Incheon (Seul) strategicznym doradcą CPK – zbliżenie na linii Polska(LOT)-Korea?

Foto-wizualizacja CPK Zaha Hadid

Dlaczego wybór Seulu może nie być przypadkiem? Czy i co LOT może dostać w zamian? Czy jest szansa na partnerstwo strategiczne z Korean Air ?

Dziś dotarła do nas bardzo ciekawa informacja odnośnie wyboru doradcy przy projekcie Centralnego Portu Lotniczego. Do strategicznego partnerstwa wybrano Incheon czyli główne lotnisko Korei.

Wybór jest o tyle interesujący gdyż ciekawie wpisuje się w grę jaka toczy się w Europie Centralnej  a w której to  w roli głównej występuje LOT.

Brak slotów w Korei blokował rozwój LOT

W kontekście powyższego wyboru bardzo ciekawy jest temat braku dodatkowych slotów w Incheon dla LOT. Doskonałe wyniki lotów do Seulu spowodowały iż LOT pragnął istotnie zwiększyć swoją obecność na koreańskimi rynku. Wszystko wydawało się sprzyjać – m.in kolejne zrealizowane i anonsowane inwestycje koreańskie w Polsce vide ta sztandarowa LGChem. W długim terminie istotna będzie też informacja o umiejscowieniu fabryki polskiego samochodu elektrycznego IZERA na Śląsku, rola Koreańczyków w tym przedsięwzięciu może być potencjalnie bardzo istotna.

Korzystne informacje rynkowe nie umknęły uwadze konkurentów LOT z tego też powodu lotowskie plany ekspansji w Korei zostały  de facto zahamowane. Ze strony koreańskiej dochodziły sygnały iż stan ten może się zmienić gdyby okazało się że Koreańczycy będą grali większą role w inwestycjach infrastrukturalnych w Polsce. Ten scenariusz może się właśnie realizować.

Fiasko współpracy CSA – Korean Air i potencjalne wejście LOTu do Czech jako przewoźnika hubowego dla Pragi

Istotne w całej układance jest de facto fiasko współpracy między czeskim przewoźnikiem CSA a Korean Air.  Mimo tego trudno sobie wyobrazić by Koreańczycy zrezygnowali ze strategicznej obecności w Pradze. Brak wsparcia połączeń koreańskiego przewoźnika przez partnera hubowego powoduje też to iż otwiera się szansa dla LOTu. Zwiększenie roli LOT w Czechach a nawet stworzenie projektu przewoźnika central-europejskiego/grupy wyszehradzkiej z bazą w Pradze było już anonsowane przez prasę branżową. Ciekawie w tym kontekście wygląda też wejście LOT do Ostrawy. Ten czeski region to mekka przemysłu samochodowego, zarówno połączenia do Pragi jak i Warszawy mogą służyć koreańskiej biznesowej diasporze. Na dziś są jedynymi połączeniami regularnymi z tego czeskiego portu lotniczego.

Korean Air przejmuje Asianę – pozostaje jedynym potencjalnym partnerem w Korei

 

Co ciekawe Korean Air właśnie ogłosił plany przejęcia lokalnego konkurenta Asiany. W ten sposób spekulacje LOT o wzmocnieniu relacji z tym ostatnim przewoźnikiem spaliły na panewce. Pozostaje więc jeden potencjalny partner. Mimo iż Korean Air należy do konkurencyjnego sojuszu, to to właśnie może paradoksalnie być atutem. Polityczny klimat dla wyzwolenia się z “niemieckiej kontroli “( Star Alliance ) jest bardzo sprzyjający.

Azjatycki partner dla LOTu wzmocnionego pomocą publiczną były więcej niż wartościowy. Umożliwił by bowiem znacznie rozbudowanie produktu nie tylko z /do Korei ale i z/do Japonii. Oba rynki wydają się kluczowymi biznesowymi priorytetami LOTu w Azji. Nie wątpliwie trudno znaleźć lepszego potencjalnego partnera do strategicznej współpracy w tym regionie świata.

Synergie w Budapeszcie i na Bałkanach

Współpraca strategiczna z Korean Air daje też dodatkowe synergie w innych regionach istotnych dla LOTu. Przede wszystkim chodzi o Budapeszt gdzie, Koreańczycy planowali konkurencyjne dla LOT połączenie, przekształcone obecnie w lot all cargo. Do skutku nie doszły też loty do Zagrzebia. W obu przypadkach LOT mógłby zaproponować bardzo istotne synergie w ramach swojej siatki połączeń w Europie Centralnej. Warszawa a w przyszłości CPK są istotnie bardziej “po drodze” do tej części Europy  niż partnerskie huby obecnych partnerów Korean Air ze Sky Team.

Co ciekawe  Korean Air w zasadzie nie prowadzi żadnej działalności handlowej w Polsce. Nie ma nawet swojego przedstawiciela w postaci agenta GSA. Skupienie na Pradze/ Czechach pokazuje gdzie do tej pory leżały priorytety Koreańczyków. Być może jednak sukcesy LOT na istotnym dla nich biznesowo rynku Europy Centralnej nie przeszły w Korei nie zauważone.

Aż nie chce się wierzyć by podobne dywagacje nie pojawiły się w głowie pełniącego  funkcje Prezesa Polskiej Grupy Lotniczej człowieka nr 1 w LOT Rafała Milczarskiego.

Wkrótce przekonamy się czy wybór Incheon / Seul na doradcę przy CPK ma swoje drugie biznesowe dno. Wcześniej może poznamy plan restrukturyzacji LOT ?

LOT wyniesie się z Warszawy ? Czas covidowych oszczędności nadchodzi nieubłaganie