Hotelarstwo czeka na pracowników – przypomina Accor w kampanii Heart of Hospitality
Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego szacuje, że ponad połowa hoteli w Polsce ma problem ze skompletowaniem kadry. Trudności dotyczą pozyskania kucharzy, kelnerów i recepcjonistów. Tylko w 2020 roku z branży odeszło ok. 100 tys. pracowników. Zdecydowana większość hotelarzy jako jedno z najważniejszych wyzwań stojących przed branżą w postcovidowym czasie wskazuje właśnie na brak rąk do pracy. To duże wyzwanie także dla uczelni, które kształcą przyszłe kadry. Konieczny jest większy nacisk na zajęcia praktyczne i zajęcia obejmujące nowe technologie, coraz częściej wykorzystywane w hotelarstwie.
“W czasie pandemii niektórzy mogą mieć wątpliwość, czy hotelarstwo jest branżą, w której warto się rozwijać i pracować. Poprzez historie naszych pracowników i ich wspaniałe, różnorodne kariery chcieliśmy pokazać, że warto zainteresować się pracą w tej branży. To opcja dla osób w każdym wieku, z wykształceniem hotelowym lub bez, z doświadczeniem i bez doświadczenia, każdy może do nas dołączyć” – mówi agencji Newseria Biznes Sylwia Pawełczyk-Maśluk, Senior Vice-President Talent & Culture w firmie Accor.
Accor rozpoczął ogólnoeuropejską kampanię „Heart of Hospitality”, której głównymi bohaterami są pracownicy grupy. Poprzez ich historie sieć chce pokazać pracę w branży od kuchni i w tak szczególnym czasie promować hotelarstwo jako wybór dla osób szukających zatrudnienia. Jak szacuje Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego, w 2020 roku pracę straciło 38 proc. osób zatrudnionych bezpośrednio w hotelarstwie. To efekt wielomiesięcznego zamknięcia branży, restrykcji i powolnego odmrażania. Ankiety IGHP wskazują, że ponad połowa hoteli ma problemy ze skompletowaniem zespołu pracowników – brakuje przede wszystkim kucharzy (70 proc.), kelnerów (62 proc.), recepcjonistów (56 proc.) oraz pracowników służby pięter (50 proc.). Według wrześniowego badania za najważniejsze wyzwania stojące przed branżą hotelarze uznali wzrost kosztów i brak pracowników – odpowiednio 94 proc. i 92 proc.
Grupa Accor chce pokazać wyjątkowość pracy w branży hotelowej na przykładach historii swoich pracowników, którzy są bohaterami podcastu przygotowanego specjalnie na potrzeby kampanii „Heart of Hospitality”.
“Praca w hotelarstwie jako część całego sektora turystyki jest przede wszystkim dla ludzi z pasją. To nie jest zajęcie dla urzędnika pracującego w konkretnych godzinach, ale dla osób, które identyfikują się z miejscem, jakie będą reprezentowali. Dodatkowo mają pasję, chcą się kształcić i rozwijać, ale posiadają także konkretne cechy interpersonalne, jak np. łatwość pracy w zespole” – wskazuje dr Piotr Kociszewski, prodziekan Wydziału Turystyki i Rekreacji Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula.
Jeszcze niedawno gastronomia i hotelarstwo były jednymi z bardziej obleganych kierunków studiów. Sytuacja jednak stopniowo się zmienia. To ogromne wyzwanie dla uczelni, które muszą zaktualizować system i program edukacji, aby przyciągnąć młodych ludzi.
“Konieczne jest pokazanie pewnych wartości, stałości, przywiązania, ale także połączenie z jednej strony wieloletniego doświadczenia kształcenia w hotelarstwie, czyli tradycyjnej szkoły hotelarskiej, z udziałem nowych kanałów dystrybucji usług czy nowych rozwiązań technologicznych, które pojawiają się w codziennej pracy operacyjnej” – tłumaczy prodziekan Wydziału Turystyki i Rekreacji Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula.
