy początek 2025 roku w Katowice Airport: 357 tys. pasażerów w styczniu
W styczniu w ruchu ogółem odnotowano w Katowice Airport 357 723 pasażerów, czyli o 50 202…
0 Komentarzy1 Minuty
10 lutego 2025
FlixBus z zimową ofertą z Lublina. Ponad 110 bezpośrednich połączeń
FlixBus przygotował specjalną ofertę na ferie zimowe. W sezonie zimowym przewoźnik…
0 Komentarzy2 Minuty
10 lutego 2025
Ryanair wprowadza nową trasę na Maltę
Ryanair poinformowała o swoim letnim rozkładzie lotów na 2025 rok z Rzeszowa. Obejmuje on…
0 Komentarzy2 Minuty
7 lutego 2025
Linie Emirates poszukują członków personelu pokładowego
Linie Emirates poszukują kandydatów do swojego międzynarodowego zespołu personelu…
0 Komentarzy1 Minuty
5 lutego 2025
Ryanair: 12,4 mln pasażerów w styczniu 2025
5 lutego Ryanair Holdings opublikował statystyki ruchu za styczeń 2025. Przewoźnik…
0 Komentarzy1 Minuta