Incheon (Seul) strategicznym doradcą CPK – zbliżenie na linii Polska(LOT)-Korea?
Foto-wizualizacja CPK Zaha Hadid
Dlaczego wybór Seulu może nie być przypadkiem? Czy i co LOT może dostać w zamian? Czy jest szansa na partnerstwo strategiczne z Korean Air ?
Dziś dotarła do nas bardzo ciekawa informacja odnośnie wyboru doradcy przy projekcie Centralnego Portu Lotniczego. Do strategicznego partnerstwa wybrano Incheon czyli główne lotnisko Korei.
Wybór jest o tyle interesujący gdyż ciekawie wpisuje się w grę jaka toczy się w Europie Centralnej a w której to w roli głównej występuje LOT.
Brak slotów w Korei blokował rozwój LOT
W kontekście powyższego wyboru bardzo ciekawy jest temat braku dodatkowych slotów w Incheon dla LOT. Doskonałe wyniki lotów do Seulu spowodowały iż LOT pragnął istotnie zwiększyć swoją obecność na koreańskimi rynku. Wszystko wydawało się sprzyjać – m.in kolejne zrealizowane i anonsowane inwestycje koreańskie w Polsce vide ta sztandarowa LGChem. W długim terminie istotna będzie też informacja o umiejscowieniu fabryki polskiego samochodu elektrycznego IZERA na Śląsku, rola Koreańczyków w tym przedsięwzięciu może być potencjalnie bardzo istotna.
Korzystne informacje rynkowe nie umknęły uwadze konkurentów LOT z tego też powodu lotowskie plany ekspansji w Korei zostały de facto zahamowane. Ze strony koreańskiej dochodziły sygnały iż stan ten może się zmienić gdyby okazało się że Koreańczycy będą grali większą role w inwestycjach infrastrukturalnych w Polsce. Ten scenariusz może się właśnie realizować.
Fiasko współpracy CSA – Korean Air i potencjalne wejście LOTu do Czech jako przewoźnika hubowego dla Pragi
Istotne w całej układance jest de facto fiasko współpracy między czeskim przewoźnikiem CSA a Korean Air. Mimo tego trudno sobie wyobrazić by Koreańczycy zrezygnowali ze strategicznej obecności w Pradze. Brak wsparcia połączeń koreańskiego przewoźnika przez partnera hubowego powoduje też to iż otwiera się szansa dla LOTu. Zwiększenie roli LOT w Czechach a nawet stworzenie projektu przewoźnika central-europejskiego/grupy wyszehradzkiej z bazą w Pradze było już anonsowane przez prasę branżową. Ciekawie w tym kontekście wygląda też wejście LOT do Ostrawy. Ten czeski region to mekka przemysłu samochodowego, zarówno połączenia do Pragi jak i Warszawy mogą służyć koreańskiej biznesowej diasporze. Na dziś są jedynymi połączeniami regularnymi z tego czeskiego portu lotniczego.
Korean Air przejmuje Asianę – pozostaje jedynym potencjalnym partnerem w Korei
Co ciekawe Korean Air właśnie ogłosił plany przejęcia lokalnego konkurenta Asiany. W ten sposób spekulacje LOT o wzmocnieniu relacji z tym ostatnim przewoźnikiem spaliły na panewce. Pozostaje więc jeden potencjalny partner. Mimo iż Korean Air należy do konkurencyjnego sojuszu, to to właśnie może paradoksalnie być atutem. Polityczny klimat dla wyzwolenia się z “niemieckiej kontroli “( Star Alliance ) jest bardzo sprzyjający.
Azjatycki partner dla LOTu wzmocnionego pomocą publiczną były więcej niż wartościowy. Umożliwił by bowiem znacznie rozbudowanie produktu nie tylko z /do Korei ale i z/do Japonii. Oba rynki wydają się kluczowymi biznesowymi priorytetami LOTu w Azji. Nie wątpliwie trudno znaleźć lepszego potencjalnego partnera do strategicznej współpracy w tym regionie świata.
