Po słabych feriach hotelarze liczą na zyskowne lato
Rodzima branża turystyczna podsumowuje zakończone niedawno ferie w słabych nastrojach, ale wyciąga wnioski przed wakacjami. Dobra wiadomość dla planujących już letnie wyjazdy jest taka, że większość gospodarzy nie zamierza podnosić cen.
Pogoda nie dopisała, nie dopisali goście, o których trzeba będzie się bardziej postarać. Większość hotelarzy nie zamierza podnosić cen, ale chcą remontować, rozbudowywać, uzupełniać ofertę i mocniej powalczyć o klienta w Internecie – wynika z ankiety Nocowanie.pl. W badaniu przeprowadzonym przez ten portal turystyczny udział wzięło 400 właścicieli obiektów hotelowych. Zapytani o to, jak oceniają ruch w trakcie ostatnich ferii zimowych w porównaniu do poprzedniego roku, aż 68 proc. odpowiedziało, że był niesatysfakcjonujący. Jedynie niespełna 4 proc. badanych oceniło obłożenie w sezonie zimowym jako bardzo dobre.
,,Trudno w tej sytuacji mówić o zadowalających wynikach finansowych branży. Tym bardziej, że mając świadomość sytuacji ekonomicznej wielu Polaków, aż 73 proc. ankietowanych utrzymało zimowe ceny na zeszłorocznym poziomie – zauważa Agnieszka Rzeszutek, ekspert Nocowanie.pl. – Co czwarty ankietowany, próbował wyrównać wysokie koszty prowadzenia działalności, podwyższając ceny, przeważnie w przedziale od 5 do 15 proc.”
Na wyniki finansowe gospodarzy wpływa nie tylko liczba gości i ceny, ale też czas, jaki spędzają na wyjeździe. A ten od kilku sezonów znacznie się skraca. Dwutygodniowe wakacje czy ferie stają się rzadkością. Ponad połowa – 53 proc. respondentów – przyznaje, że w czasie ferii zimowych goście spędzili u nich średnio od 3 do 5 nocy. Jedna trzecia badanych odnotowała jeszcze krótsze średnie długości rezerwacji na zaledwie 1-2 dni. Pobyty trwające dłużej niż tydzień przeważały u jedynie 1,5 proc. ankietowanych.
Za największe zagrożenia dla swojego biznesu przed sezonem letnim, ponad połowa uczestników ankiety – 55 proc. – uważa wysokie koszty utrzymania działalności. Na mniejszą liczbę turystów, związaną nie tylko z sytuacją ekonomiczną polskich rodzin, ale też z rosnącą popularnością wyjazdów zagranicznych, uwagę zwraca 48 proc. ankietowanych.
Gospodarze nie zamierzają pozostać bierni wobec wyzwań. Zauważając zmieniające się oczekiwania gości, planują uzupełnić ofertę o dodatkowe atrakcje i udogodnienia, takie jak basen, strefa spa czy sprzęt do aktywności na świeżym powietrzu. Remont i rozbudowę obiektu planuje aż 51 proc. badanych.
,,Chcą też aktywnie przekonywać turystów do swojej oferty, głównie on-line: przez reklamę w mediach społecznościowych, poprawienie własnej strony internetowej, wsparcie ze strony serwisów rezerwacyjnych – podkreśla Agnieszka Rzeszutek. – Co ważne dla planujących już wakacje turystów, co piąty hotelarz rozważa na sezon letni wprowadzenie promocji cenowych.”
Skoro mowa o cenach, utrzymanie ich w sezonie letnim na zeszłorocznym poziomie deklaruje 68 proc. gospodarzy. Co czwarty uczestnik badania rozważa podniesienie cen o 5 do 15 pro.
Blisko połowa ankietowanych (47proc.) w czasie ostatnich ferii odnotowała obecność gości z zagranicy, na których przyjazd liczą również latem, kiedy to Polacy wyruszą na wciąż coraz bardziej popularne wyjazdy zagraniczne. Trudniej będzie natomiast o pracę w rodzimej turystyce. Aż 84 proc. hotelarzy biorących udział w naszym badaniu, nie planuje zwiększyć zatrudnienia przed nadchodzącym sezonem letnim.
POWIĄZANE WPISY
29 kwietnia 2024
Travelist.pl: majówka 2024 – jest taniej niż rok temu
Polacy planują spędzić majówkę poza domem. Termin, który cieszył się dużym…
0 Komentarzy3 Minuty
26 kwietnia 2024
Triverna: w majówkę chcemy wypoczywać w Polsce
Wystarczą trzy dni urlopu, by majowy urlop trwał dziewięć dni. Według badania…
0 Komentarzy1 Minuty
23 kwietnia 2024
Marriott International: planujemy blisko 100 konwersji i adaptacji hoteli w Europie do 2026 roku
Podczas Międzynarodowego Forum Inwestycji Hotelarskich w Berlinie Marriott International,…
0 Komentarzy3 Minuty
18 kwietnia 2024
Ibis świętuje 50. urodziny
Dzisiaj portfolio rodziny marek ibis, ibis Styles i ibis Budget tworzy ponad 2,5 tys.…
0 Komentarzy1 Minuty
17 kwietnia 2024
Travelist wybrał najlepsze hotele w Polsce
Eksperci portalu rezerwacyjnego Travelist.pl oraz goście obiektów hotelowych po raz…
0 Komentarzy2 Minuty
16 kwietnia 2024
Nocowanie.pl: Chorwacja nadal na topie. Polacy planują wakacje mimo wzrostu cen
Dane z serwisu Nocowanie.pl wyraźnie pokazują, że Polacy planują wyjazdy nad Adriatyk na…
0 Komentarzy3 Minuty
16 kwietnia 2024
IGHP: Wielkanoc była dobra, a jeszcze lepiej zapowiada się majówka
W marcu hotele odnotowały wyniki na poziomie lutego i wciąż są one słabsze w porównaniu…
0 Komentarzy8 Minuty
13 kwietnia 2024
Prawdziwie włoskie wakacje w regionie Emilia-Romania
Polacy z roku na rok coraz bardziej doceniają Emilię-Romanię jako kierunek wypoczynku.…
0 Komentarzy4 Minuty
11 kwietnia 2024
Novotel Warszawa Centrum świętuje 50. urodziny
Jeden z największych hoteli Novotel w Europie przez cały rok będzie świętował swój…
0 Komentarzy4 Minuty