ITB Berlin 2024: rynek turystyczny odżył – w 2023 roku przekroczono poziom z 2019. Polska stawia na promocję gwiazdkami Michelin

Stoisko Polski na ITB 2024 /fot. WS

Odkrywanie nowych horyzontów podróży, dyskusje o innowacjach i wyzwaniach – światowa branża turystyczna spotkała się na targach ITB Berlin 2024. Pomimo widma globalnego kryzysu odnotowano ogromne zainteresowanie wydarzeniem, co potwierdza, że chęć podróżowania pozostaje silna. Targi, będące główną międzynarodową platformą dla biznesu turystycznego, przyciągnęły blisko 100 tys. uczestników.

Wygląda na to, że zmieniona formuła na B2B i skrócenie targów do trzech dni przyjęło się na dobre. Podczas targów ITB 2024 udział wzięło prawie 100 tys. uczestników i ponad 5,5 tys. wystawców ze 170 krajów w 27 halach wystawowych. W równolegle trwającej konwencji ITB Berlin wzięło udział 400 prelegentów z całego świata. Składało się na nią 200 sesji i 17 ścieżek tematycznych poświęconych najnowszym trendom i innowacjom. Całkowita liczba uczestników paneli, dyskusji, przemówień i wykładów wyniosła około 24 tys. osób.

Udział wzięło też blisko 3,2 tys. akredytowanych dziennikarzy z 103 krajów oraz ponad 300 blogerów. Targi turystyczne stanowiły również arenę spotkań dla polityków i dyplomatów z różnych części globu. W tym roku prawie 80 ministrów i sekretarzy stanu oraz 72 ambasadorów uczestniczyło w wydarzeniu.

Polska promowała się gwiazdkami Michelin

W tym roku stoisko narodowe, zorganizowane przez Polską Organizację Turystyczną, promowało Polskę jako kierunek podróży o wyjątkowych walorach kulinarnych, wykorzystując efekty współpracy z Przewodnikiem Michelin. Łącznie na polskim stoisku pojawiło się 40 regionów, miast i firm z branży turystycznej.

Na otwarciu polskiego stoiska obecni byli między innymi Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Piotr Borys oraz Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Rafał Szmytke.

„Obecność Polski na ITB 2024 koncentruje się wokół polskiej kuchni i polskich produktów – ale pod hasłem Michelin. To z jednej strony efekt współpracy z przewodnikiem Michelin, z drugiej – sukcesów polskich restauracji, z których trzy w tegorocznej edycji przewodnika otrzymały gwiazdki (w Warszawie, Poznaniu i Krakowie). Stawiamy na siłę brandu, którą trudno podważyć. Polskę promujemy więc wspomnianymi już rekomendacjami Michelin i zabytkami UNESCO” – skomentował Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.

Oprócz promocji walorów kulinarnych, podczas targów ITB kładziono też nacisk na prezentację różnorodnych miejsc i kierunków turystycznych. Nie brakowało inicjatyw promujących atrakcje i mających zachęcić odwiedzających do poznania oferty turystycznej Polski. Podkreślano również znaczenie nawiązywania kontaktów z mediami i touroperatorami, a także intensyfikacji działań promocyjnych.

„Od lat uczestniczymy w targach ITB. W tym roku szczególnie interesuje nas, jakie nowości i zmiany zaszły w strukturze targów. Z biegiem lat stały się one coraz bardziej skoncentrowane na relacjach B2B. W przypadku takich wydarzeń kluczowe jest zaplanowanie i przeprowadzenie spotkań. Naszym głównym celem podczas ITB jest nawiązanie kontaktów z dziennikarzami, blogerami oraz touroperatorami, którzy są zainteresowani naszym lokalnym rynkiem turystycznym. Chcemy podzielić się z nimi naszymi nowymi produktami i atrakcjami, takimi jak Orientarium, czy kompleks EC1 oraz znanymi już atrakcjami, jak Łódzka Manufaktura. Jako miasto postindustrialne o centralnej lokalizacji mamy wiele do zaoferowania, a nasza obecność na targach jest doskonałą okazją, aby to pokazać” – skomentował Tomasz Koralewski, prezes Łódzkiej Organizacji Turystycznej.

„Musimy zwiększyć popularność Polski”

Honorata Pierwola, prezeska Society of Polish American Travel Agents, podkreśliła znaczenie udziału w targach ITB dla promocji polskiej turystyki w USA oraz konieczność intensyfikacji działań mających na celu zwiększenie jej popularności.

