Hotelarze w obliczu podwyżek. Wzrost podatku VAT i droższe wyjazdy
Branża hotelarska w Polsce stoi przed kolejnym wyzwaniem. Po okresie pandemii, który znacząco wpłynął na kondycję finansową hotelarstwa, sektor będzie musiał zmierzyć się ze wzrostem podatku VAT, który odbije się na cenach noclegów.
Z początkiem nowego roku najprawdopodobniej zostanie zlikwidowana zerowa stawka VAT na żywność, co przyczyni się do wzrostu cen większości artykułów spożywczych. Przewiduje się, że w styczniu koszyk spożywczy zdrożeje o 8,3 proc. w stosunku do tego samego okresu rok wcześniej, z czego niemal połowa tego wzrostu wynikać będzie z planowanego usunięcia ulgi podatkowej.
Od 1 lutego 2022 roku w Polsce obowiązuje zerowa stawka VAT na wybrane produkty spożywcze, które przedtem były obłożone 5 proc. VAT-em. Dzięki temu mogliśmy zaoszczędzić na takich produktach jak: mięso, ryby, mleko i jego przetwory, jaja, warzywa i owoce, tłuszcze czy zboża, w tym pieczywo i wyroby cukiernicze. Analitycy oceniają, że towary te stanowią około 80 proc. wartości koszyka spożywczego przeciętnego konsumenta. Wspomniana ulga ma obowiązywać tylko do końca 2023 roku.
Wyższy VAT – droższe urlopy?
Wyższa stawka VAT na żywność będzie miała wpływ nie tylko na ceny artykułów spożywczych, ale również na sektor usług, w tym na koszty pobytu w hotelach. Te, często oferując pakiety obejmujące wyżywienie, będą musiały zmierzyć się z rosnącymi kosztami zakupu produktów spożywczych. W kontekście takich prognoz, hotele będą zapewne musiały zmienić swoje ceny.
„Podobnie jak w handlu detalicznym, hotele konkurują ze sobą na ceny, co może hamować przekładanie pełnych kosztów inflacji i wyższego VAT-u na turystę. Ostatnie trzy lata są pełne wyzwań dla hotelarzy, od pandemii po ciągły wzrost inflacji, której część już zaabsorbowały hotele, nie przekładając jej 1:1 na gościa” – komentuje Jakub Bączykowski, dyrektor zarządzający Triverna.
VAT nie jest jednak jedynym czynnikiem, który może wpłynąć na hotelowe cenniki. Analitycy zaliczają do nich także: ogólną inflację, rosnące koszty utrzymania, energii i zatrudnienia pracowników.
Czy Polacy spędzą ferie 2024 w domach?
Zjawisko to może mieć bezpośredni wpływ na decyzje konsumentów. Dane rynkowe wskazują, że liczba rezerwacji na okres zimowych ferii jest o wiele mniejsza niż rok temu, a 57 proc. Polaków nie wybiera się w tym roku na ferie zimowe (rankomat.pl). Klienci w obawie przed wysokimi cenami wstrzymują się z dokonywaniem rezerwacji. Wysokie ceny mogą zniechęcić gości do odwiedzin, szczególnie w popularnych lokalizacjach, takich jak góry czy nadmorskie kurorty.
„W obliczu zmian, hotelarze i restauratorzy stają przed trudnym zadaniem. Z jednej strony muszą pokryć rosnące koszty działalności, a z drugiej – zachować konkurencyjne ceny, aby przyciągnąć klientów. W niektórych przypadkach możemy obserwować efekt zamrożenia decyzji zakupowych, właściciele obiektów noclegowych czekają ze zmianami cen, nie wiedząc jakie poniosą koszty, klienci czekają na zakup pobytów po atrakcyjnej cenie. Taki impas może być zagrożeniem dla hotelu i jego rentowności oraz powodować konieczność sprzedaży last minute po cenie jeszcze niższej niż początkowo zakładano” – dodaje Jakub Bączykowski, dyrektor zarządzający Triverna.
POWIĄZANE WPISY
29 kwietnia 2024
Travelist.pl: majówka 2024 – jest taniej niż rok temu
Polacy planują spędzić majówkę poza domem. Termin, który cieszył się dużym…
0 Komentarzy3 Minuty
26 kwietnia 2024
Triverna: w majówkę chcemy wypoczywać w Polsce
Wystarczą trzy dni urlopu, by majowy urlop trwał dziewięć dni. Według badania…
0 Komentarzy1 Minuty
23 kwietnia 2024
Marriott International: planujemy blisko 100 konwersji i adaptacji hoteli w Europie do 2026 roku
Podczas Międzynarodowego Forum Inwestycji Hotelarskich w Berlinie Marriott International,…
0 Komentarzy3 Minuty
18 kwietnia 2024
Ibis świętuje 50. urodziny
Dzisiaj portfolio rodziny marek ibis, ibis Styles i ibis Budget tworzy ponad 2,5 tys.…
0 Komentarzy1 Minuty
17 kwietnia 2024
Travelist wybrał najlepsze hotele w Polsce
Eksperci portalu rezerwacyjnego Travelist.pl oraz goście obiektów hotelowych po raz…
0 Komentarzy2 Minuty
16 kwietnia 2024
Nocowanie.pl: Chorwacja nadal na topie. Polacy planują wakacje mimo wzrostu cen
Dane z serwisu Nocowanie.pl wyraźnie pokazują, że Polacy planują wyjazdy nad Adriatyk na…
0 Komentarzy3 Minuty
16 kwietnia 2024
IGHP: Wielkanoc była dobra, a jeszcze lepiej zapowiada się majówka
W marcu hotele odnotowały wyniki na poziomie lutego i wciąż są one słabsze w porównaniu…
0 Komentarzy8 Minuty
13 kwietnia 2024
Prawdziwie włoskie wakacje w regionie Emilia-Romania
Polacy z roku na rok coraz bardziej doceniają Emilię-Romanię jako kierunek wypoczynku.…
0 Komentarzy4 Minuty
11 kwietnia 2024
Novotel Warszawa Centrum świętuje 50. urodziny
Jeden z największych hoteli Novotel w Europie przez cały rok będzie świętował swój…
0 Komentarzy4 Minuty