Hotele krakowskie – ponad 8 mln gości
Z badań ruchu turystycznego, które dla Urzędu Miasta Krakowa przeprowadziła Małopolska Organizacja Turystyczna wynika, że w 2015 roku Kraków odwiedziło 10 mln 50 tys. gości – o 150 tys. więcej niż w 2014. 7 mln 430 tys. stanowili przyjezdni krajowi, a 2 mln 620 tys. zagraniczni. 8 mln 150 tys. osób nocowało pod Wawelem.
Średnie wydatki poniesione przez turystów zagranicznych to 935 zł, a przez turystów krajowych – 270 zł na osobę. Turyści Wydali oni łącznie 4 mld 450 mln zł (bez kosztów dojazdu i opłaconego wcześniej noclegu). To o 50 mln złotych mniej niż rok wcześniej.
Marcin Ziobro, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Hilton Garden Inn Kraków Airport, powiedział: “Tę zmianę odczytuję, jako umiejętne korzystanie z szerokiej gamy ofert i kanałów ich dystrybucji. Jeśli goście indywidualni mogą wcześniej zaplanować przyjazd, dostosować termin swojego pobytu do oferowanej promocji (zimowej, weekendowej, innej), zakupić nocleg bez śniadania, czy atrakcyjnie zbudowany pakiet, z pewnością oszczędzą. Podobnie klienci biznesowi, którzy organizację spotkania, szkolenia, czy konferencji przełożą na jeden z miesięcy tzw. niskiego sezonu lub choćby weekend. Kraków oferuje turystom urozmaiconą bazę noclegową. Turyści indywidualni, weekendowi wybierają najczęściej hotele położone w centrum, klienci biznesowi – obiekty dogodnie zlokalizowane w stosunku do siedzib ich firm. Konkurencja jest olbrzymia i stale się rozwija, coraz ciężej wyróżnić swój hotel, przyciągnąć nowych i utrzymać stałych gości. W 2016 wprowadzamy hotelowy shuttle bus dowożący rano gości do firm, obiektów konferencyjnych, czy hal sportowych. Oferta będzie dostępna już w styczniu podczas ME w Piłce Ręcznej Mężczyzn, hotelowy bus będzie dowoził kibiców do Tauron Areny Kraków, ale także do katowickiego Spodka. To wygodne rozwiązanie zwłaszcza dla turystów zagranicznych, którzy do Krakowa przylecą samolotem.”
Ubiegły rok był kluczowy jeżeli chodzi o ważne, nie tylko z turystycznego punktu widzenia, inwestycje. Rozwija się infrastruktura biurowa, powstają ośrodki biznesowe. Kraków przyciąga specjalistów z całego świata i stale umacnia swoją pozycję lidera outsourcingu w Europie. Jednak kluczowym wydarzeniem było zakończenie kolejnego etapu modernizacji Portu Lotniczego Kraków – Balice. Po całkowitym zakończeniu budowy terminala, szacuje się, że przepustowość portu lotniczego wzrośnie z 3,5 do ponad 8 mln pasażerów rocznie. Ponadto zostało uruchomione nowe połączenie kolejowe Małopolskich Kolei, łączące lotnisko z Dworcem Głównym i Kopalnią Soli w Wieliczce. Nowe, zmodernizowane lotnisko obsłuży ponad dwukrotnie większą liczbę pasażerów, którzy w większości skorzystają z krakowskiej bazy hotelowej, gastronomicznej i konferencyjnej.
Dużą rolę, w 2015 roku w turystyce biznesowej i konferencyjnej, odegrały powstałe rok wcześniej obiekty kongresowe. Centrum Kongresowe ICE Kraków i Kraków Arena, a także prywatna inwestycja Targów w Krakowie – EXPO Kraków. Łącznie, te trzy obiekty oferują niemal 20 500 metrów kwadratowych powierzchni konferencyjnych, co daje możliwość przyjęcia ponad 27 500 uczestników spotkań. Marcin Ziobro skomentował: “W bliskim otoczeniu obiektów kongresowych powstało wiele hoteli, które swoje obłożenie zawdzięczają właśnie licznym targom i konferencjom. Hotele oddalone od obiektów spotkań, jak np. Hilton Garden Inn Kraków Airport, również bardzo dobrze radzą sobie – oferując specjalne pakiety nocleg + transfer do wspomnianych obiektów, co daje uczestnikowi wydarzenia korzyść związaną z ograniczeniem logistyki podczas pobytu w Krakowie.
