Itaka wprowadza własną markę lotniczą. Air 001 wchodzi na rynek

Air 001 to nowy projekt Itaka Holdings. W odpowiedzi na potrzebę większej kontroli nad dostępnością miejsc i kosztami operacyjnymi, touroperator uruchamia własną markę lotniczą, opartą na czterech samolotach Airbus i ścisłej współpracy z Electra Airways.
Z czterema Airbusami gotowymi na sezon lato 2025 Itaka wkracza w nowy segment rynku turystycznego. Powstanie marki lotniczej Air 001 to kolejny kamień milowy w realizacji długoterminowej strategii dywersyfikacji działalności Itaka Holdings.
Współpraca między Itaką a Electra Airways rozpoczęła się w 2022 roku od jednego Airbusa A320, obsługującego loty czarterowe z Katowic do wakacyjnych destynacji Itaki. Zachęcone pozytywnymi wynikami, obie strony kontynuowały współpracę w 2023 roku, tym razem z Airbusem A321. Jesienią 2023 roku, po dwóch udanych sezonach, firmy podjęły strategiczny krok, przyjmując nowy model biznesowy, zgodny z ambicjami Itaki: pełna kontrola nad przepustowością czarterów oraz budowa unikalnej i rozpoznawalnej marki linii lotniczej.
Realizacja tej wizji wymagała dwóch głównych elementów: samolotów oraz doświadczonego operatora. Wiosną 2024 roku Itaka wyleasingowała dwa samoloty Airbus A320 i powierzyła Electra Airways ich pełną obsługę.
Electra Airways zapewnia wszystkie podstawowe usługi operacyjne – w tym załogę, obsługę techniczną i przeglądy serwisowe, ubezpieczenie, planowanie lotów oraz koordynację obsługi naziemnej. Taka struktura gwarantuje pełną zgodność z przepisami lotniczymi, a cała obsługa techniczna jest realizowana przez wewnętrzną organizację serwisową Electra. Dzięki temu Itaka zyskuje korzyści z posiadania linii lotniczej, powierzając Electra Airways skomplikowane obowiązki regulacyjne i administracyjne związane z uzyskaniem własnego AOC.
Dzięki Air 001, Itaka będzie mieć możliwość oferowania swoim klientom czarterów bezpośrednio pod własną marką, co pozwoli jej zwiększyć elastyczność i widoczność na rynku. W sezonie letnim 2025 nowa marka będzie obsługiwać cztery samoloty zbazowane w Katowicach – trzy Airbusy A320 oraz jeden Airbus A321 – latające do popularnych destynacji w Turcji, Grecji, Egipcie, Albanii, na Wyspach Kanaryjskich oraz Wyspach Zielonego Przylądka, z wylotami z Katowic, Warszawy, Wrocławia i Poznania.
„Nasi przyjaciele z Electra Airways zdecydowanie stanęli na wysokości zadania, profesjonalnie budując razem z nami nowy model biznesowy, jednocześnie rozszerzając i dywersyfikując zakres dotychczasowej współpracy. To układ win-win, a dla nas przede wszystkim wydajna i niezawodna alternatywa dla stworzenia i prowadzenia własnej linii lotniczej, co także rozważaliśmy. Ten model opiera się na zwrocie bezpośrednich kosztów operacyjnych, pozwalając nam na pełną ocenę rentowności na każdym kierunku” – mówi Mariusz Jańczuk, prezes Itaka Holdings.
„Air 001 to dla nas przede wszystkim kontrolowana i gwarantowana pojemność czarterowa. Zyskujemy większą elastyczność naszego programu czarterowego – to my decydujemy, które kierunki chcemy promować, bez konieczności negocjowania cen miejsc z innymi dostawcami. Dzięki modelowi współpracy z Electra Airways wszystkie wyzwania i ryzyko związane z posiadaniem własnej wewnętrznej linii lotniczych zostały wyeliminowane” – dodaje Piotr Henicz, wiceprezes Itaka Holdings.
„Z dumą wspieramy uruchomienie Air 001 – projektu, który odzwierciedla partnerską współpracę i przyszłościowe myślenie definiujące Electra Airways. Wspólnie z Itaką stworzyliśmy nie tylko niezawodny rozkład lotów, ale także kompleksowe rozwiązanie lotnicze, idealnie dopasowane do celów biznesowych Itaki. Jesteśmy przekonani, że Air 001 stanie się silną i rozpoznawalną marką w sektorze turystyki wypoczynkowej” – skomenyował Stefan Trifonov, CEO Electra Airways.
„Utworzenie Air 001 to doskonały przykład tego, jak spółki Vector Group współpracując ze sobą, tworzą innowacyjne i efektywne rozwiązania. Electra Airways, wspierana przez możliwości naszych jednostek MRO i leasingowych, była w stanie zaoferować Itace dopasowany model operacyjny, który zapewnia zarówno kontrolę, jak i efektywność kosztową. To prawdziwa synergia w działaniu i jesteśmy zaszczyceni, że możemy odegrać rolę w kolejnym rozdziale historii Itaki” – Effi Grunwald, CEO Vector Group.
POWIĄZANE WPISY
6 listopada 2025
Travelist.pl z najdłuższą wyprzedażą w historii portalu – Black Month Sale 2025
Od 3 listopada do 2 grudnia portal rezerwacyjny Travelist.pl prowadzi akcję promocyjną…
0 Komentarzy2 Minuty
5 listopada 2025
Albania nowym kierunkiem w ofercie Itaki z Zielonej Góry
Biuro podróży Itaką ogłosiło uruchomienie nowego kierunku wakacyjnego z Portu Lotniczego…
0 Komentarzy1 Minuty
5 listopada 2025
Wakacje.pl: Wzrost rezerwacji na długi weekend listopadowy. Polacy stawiają na Egipt, Turcję i Cypr
Długi weekend z 11 listopada cieszy się dużym zainteresowaniem. Według danych Wakacje.pl…
0 Komentarzy4 Minuty
5 listopada 2025
ETI i Enter Air łączą siły. Pierwszy lot z Katowic do Hurghady już w listopadzie
Z początkiem sezonu zimowego ETI dołącza do grona partnerów Enter Air, oferując regularne…
0 Komentarzy1 Minuty
5 listopada 2025
eSky sprawdza, gdzie wypoczywają Polacy w listopadzie. Króluje Malta
Biuro podróży eSky.pl przygotowało zestawienie kierunków, które Polacy najczęściej…
0 Komentarzy3 Minuty
4 listopada 2025
Artur Makolągwa nowym marketing i e-commerce managerem w Exim Tours
Do zespołu Exim Tours dołączył Artur Makolągwa, obejmując stanowisko marketing i…
0 Komentarzy1 Minuty
4 listopada 2025
Nekera: Austria utrzymuje pozycję lidera zimowych wyjazdów narciarskich Polaków
Nekera otwiera sezon zimowy 2025/26 w Austrii. Tegoroczna edycja Skiopening odbędzie się…
0 Komentarzy3 Minuty
4 listopada 2025
Rainbow pokazuje, jak świat wita Nowy Rok
Biuro podróży Rainbow przygotowało zestawienie najciekawszych i największych obchodów…
0 Komentarzy5 Minuty
3 listopada 2025
Skyscanner prezentuje najpopularniejsze kierunki na listopadowy city break
Jesień to czas, w którym coraz więcej podróżnych decyduje się na krótki, miejski…
0 Komentarzy2 Minuty










