IGHP: dajcie nam pracować w pełnym zakresie

W piśmie skierowanym do premiera Mateusza Morawieckiego oraz ministra zdrowia Adama Niedzielskiego, Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego przedstawiła postulaty hotelarzy: zachowanie ciągłości i przewidywalność prowadzenia działalności oraz pilne wydanie rozporządzenia umożliwiającego hotelom w najbliższym czasie powrót do świadczenia usług w pełnym zakresie, a także pilne doprowadzenie do spójności przepisów Rozporządzenia z przepisami o ochronie danych osobowych, w kontekście sprawdzania paszportów covidowych.
W piśmie adresowanym do szefa rządu i ministra zdrowia IGHP podkreśla, że branża z niepokojem przyjęła informację o wprowadzeniu dalszych ograniczeń limitu, do 50 proc. obłożenia (z wyłączeniem osób zaszczepionych przeciwko COVID-19).
Izba nawiązała do wcześniejszej korespondencji z lipca br., w której zebrała dowody medyczne i naukowe świadczące o tym, że hotele działające w odpowiednim reżimie sanitarnym nie są ogniskami wirusa SARS-CoV-2.
IGHP przedstawiła również dane z najnowszej ankiety przeprowadzonej w hotelach w dniach od 25 do 29 listopada br., z której wynika, że w ponad 52 proc. obiektów w pełni zaszczepiło się ponad 80 proc. pracowników, a w kolejnych 36 proc. hoteli – odsetek ten mieści się w przedziale od 51 proc. do 80 proc. Świadczy to o bardzo dużej odpowiedzialności hotelarzy i o ich właściwym przygotowaniu do bezpiecznej obsługi gości.
– Zwracamy się zatem w imieniu branży hotelarskiej z apelem o zachowanie ciągłości i przewidywalność prowadzenia działalności oraz o pilne wydanie rozporządzenia umożliwiającego hotelom w najbliższym czasie powrót do świadczenia usług w pełnym zakresie – czytamy w piśmie.
Odrębnym problemem wynikającym z administracyjnych ograniczeń w przyjmowaniu gości zaszczepionych ponad limit 50 proc. obłożenia jest prawna podstawa do weryfikacji gości zaszczepionych podczas ich przyjmowania do hotelu, czyli możliwość legalnego sprawdzania paszportów covidowych. IGHP zaapelowała o pilne doprowadzenie do spójności przepisów Rozporządzenia z przepisami o ochronie danych osobowych.
Pełna treść pisma
Warszawa, 02.12.2021 r.
Pan Mateusz Morawiecki
Prezes Rady Ministrów
Pan Adam Niedzielski
Minister Zdrowia
Branża hotelowa z dużym niepokojem przyjęła informację o wprowadzeniu dalszych ograniczeń limitu, do 50% zajętości obłożenia (z wyłączeniem osób zaszczepionych przeciwko COVID-19), zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dn. 29 listopada 2021 roku – w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wprowadzeniem stanu epidemii (dalej Rozporządzenie). Zwiększone ograniczenia dotyczą także innych działalności i usług świadczonych przez hotele takich jak np.: restauracji oraz organizacji konferencji, spotkań, imprez okolicznościowych, itp.
Chcielibyśmy podkreślić, o czym informowaliśmy już w korespondencji w lipcu br., że zebraliśmy dowody medyczne i naukowe świadczące o tym, że hotele działające w odpowiednim reżimie sanitarnym nie są ogniskami wirusa SARS-CoV-2. Dalsze obostrzenia nie są w naszym odczuciu koniecznie, ponieważ hotele stanowią marginalny odsetek miejsc publicznych, w których przenosi się wirus. Ponadto informujemy, że z ankiety przeprowadzonej przez IGHP w hotelach, w dniach od 25 do 29 listopada br. wynika, że w ponad 52% obiektów w pełni zaszczepiło się ponad 80% pracowników, a w kolejnych 36% hoteli – odsetek ten mieści się w przedziale od 51% do 80%.
Powyższe świadczy o bardzo dużej odpowiedzialności hotelarzy i o ich właściwym przygotowaniu do bezpiecznej obsługi gości. Zwracamy się zatem w imieniu branży hotelarskiej z apelem o zachowanie ciągłości i przewidywalność prowadzenia działalności oraz o pilne wydanie rozporządzenia umożliwiającego hotelom w najbliższym czasie powrót do świadczenia usług w pełnym zakresie.
Dodatkowo chcielibyśmy zaznaczyć, że konsekwencje zaostrzonych od 1 grudnia obostrzeń będą dla polskich hoteli tym bardziej dotkliwe, że już od marca 2020 roku zmagają się one z poważnymi konsekwencjami finansowymi kryzysu spowodowanego przez pandemię. Po wielu miesiącach zapaści, dopiero w okresie wakacji letnich 2021 r. wiele hoteli z nadzieją odnotowało wzrost popytu, głównie ze strony Polaków, między innymi dzięki wprowadzeniu Polskiego Bonu Turystycznego.