Synergie w Budapeszcie i na Bałkanach
Współpraca strategiczna z Korean Air daje też dodatkowe synergie w innych regionach istotnych dla LOTu. Przede wszystkim chodzi o Budapeszt gdzie, Koreańczycy planowali konkurencyjne dla LOT połączenie, przekształcone obecnie w lot all cargo. Do skutku nie doszły też loty do Zagrzebia. W obu przypadkach LOT mógłby zaproponować bardzo istotne synergie w ramach swojej siatki połączeń w Europie Centralnej. Warszawa a w przyszłości CPK są istotnie bardziej “po drodze” do tej części Europy niż partnerskie huby obecnych partnerów Korean Air ze Sky Team.
Co ciekawe Korean Air w zasadzie nie prowadzi żadnej działalności handlowej w Polsce. Nie ma nawet swojego przedstawiciela w postaci agenta GSA. Skupienie na Pradze/ Czechach pokazuje gdzie do tej pory leżały priorytety Koreańczyków. Być może jednak sukcesy LOT na istotnym dla nich biznesowo rynku Europy Centralnej nie przeszły w Korei nie zauważone.
Aż nie chce się wierzyć by podobne dywagacje nie pojawiły się w głowie pełniącego funkcje Prezesa Polskiej Grupy Lotniczej człowieka nr 1 w LOT Rafała Milczarskiego.
Wkrótce przekonamy się czy wybór Incheon / Seul na doradcę przy CPK ma swoje drugie biznesowe dno. Wcześniej może poznamy plan restrukturyzacji LOT ?
LOT wyniesie się z Warszawy ? Czas covidowych oszczędności nadchodzi nieubłaganie
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2023
Ryanair połączy Rzeszów z Alicante
Od 3 kwietnia 2024 roku z podrzeszowskiego lotniska w Jasionce będzie można polecieć do…
0 Komentarzy2 Minuty
5 grudnia 2023
Lotnisko Zielona Góra-Babimost: historyczny rok pod względem liczby odprawionych pasażerów
Port Lotniczy Zielona Góra-Babimost od początku roku odprawił ponad 51 tys.…
0 Komentarzy1 Minuty
5 grudnia 2023
Fly.pl: listopad lepszy o 30 proc. niż rok temu
Listopad to tradycyjnie okres spowolnienia, firma odnotowała wzrost o 30 proc. w…
0 Komentarzy2 Minuty
4 grudnia 2023
Wizz Air przewiózł 100 mln pasażerów w Polsce
Wizz Air poinformował o przewiezieniu 100 mln pasażerów w Polsce. Nie była to jedna…
0 Komentarzy3 Minuty
4 grudnia 2023
Świąteczne wyjazdy Polaków
Polacy polubili świąteczne podróże. 27 proc. grudniowych rezerwacji zrobiono z ponad…
0 Komentarzy3 Minuty
4 grudnia 2023
Biura podróży – kolejny tydzień ze spadkiem cen imprez turystycznych
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
4 grudnia 2023
14 mln pasażerów Ryanair w Gdańsku
Ryanair poinformował o przekroczeniu 14 mln obsłużonych pasażerów, którzy podróżowali z…
0 Komentarzy1 Minuty
4 grudnia 2023
11,7 mln pasażerów Ryanair w listopadzie 2023
4 grudnia Ryanair Holdings opublikował statystyki ruchu za listopad 2023 roku. Przewoźnik…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2023
Sieć Fostertravel.pl podsumowała rok 2023
Piętnaście salonów franczyzowych więcej niż w roku ubiegłym, wzrost obrotu o 128 proc. –…
0 Komentarzy3 Minuty
[…] Incheon (Seul) strategicznym doradcą CPK – zbliżenie na linii Polska(LOT)-Korea? […]