Grzegorz Bosowski: kryzys może pokazać, że wyjazd z biurami podróży jest bezpieczniejszy
![Grzegorz Bosowski, prezes Fly.pl Fly.pl radzi sobie dobrze mimo covidu](https://www.waszaturystyka.pl/wp-content/uploads/2019/12/023-Grzegorz-Bosowski-e1597677801303.jpg)
Agenci turystyczni odgrywają w obecnym kryzysie ogromną rolę – przez wiele miesięcy byli dla klientów jedynym partnerem do rozmów, pomagali zrozumieć sytuację, pokazywali dostępne rozwiązania. O tym, jak epidemia wpłynęła na rynek biur turystyki wyjazdowej rozmawialiśmy z Grzegorzem Bosowski, prezesem Fly.pl.
Adam Gąsior: Jak byś pokrótce opisał obecną sytuację w turystyce wyjazdowej?
Grzegorz Bosowski: Mam poczucie déjà vu, cofnęliśmy się do sytuacji z wiosny. Robimy co możemy. Walczymy przede wszystkim z negatywnym przekazem o podróżowaniu, który przeważa w mediach masowych oraz z niewiedzą klientów.
AG: W biurach podróży klientów jest coraz mniej, choć to sytuacja w kraju robi się coraz bardziej dramatyczna. Czy nie powinno to raczej zachęcać do wyjazdów zagranicznych?
GB: W obliczu chaosu informacyjnego klienci boją się wyjeżdżać, ponieważ nie wiedzą, kiedy i dlaczego zapadną kolejne decyzje rządów odnośnie do przywrócenia kwarantanny i lockdownu. Chodzi nie tylko o decyzje polskiej administracji, ale i innych państw. My oczywiście tłumaczymy, że podróżowanie jest bezpieczne, że obecnie lepiej wyjechać gdzieś na ciepłą plażę i oderwać się na dłuższą chwilę od rzeczywistości.
AG: Jak jeszcze można przekonać klientów do podróżowania?
GB: W komunikowaniu się z klientami przedstawiamy trzy argumenty.
Po pierwsze, pokazujemy, że nie ma powodów, by obawiać się podróżowania. Od lipca, kiedy „uwolniono” wyjazdy turystyczne, tysiące ludzie wyjechało na udany wypoczynek i poza słynną wpadką egipską z testami, nie odnotowano żadnych innych wydarzeń czy licznych zakażeń.
Po drugie, aktywnie walczymy z mitem, że podróżowanie jest groźne dla zdrowia. Od pięciu miesięcy pokazujemy na naszej stronie filmy o bezpieczeństwie podróżowaniu samolotem w czasach covidu, o tym, jak dba się o bezpieczeństwo i higienę na lotniskach, w hotelach. To cenią sobie klienci i wiem, że to ich przekonuje. Jednak to wciąż za mało.
Po trzecie, jesteśmy profesjonalnie przygotowani i informujemy naszych klientów na bieżąco i rzetelnie o tym, dokąd można lecieć, na jakich zasadach, co robić, gdy się coś nieprzewidzianego się wydarzy (np. zakażenie). Posiadamy bardzo dobre ubezpieczenie Hanse Merkur, zawierające zabezpieczenie na wypadek zachorowania na covid-19 oraz zwracające koszty rezygnacji.
AG: Jak porównasz tegoroczny listopad do zeszłorocznego?
GB: Listopad zawsze był słabym miesiącem sprzedażowym, w tym roku doszły jeszcze problemy związane z covid-19. Imprezy na grudzień sprzedają się nieco lepiej, klienci pytają o ferie zimowe.
Po raz pierwszy od kilku lat nasza formuła sprzedażowa e-commerce daje nam przewagę nad biura stacjonarnymi. Od wiosny bardzo dużą wagę przykładamy do informowania klientów o koronawirusie, o działaniach z nim związanych, wprowadzanych przepisach. Dzięki dużej pracy, jaką wykonał nasz zespół nad pozycjonowaniem i SEO, jesteśmy bardzo wysoko (najczęściej na pierwszym miejscu) w wyszukiwarkach, kiedy klient szuka informacji praktycznych związanych z podróżowaniem. Dzięki temu już w sierpniu mieliśmy oglądalność naszej strony większą niż w sierpniu 2019 roku.
