ITB się zmieniają i co roku są atrakcyjniejsze
Wystawcy coraz częściej chcą wystawiać się poza stoiskami narodowymi, ta tendencja się rozwija – mówi Małgorzata Certowicz, dyrektor Warszawskiego Przedstawicielstwa Targów Berlińskich PROMESSE, w rozmowie z WasząTurystyką.pl.
Jakie są zadania Państwa firmy?
Głównymi celami są: pomoc wystawcom i pomoc zwiedzającym. Jeśli chodzi o polskie biura podróży, to mogą one wystawiać się na polskim stoisku narodowym. Tym ostatnim zawiaduje Polska Organizacja Turystyczna, tak więc my możemy pomóc tylko w załatwianiu dodatkowych usług czy sprzedać dodatkowe wejściówki.
Czy firmy polskie mogą wystawiać się tylko na stoisku narodowym?
Biura turystyczne, regiony miasta – tak. Takie są dotychczasowe zasady organizatorów ITB. Natomiast wraz z rozwojem formuły targów, pojawiły się możliwości wystawiania w nowopowstałych sektorach, np. hali poświęconej nowym technologiom lub informacyjnej. W tym roku w sektorze sieci hotelowych wystawiają się dwie polskie a dwa lata temu w sektorze turystyki LGBT, wystawiała się jedna firma z naszego kraju.
Z czym najczęściej zwracają się do Państwa wystawcy?
Najczęściej są to prośby o pomoc w tłumaczeniu pewnych dokumentów, przebrnięciu przez dość skomplikowane procedury. Czasami są to sprawy czysto techniczne, prośba o wywiezienie śmieci, podłączenie internetu czy innych mediów. Najwięcej jest próśb o sprzedaż dodatkowych wejściówek. Jeśli my czegoś nie możemy załatwić, przekierowujemy klienta do odpowiedniego działu organizatorów targów.
Ilu klientów obsługujecie rocznie?
Co roku zgłasza się do nas z prośbą o pomoc kilkudziesięciu wystawców. Sprzedajemy też ponad tysiąc wejściówek. Trzeba pamiętać, że kupowane u nas, są dużo tańsze. Na przykład bilet jednorazowy na wstęp w jeden z dni branżowych, u nas kosztuje 28,50 euro, kupowany przez internet – 35 euro, zaś w kasie targów – 52 euro. Bilet na wszystkie dni, kosztuje odpowiednio: 40 euro, 50 euro, 75 euro. W zeszłym roku sprzedaliśmy 2101 biletów. Na zeszłorocznych targach ITB, zarejestrowało się dodatkowo 1238 osób, więc Polaków w sumie było 3339.
Na czym polega Państwa rola informacyjna ?
Zaczynamy na przełomie listopada i grudnia. Do firm z naszej listy mailingowej wysyłamy podstawowe informacje o wiosennej imprezie. Tam znajdują się m.in. warunki cenowe, program imprezy. Trzeba pamiętać, że targi berlińskie się zmieniają i każdego roku dochodzą dodatkowe imprezy. W tym roku na przykład, oprócz narodowych stoisk, będą następujące sektory : Turystka przygodowa, odpowiedzialna turystyka (z poszanowaniem lokalnych kultur i środowiska naturalnego), Podróże biznesowe, eTravel (technologie online dla podróżujących, media społecznościowe), Książki nagrodzone przez ITB, Turystyka dla gejów i lesbijek, Turystyka kulturalna (oferta kulturalna miast, państw, regionów), Odpowiedzialność społeczna (działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, praw człowieka, ochrony środowiska – organizacje pozarządowe i badawcze, firmy turystyczne), Edukacja, szkolenia i zatrudnienie w turystyce (CareerCenter), Technologie dla turystyki (oprogramowanie dla tour operatorów, biur podróży, hoteli, przewoźników), Turystyka młodzieżowa, tanie noclegi. Targom towarzyszy kongres ITB Berlin Convention oraz liczne warsztaty, konferencje, fora dyskusyjne.
Od początku roku zaczynamy informować o samych targach, przypominać o terminach, no i oczywiście sprzedajemy wejściówki.