Rok 2016 jest dla Krakowa rokiem przełomowym, zwłaszcza jeżeli chodzi o promocję miasta na świecie. Największym wydarzeniem, które czeka Kraków w przyszłym roku, są Światowe Dni Młodzieży. Szacuje się, że może na nie przyjechać nawet 2,5 mln osób, do tej pory zarejestrowało się już ponad pół miliona. To gwarantuje pełnie obłożenie dla hoteli w regionie, ceny w obiektach 3* zaczynają się od 600 zł, w hotelach 4* i 5* normą jest 800- 1000 zł za dobę. Jak komentuje Marcin
Ziobro, podkreslił: “Jakkolwiek jest to okres, w którym hotelarze będą musieli zademonstrować wyjątkową jakość świadczonych usług, zagwarantować szczególny poziom bezpieczeństwa swoim gościom i zrozumieć różnorodne potrzeby, które będą się pojawiały w trakcie ich pobytu. Odzwierciedleniem jakości będzie obszerny materiał przygotowany przez samych gości, dostępny „na żywo” na facebook-owych profilach; w licznych twittach; fotorelacjach na Instagramie, czy Pinterest. Marketing miejsca zagwarantują nam sami dobrze obsłużeni goście.”
Nie można także zapominać o imprezach sportowych i festiwalach muzycznych. Już w styczniu Kraków będzie gospodarzem ME w Piłce Ręcznej Mężczyzn. Do stolicy Małopolski przylecą także gwiazdy światowego formatu, już teraz wiadomo, że w 2016 Kraków odwiedzi idol nastolatek Justin Bieber, czy ikona muzyki POP Mariah Carey. Rokrocznie tłumy turystów przyciągają także cykliczne wydarzenie i festiwale, takie jak; Sacrum Profanum, Off Camera, Festiwal Kultury Żydowskiej, czy Międzynarodowe Targi Książki.
POWIĄZANE WPISY
1 października 2024
Karpacz walczy o odbudowę ruchu turystycznego
Po powodzi w południowej Polsce turystyka w regionie stanęła przed dużym wyzwaniem.…
0 Komentarzy3 Minuty
27 września 2024
Mercure Katowice Centrum świętuje trzecie urodziny
Hotel Mercure Katowice Centrum obchodzi trzecią rocznicę działalności podkreślając swoje…
0 Komentarzy3 Minuty
24 września 2024
Nowi dyrektorzy w hotelach B&B Hotels Polska
Sieć hotelowa B&B Hotels Polska stawia na wzrost liczby hoteli i kadrę zarządzającą. Do…
0 Komentarzy4 Minuty
24 września 2024
IGHP: hotelarze zadowoleni z wakacji. Sierpień lepszy od lipca
3/4 ankietowanych hotelarzy oceniło sezon wakacyjny dobrze – wynika z ankiety Izby…
0 Komentarzy6 Minuty
24 września 2024
Pierwszy hotel Radisson RED w Niemczech
Radisson Hotel Group otworzyła pierwszy hotel Radisson RED w Niemczech. Nowy obiekt tej…
0 Komentarzy2 Minuty
20 września 2024
„Go get it” – ruszyła nowa kampania wizerunkowa sieci ibis
Sieć hoteli ibis na swoje 50. urodziny rusza z nową globalną kampanią „Go get it”, która…
0 Komentarzy3 Minuty
13 września 2024
Accor wprowadza markę Swissôtel do Rumunii
Grupa Accor otworzyła pierwszy hotel marki Swissôtel w Rumunii. Obiekt powstał w…
0 Komentarzy2 Minuty
10 września 2024
Mercure Szczyrk Resort otwarty dla gości. Może pomieścić tysiąc osób
Najwyżej zlokalizowany hotel w Szczyrku, położony na wysokości 600 m n.p.m – Mercure…
0 Komentarzy2 Minuty
9 września 2024
Radisson wprowadza markę Prize by Radisson do Polski
Radisson Hotel Group ogłosił rebranding marki prizeotel na Prize by Radisson oraz…
0 Komentarzy1 Minuty