AG: Na ile obecny kryzys zmienił sytuację agentów?
GB: Czas koronawirusa pokazał wielką pozytywną rolę agentów. Klienci nie mogli się dodzwonić na infolinie touroperatorów i to my, agenci, przyjęliśmy na siebie zadanie rozwiązywania wszystkich problemów, tłumaczenia zawiłości przepisów. Byliśmy dla klientów przez wiele miesięcy jedynym partnerem do rozmów.
Co więcej, sytuacja z covid-19 udowodniła wyższość wyjazdów z biurem podróży. Klient wyjeżdżający za pośrednictwem biura podróży jest całkowicie “zaopiekowany”. Jest bardzo dobrze poinformowany, ubezpieczony i nie musi się o nic martwić nawet w wypadku jakiegoś niekorzystnego wydarzenia. Takiego luksusu nie mają podróżujący indywidualnie.
Mam nadzieję, że kiedy kryzys i ograniczenia z nim związane miną, branża turystyczna będzie potrafiła się przebić do klientów z przesłaniem, że jesteśmy lepiej zorganizowani, że kupowanie wycieczek w biurach podróży ma sens.
POWIĄZANE WPISY
25 lipca 2024
Ryanair zarobił w pierwszym kwartale 2024 o prawie połowę mniej. Pasażerowie kupili wyloty w niższych cenach
Ryanair poinformował, że zysk zysk za pierwszy kwartał wynosił 360 mln euro w porównaniu…
0 Komentarzy5 Minuty
17 lipca 2024
Pałac Łomnica: perła „Polskiej Doliny Loary” przyciąga coraz więcej turystów
Pałac Łomnica, położony u podnóża Karkonoszy, jest pierwszym odrestaurowanym obiektem w…
0 Komentarzy3 Minuty
17 lipca 2024
Chorwacja: przybrzeżne kąpieliska z najczystszą wodą w Europie
Chorwacja ma oficjalnie najczystszą wodę w przybrzeżnych kąpieliskach w Europie. Tak…
0 Komentarzy2 Minuty
3 lipca 2024
Ryanair wraca z 20 proc. zniżką na loty. Oferta ważna przez 48 godzin
Ryanair od dzisiaj przez 48 godzin umożliwia pasażerom skorzystanie z 20 proc. zniżki na…
0 Komentarzy1 Minuty
2 lipca 2024
Spot „Wrocław Miasto Przygody” nagrodzony na US International Award
26 czerwca ogłoszono zwycięzców tegorocznej edycji US International Award, znanej również…
0 Komentarzy4 Minuty
27 czerwca 2024
Bogata oferta turystyki silver na Mazowszu
Wiek to jedynie stan umysłu. A skoro tak, to nic nie stoi na przeszkodzie, by skorzystać…
0 Komentarzy10 Minuty
24 czerwca 2024
Mazowsze – dzieci nie będą się tu nudzić!
Mazowsze to kraina, która zachwyca swoją różnorodnością – znajdziemy w niej zarówno…
0 Komentarzy7 Minuty
20 czerwca 2024
Travel Concierge świętował 13. urodziny
Miał być okrągły dziesiąty jubileusz, ale stanęła mu na drodze pandemia. W zamian 13…
0 Komentarzy2 Minuty
18 czerwca 2024
Decyzja Prezesa UOKiK dotycząca Travelist. Kto odpowiada za sprzedaż na platformie?
Od półtora roku unijna dyrektywa Omnibus zwiększa ochronę konsumentów w cyfrowym świecie,…
0 Komentarzy3 Minuty
[…] Grzegorz Bosowski: kryzys może pokazać, że wyjazd z biurami podróży jest bezpieczniejszy […]