Ostatnie miesiące przyspieszyły wprowadzenie nowych technologii w branży hotelarskiej. Zdaniem eksperta edukacja musi uwzględniać te zmiany, a uczelnie powinny wprowadzać zajęcia związane z nowym sprzętem i aplikacjami, kładąc większy nacisk w kształceniu na stronę praktyczną. Dlatego IGHP zachęca nauczycieli i wykładowców przedmiotów związanych z szeroko pojętym hotelarstwem do udziału w specjalistycznych branżowych szkoleniach.
“Musimy wyjść z typowej sali szkolnej do realnych miejsc, gdzie funkcjonuje branża, czyli do hoteli, gastronomii, centrów konferencyjnych czy biznesowych. Studenci są tym jak najbardziej zainteresowani. Po drugie, ważne też, aby dzisiejsze kształcenie wprowadzało nowe technologie i rozwiązania, tak by studenci mieli możliwość kontaktu z nimi. Dzięki temu zdobędą wiedzę, którą zamiast budować od zera, będą mogli szlifować w trakcie pracy” – podkreśla dr Piotr Kociszewski.
Celem najnowszej kampanii Accora „Heart of Hospitality” jest oddanie głosu wszystkim wyjątkowym osobom, które każdego dnia czynią świat hotelarstwa wyjątkowym. Głównym elementem kampanii jest unikalny podcast o tej samej nazwie, którego prowadzącym jest Duncan O’Rourke, CEO Accor Northern Europe. Bohaterowie podcastu opowiadają w nim o codziennym życiu w branży i przedstawiają najciekawsze historie ze swojego doświadczenia. Podcast „Heart of Hospitality” jest częścią ogólnoeuropejskiej platformy branżowej o tej samej nazwie, stworzonej w celu pokazania historii z życia sektora i jego pracowników, można go posłuchać na stronie https://heart-of-hospitality.com/podcast/ oraz na Spotify i na innych wiodących platformach streamingowych.
POWIĄZANE WPISY
29 listopada 2023
Rusza rejestracja uczestników na III Galę Waszej Turystyki
Już od dziś można zarejestrować się na III edycję Gali Waszej Turystyki. Wydarzenie…
0 Komentarzy1 Minuty
22 listopada 2023
Festiwal Podróżników: kto, gdzie i kiedy
Jak co roku, targom TT Warsaw towarzyszy Festiwal Podróżników. Organizatorzy zapraszają…
0 Komentarzy2 Minuty
17 listopada 2023
Kraków i Małopolska chcą na sezon 2024 wypromować się w ZEA, Arabii Saudyjskiej i Japonii
W ostatnich dniach przedstawiciele Małopolski oraz branży turystycznej spotkali się z…
0 Komentarzy5 Minuty
26 października 2023
ZRPL: od początku 2023 obsłużono ponad 25 mln podróżnych. To wzrost o 29 proc.
Od stycznia do września 2023 w lotniskach zrzeszonych w Związku Regionalnych Portów…
0 Komentarzy3 Minuty
20 października 2023
Singapurska Izba Turystyki startuje z globalną kampanią „Made in Singapore”
Singapurska Izba Turystyki (STB) przedstawiła swoją najnowszą globalną kampanię „Made in…
0 Komentarzy2 Minuty
18 października 2023
Exim Tours poleci z Katowic czarterem do Ras al-Chajmy. “Krótki transfer z lotniska, niskie ceny i rodzinne hotele”
Jeden samolot tygodniowo liniami Smartwings od stycznia – z Katowic ruszy czarter Eximu…
0 Komentarzy4 Minuty
12 października 2023
Zmarł Krzysztof Łopaciński
Z wielkim smutkiem i żalem przyjęliśmy wiadomość o śmierci dr Krzysztofa Łopacińskiego,…
0 Komentarzy1 Minuta
18 września 2023
Lotnisko w Rzeszowie ma nowy parking. Liczba miejsc większa o połowę
W piątek 15 września 2023 otwarto nowy parking przy porcie lotniczym Rzeszów-Jasionka.…
0 Komentarzy2 Minuty
7 września 2023
Fru.pl: bilety lotnicze w sezonie letnim droższe o 28 proc. niż rok wcześniej
W sezonie letnim 2023 średnia cena biletu lotniczego wynosiła 745 zł, czyli o 28 proc.…
0 Komentarzy5 Minuty