Mimo utrzymywanego limitu 75% wykorzystania pokoi hotelowych, w drugim półroczu br. przedsiębiorcy hotelowi dużym wysiłkiem potrafili sprostać wzrostowi kosztów działalności, kryzysowi na rynku pracy i wciąż marginalnemu popytowi ze strony gości zagranicznych oraz nieodbudowanemu segmentowi „biznes”. Jednak obniżenie limitu do 50% obłożenia w pierwszej połowie grudnia napawa hotelarzy dużą obawą o możliwość jego utrzymania po 17 grudnia.
Zbliżający się okres Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku, to dla dużej części branży hotelowej okazja do zamknięcia mijającego roku dodatkową sprzedażą generowaną przez tradycyjny popyt ze strony przede wszystkim turystów krajowych. Hotele przyjęły już zamówienia i rezerwacje na ten okres i przedłużenie obowiązujących przepisów bądź ich zaostrzenie w drugiej połowie grudnia spowodowałoby dla nich ogromne, negatywne konsekwencje finansowe, nie wspominając o niezadowoleniu tysięcy gości, z powodu anulowania potwierdzonych wcześniej rezerwacji.
Odrębnym problemem wynikającym z administracyjnych ograniczeń w przyjmowaniu gości zaszczepionych ponad limit 50% obłożenia jest prawna podstawa do weryfikacji gości zaszczepionych podczas ich przyjmowania do hotelu. Wielokrotnie informowaliśmy, że taki obowiązek nałożony na hotelarzy wymagałby udzielenia im stosownego upoważnienia do weryfikacji zaszczepienia się przez gości, a także upoważnienia do przechowywania danych wrażliwych na wypadek kontroli.
Odpowiednim zaświadczeniem, na podstawie którego hotele mogłyby przyjmować gości zaszczepionych ponad ustalony limit jest stosowany w państwach UE Unijny Certyfikat Covid. Niniejszym apelujemy o pilne doprowadzenie do spójności przepisów Rozporządzenia z przepisami o ochronie danych osobowych.
Podkreślamy, że hotele w świadczeniu swoich usług przestrzegają przepisów i zasad sanitarnych ustalonych przez Główny Inspektorat Sanitarny, co potwierdziły liczne kontrole SANEPID i Policji. Jednocześnie, niezmiennie deklarujemy dbałość o zachowanie najwyższych norm sanitarnych i tym samym o bezpieczeństwo gości w hotelach.
Liczymy na przychylność i zrozumienie dla naszych postulatów oraz na możliwość konstruktywnej dyskusji i wspólnego wypracowania niezbędnych rozwiązań.
POWIĄZANE WPISY
7 lipca 2022
Air Astana przywraca odprawę online na loty międzynarodowe
Air Astana wznowiła odprawę online dla pasażerów podróżujących niektórymi…
0 Komentarzy1 Minuty
7 lipca 2022
LOT połączył Rzeszów z Rijeką
Wakacyjna siatka połączeń w porcie lotniczym Rzeszów-Jasionka jest już kompletna. W nocy…
0 Komentarzy1 Minuty
7 lipca 2022
Projekt rządu: 12 miesięcy więcej na zwrot środków pożyczonych z TFZ
5 lipca Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu…
0 Komentarzy2 Minuty
6 lipca 2022
Waldemar Miszczyszyn nowym prezesem Holtur
Waldemar Miszczyszyn na początku miesiąca został powołany na stanowisko prezesa zarządu i…
0 Komentarzy1 Minuty
6 lipca 2022
Louvre Hotels Group: zatrzymaj się w hotelu na całe życie
Louvre Hotels Group od lipca do września w trzech polskich miastach będzie prezentować…
0 Komentarzy3 Minuty
6 lipca 2022
Hotel Senator w gronie Polskich Hoteli Niezależnych
Hotel Senator jest resortowym hotelem w Dźwirzynie posiadającym 256 pokoi. Twórcy hotelu…
0 Komentarzy3 Minuty
6 lipca 2022
Rusza pierwszy Małopolski Festiwal Balonowy – Odlotowa Małopolska
Małopolska Organizacja Turystyczna wraz z Województwem Małopolskim i Kraków Balloon Team…
0 Komentarzy2 Minuty
6 lipca 2022
Lotnisko w Krakowie – czerwiec prawie jak przed pandemią
W czerwcu lotnisko w Krakowie obsłużyło prawie 719 tys. pasażerów, o 4 proc. mniej…
0 Komentarzy1 Minuty
6 lipca 2022
Dominika Jurkowska na czele marketingu Exim Tours
Dominika Jurkowska, odpowiedzialna do tej pory w Exim Tour za rozwój sieci agencyjnej,…
0 Komentarzy1 Minuty