ITB się zmieniają i co roku są atrakcyjniejsze

Wystawcy coraz częściej chcą wystawiać się poza stoiskami narodowymi, ta tendencja się rozwija – mówi Małgorzata Certowicz, dyrektor Warszawskiego Przedstawicielstwa Targów Berlińskich PROMESSE, w rozmowie z WasząTurystyką.pl.
Jakie są zadania Państwa firmy?
Głównymi celami są: pomoc wystawcom i pomoc zwiedzającym. Jeśli chodzi o polskie biura podróży, to mogą one wystawiać się na polskim stoisku narodowym. Tym ostatnim zawiaduje Polska Organizacja Turystyczna, tak więc my możemy pomóc tylko w załatwianiu dodatkowych usług czy sprzedać dodatkowe wejściówki.
Czy firmy polskie mogą wystawiać się tylko na stoisku narodowym?
Biura turystyczne, regiony miasta – tak. Takie są dotychczasowe zasady organizatorów ITB. Natomiast wraz z rozwojem formuły targów, pojawiły się możliwości wystawiania w nowopowstałych sektorach, np. hali poświęconej nowym technologiom lub informacyjnej. W tym roku w sektorze sieci hotelowych wystawiają się dwie polskie a dwa lata temu w sektorze turystyki LGBT, wystawiała się jedna firma z naszego kraju.
Z czym najczęściej zwracają się do Państwa wystawcy?
Najczęściej są to prośby o pomoc w tłumaczeniu pewnych dokumentów, przebrnięciu przez dość skomplikowane procedury. Czasami są to sprawy czysto techniczne, prośba o wywiezienie śmieci, podłączenie internetu czy innych mediów. Najwięcej jest próśb o sprzedaż dodatkowych wejściówek. Jeśli my czegoś nie możemy załatwić, przekierowujemy klienta do odpowiedniego działu organizatorów targów.
Ilu klientów obsługujecie rocznie?
Co roku zgłasza się do nas z prośbą o pomoc kilkudziesięciu wystawców. Sprzedajemy też ponad tysiąc wejściówek. Trzeba pamiętać, że kupowane u nas, są dużo tańsze. Na przykład bilet jednorazowy na wstęp w jeden z dni branżowych, u nas kosztuje 28,50 euro, kupowany przez internet – 35 euro, zaś w kasie targów – 52 euro. Bilet na wszystkie dni, kosztuje odpowiednio: 40 euro, 50 euro, 75 euro. W zeszłym roku sprzedaliśmy 2101 biletów. Na zeszłorocznych targach ITB, zarejestrowało się dodatkowo 1238 osób, więc Polaków w sumie było 3339.
Na czym polega Państwa rola informacyjna ?
Zaczynamy na przełomie listopada i grudnia. Do firm z naszej listy mailingowej wysyłamy podstawowe informacje o wiosennej imprezie. Tam znajdują się m.in. warunki cenowe, program imprezy. Trzeba pamiętać, że targi berlińskie się zmieniają i każdego roku dochodzą dodatkowe imprezy. W tym roku na przykład, oprócz narodowych stoisk, będą następujące sektory : Turystka przygodowa, odpowiedzialna turystyka (z poszanowaniem lokalnych kultur i środowiska naturalnego), Podróże biznesowe, eTravel (technologie online dla podróżujących, media społecznościowe), Książki nagrodzone przez ITB, Turystyka dla gejów i lesbijek, Turystyka kulturalna (oferta kulturalna miast, państw, regionów), Odpowiedzialność społeczna (działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, praw człowieka, ochrony środowiska – organizacje pozarządowe i badawcze, firmy turystyczne), Edukacja, szkolenia i zatrudnienie w turystyce (CareerCenter), Technologie dla turystyki (oprogramowanie dla tour operatorów, biur podróży, hoteli, przewoźników), Turystyka młodzieżowa, tanie noclegi. Targom towarzyszy kongres ITB Berlin Convention oraz liczne warsztaty, konferencje, fora dyskusyjne.
Od początku roku zaczynamy informować o samych targach, przypominać o terminach, no i oczywiście sprzedajemy wejściówki.
Jak zmieniają się targi ITB?