„Przyjechałam na targi, aby zapoznać się z najnowszymi trendami w polskiej turystyce, ale także poznać sytuację na światowym rynku. Nasza organizacja promuje polską turystykę w USA. Mimo że Polska jest już popularna, wciąż potrzebujemy więcej działań promocyjnych, zwłaszcza wśród Amerykanów” – wyjaśniła Honorata Pierwola, prezeska Society of Polish American Travel Agents.

Zainteresować touroperatorów Polską

Wiele regionów, miast i firm zaprezentowało się na targach, starając się zwiększyć swoją widoczność i przyciągnąć nowych turystów.

„Jesteśmy tutaj głównie po to, by wesprzeć naszych partnerów biznesowych, którzy promują ofertę Dolnego Śląska. Dostarczamy im materiały i informacje, które mogą pomóc w ich działaniach. Ponadto, zaplanowaliśmy spotkania z touroperatorami, aby zainteresować ich naszym regionem oraz uaktualnić wiedzę osób, które już współpracują z nami” – powiedział Jakub Feiga, dyrektor biura zarządu w Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej.

„Stawiamy na promocję wszystkiego, co związane z regionem Śląska, w tym miast takich jak Zabrze i Bielsko-Biała. W Zabrzu szczególnie polecamy trasę podziemną. Kopalnia Guido i Sztolnia Królowa Luiza – dawniej były to aktywne kopalnie, teraz udostępnione dla turystów, pozwalające na eksplorację podziemnych szlaków, w tym możliwość zjazdu oryginalnym szybem górniczym oraz przepłynięcie łodziami pod ziemią w Sztolni. Naszym celem jest przedstawienie bogatej oferty regionu, a po targach spodziewamy się wzrostu frekwencji i zwiększonej liczby turystów odwiedzających Zabrze” – powiedział Mateusz Nowaczyński, specjalista ds. turystyki w Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu.

„Dla nas priorytetem jest zaprezentowanie naszej oferty convention bureau, ponieważ targi skupiają się na relacjach B2B. Wierzymy, że nasze hotele na Mazowszu stanowią atrakcyjną propozycję dla osób odwiedzających nasze stoisko. Ponadto, chcielibyśmy zaoferować konkretne propozycje dla naszych gości, takie jak na przykład propozycja rajdu, który wiedzie od Warszawy aż do Berlina” – powiedziała Dorota Zbińskowska, dyrektorka biura Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.

Bezpośrednie spotkania kluczem do sukcesu

Targi stanowią nie tylko okazję do promocji, ale również do bezpośrednich spotkań i nawiązywania kontaktów, co staje się szczególnie istotne po okresie pandemii. Uczestnicy podkreślali wagę osobistych rozmów i interakcji, które mogą prowadzić do budowy trwałych relacji biznesowych oraz wzmacniania współpracy między różnymi podmiotami z branży turystycznej.

„Po okresie pandemii targi powracają, a widać wyraźną potrzebę bezpośrednich kontaktów. Na targach ITB przybyliśmy z ofertą skierowaną do rynku niemieckiego. Szczególnie chcielibyśmy promować nasze hotele w Koszalinie, ośrodek wczasowy w Międzyzdrojach oraz hotele w Poznaniu, Warszawie i Toruniu, które cieszą się dużym zainteresowaniem. Naszym celem jest rozszerzenie współpracy z rynkiem niemieckim, zwłaszcza dla hotelu w Koszalinie” – powiedział Michał Kolankiewicz, dyrektor biura marketingu OST Gromada.

„Udział a&o na targach ITB w Berlinie to przede wszystkim okazja do spotkań z partnerami oraz wymiany doświadczeń, zwłaszcza w kwestiach dotyczących zrównoważonego rozwoju. Jako osoba odpowiedzialna w a&o za politykę ESG miałem możliwość spojrzenia na tę kwestię z perspektywy partnerów i zdobycie wiedzy, w jakim kierunku podążają inni gracze z sektora hospitality. Mimo że to moja pierwsza wizyta na ITB, doceniam siłę networkingu” – mówi Arben Maliqi, project manager ds. ESG w sieci hosteli a&o.

Albania gospodarzem ITB 2025

Tegorocznym gospodarzem targów był Oman, który podwoił swoją ekspozycję do ponad 800 metrów kwadratowych. Hasłem przewodnim wydarzenia było: „Piękno ma adres”. W 2023 roku Oman zarejestrował 4 mln odwiedzających, co stanowi 22 proc. wzrost w stosunku do 2022 roku.

Albania zostanie gospodarzem targów ITB Berlin 2025. Zarząd Messe Berlin i przedstawiciele Albanii oficjalnie potwierdzili swoje partnerstwo, podpisując umowę w drugim dniu targów. Kolejna edycja targów odbędzie się jako wydarzenie B2B od wtorku do czwartku, od 4 do 6 marca 2025 roku na terenach wystawowych w Berlinie.