Jak zmieniają się targi ITB?
Każdego roku organizatorzy starają się wzbogacić program targów. Bardzo dobrze sprawdzają się dodatkowe, poza halami narodowymi, segmenty. Skierowane do konkretnych grup docelowych, cieszą się coraz większym powodzeniem i powodują liczba odwiedzających targi rośnie. W tym roku powodzeniem cieszyły się będą na pewno segment nowych technologii czy segment blogerski.
Prowadzone są prace nad wprowadzeniem bezpłatnego dostępu do WiFi na terenie targów. Na razie jest w kilku miejscach, w salonach biznesowych w centrum prasowym. Nie jest to łatwe, ale o to najczęściej pytają się wystawcy i zwiedzający.
Chcę też wspomnieć o jednej tendencji. Jak mówiłam, biura podróży, regiony i miasta mogą wystawiać się tylko na stoiskach narodowych. Jednak w ciągu najbliższych lat, prawdopodobnie zostanie to zmienione. Coraz częściej wystawcy nie chcą być częścią stoiska narodowego. Na razie ich szansą są segmenty tematyczne, z czasem będą mogli się penie wystawiać osobno.
Rozmawiał: Adam Gąsior
PS: Tegoroczne targi ITB odbędą w Berlinie w dniach 4 – 8 marca. 4-6 będą dniami branżowymi, 7-8 zaś, dniami otwartymi dla publiczności.
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2024
Islandia promuje swoje atrakcje na warsztatach w Warszawie
W Warszawie odbyły się warsztaty, w trakcie których islandzcy touroperatorzy…
0 Komentarzy1 Minuty
5 grudnia 2024
LOT wystartował z zimowym połączeniem do Innsbrucka
Od 1 grudnia br. do stolicy Tyrolu dolecimy bezpośrednio z Polskimi Liniami Lotniczymi…
0 Komentarzy4 Minuty
4 grudnia 2024
Film ,,Pielgrzym nadziei” w Instytucie Cervantesa
Instytut Cervantesa w Warszawie zaprezentował film dokumentalny TVP o Camino de Santiago…
0 Komentarzy2 Minuty
21 listopada 2024
Zamek, ścieżki rowerowe i teatr. Południowe Czechy zapraszają turystów
Południowe Czechy, region słynący z bogatej historii, malowniczej przyrody i unikalnej…
0 Komentarzy3 Minuty
21 listopada 2024
Niemcy – ojczyzna bożonarodzeniowych jarmarków
Z końcem listopada nad niemieckimi miastami zaczynają się unosić zapachy korzennych…
0 Komentarzy9 Minuty
15 listopada 2024
Rekordowe targi WTM w Londynie. Ponad 4 tys. wystawców z całego świata
W dniach 5-7 listopada 2024 roku londyńskie hale ExCeL gościły największe w historii…
0 Komentarzy2 Minuty
28 października 2024
Dubaj szykuje się na zakupowe szaleństwo
Rozrywka na żywo, koncerty gwiazd, wyjątkowe oferty i zakupowe szaleństwo w czystej…
0 Komentarzy1 Minuty
23 października 2024
Saksonia zaprasza na jarmarki bożonarodzeniowe
Saksończycy od wieków słyną z kultywowania tradycji bożonarodzeniowych. Nie bez kozery…
0 Komentarzy5 Minuty
16 października 2024
„Najlepszym środkiem promocji Korei Południowej jest K-pop”
Zwiększenie liczby polskich turystów do 30 tys. rocznie – taki cel stawia przed sobą…
0 Komentarzy4 Minuty
Mam ponure przeczucia, że przy drastycznym podniesieniu cen uczestnictwa przez Polską Organizację Turystyczna, polscy przedsiębiorcy w tegorocznej edycji ITB w ogóle nie wezmą udziału!
W tym roku już za późno, ale jeżeli zostanie przygotowana przez warszawskie biuro ITB oferta na poziomie 1 – 1,2 tyś. Euro za 1-osobowe stanowisko, chętnie skorzystamy z pominięciem POT. Poza ceną zniechęcają nas różnego rodzaju biurokratyczne obostrzenia i przesadna nad-regulacja!