Każdego roku organizatorzy starają się wzbogacić program targów. Bardzo dobrze sprawdzają się dodatkowe, poza halami narodowymi, segmenty. Skierowane do konkretnych grup docelowych, cieszą się coraz większym powodzeniem i powodują liczba odwiedzających targi rośnie. W tym roku powodzeniem cieszyły się będą na pewno segment nowych technologii czy segment blogerski.
Prowadzone są prace nad wprowadzeniem bezpłatnego dostępu do WiFi na terenie targów. Na razie jest w kilku miejscach, w salonach biznesowych w centrum prasowym. Nie jest to łatwe, ale o to najczęściej pytają się wystawcy i zwiedzający.
Chcę też wspomnieć o jednej tendencji. Jak mówiłam, biura podróży, regiony i miasta mogą wystawiać się tylko na stoiskach narodowych. Jednak w ciągu najbliższych lat, prawdopodobnie zostanie to zmienione. Coraz częściej wystawcy nie chcą być częścią stoiska narodowego. Na razie ich szansą są segmenty tematyczne, z czasem będą mogli się penie wystawiać osobno.
Rozmawiał: Adam Gąsior
PS: Tegoroczne targi ITB odbędą w Berlinie w dniach 4 – 8 marca. 4-6 będą dniami branżowymi, 7-8 zaś, dniami otwartymi dla publiczności.
POWIĄZANE WPISY
29 listopada 2023
Rainbow: zimą ciepłe kraje odwiedzi blisko 180 tys. turystów
W Rainbow zakończyły się pierwsze loty do wszystkich egzotycznych miejsc na zimę 2023/24.…
0 Komentarzy2 Minuty
27 listopada 2023
Atrakcyjna Mołdawia na wyciągnięcie ręki
Mołdawia jest jednym z nielicznych miejsc w Europie, które nadal pozostawia wiele do…
0 Komentarzy6 Minuty
25 listopada 2023
Prawie 80 mln euro inwestycji w ośrodki narciarskie Słowenii
76,5 mln euro przeznaczono na poprawę infrastruktury i rozszerzenie całorocznej oferty…
0 Komentarzy2 Minuty
20 listopada 2023
W Trentino zaczął się sezon narciarski. Ubiegłej zimy największym rynkiem była Polska
W ubiegły weekend rozpoczął się sezon narciarski w Trentino. Czy w tym roku Polacy także…
0 Komentarzy4 Minuty
17 listopada 2023
Kiwi.com: tej zimy podróżnicy z Polski stawiają na Tajlandię i Indie
Mimo pory deszczowej, Azja jest dostępna praktycznie przez cały rok. Jednak wielu…
0 Komentarzy1 Minuty
17 listopada 2023
Westminster Abbey głównym motywem Tatrzańskiej Świątyni Lodowej na Hrebienku
Najpopularniejsza zimowa atrakcja Tatr Wysokich – Tatrzańska Świątynia Lodowa – otwiera…
0 Komentarzy5 Minuty
14 listopada 2023
Saksonia – kraj na miarę światową
Od lat Saksonia jest uważana za jeden z najciekawszych w Europie kierunków podróży…
0 Komentarzy5 Minuty
8 listopada 2023
Ras Al Khaimah i Oman nawiązują partnerstwo w celu rozwijania produktów turystycznych
Urząd ds. Promocji i Rozwoju Emiratu Ras Al Khaimah (RAKTDA) ogłosił zawarcie…
0 Komentarzy3 Minuty
7 listopada 2023
Visit Hungary wznawia działania w Polsce. W 2023 Polska drugim największym rynkiem turystycznym dla Węgrów
Jeszcze przed pandemią Polska była dla Węgrów szóstym największym rynkiem turystyki…
0 Komentarzy3 Minuty
Mam ponure przeczucia, że przy drastycznym podniesieniu cen uczestnictwa przez Polską Organizację Turystyczna, polscy przedsiębiorcy w tegorocznej edycji ITB w ogóle nie wezmą udziału!
W tym roku już za późno, ale jeżeli zostanie przygotowana przez warszawskie biuro ITB oferta na poziomie 1 – 1,2 tyś. Euro za 1-osobowe stanowisko, chętnie skorzystamy z pominięciem POT. Poza ceną zniechęcają nas różnego rodzaju biurokratyczne obostrzenia i przesadna nad-regulacja!