Grzegorz Bosowski: kryzys może pokazać, że wyjazd z biurami podróży jest bezpieczniejszy
Agenci turystyczni odgrywają w obecnym kryzysie ogromną rolę – przez wiele miesięcy byli dla klientów jedynym partnerem do rozmów, pomagali zrozumieć sytuację, pokazywali dostępne rozwiązania. O tym, jak epidemia wpłynęła na rynek biur turystyki wyjazdowej rozmawialiśmy z Grzegorzem Bosowski, prezesem Fly.pl.
Adam Gąsior: Jak byś pokrótce opisał obecną sytuację w turystyce wyjazdowej?
Grzegorz Bosowski: Mam poczucie déjà vu, cofnęliśmy się do sytuacji z wiosny. Robimy co możemy. Walczymy przede wszystkim z negatywnym przekazem o podróżowaniu, który przeważa w mediach masowych oraz z niewiedzą klientów.
AG: W biurach podróży klientów jest coraz mniej, choć to sytuacja w kraju robi się coraz bardziej dramatyczna. Czy nie powinno to raczej zachęcać do wyjazdów zagranicznych?
GB: W obliczu chaosu informacyjnego klienci boją się wyjeżdżać, ponieważ nie wiedzą, kiedy i dlaczego zapadną kolejne decyzje rządów odnośnie do przywrócenia kwarantanny i lockdownu. Chodzi nie tylko o decyzje polskiej administracji, ale i innych państw. My oczywiście tłumaczymy, że podróżowanie jest bezpieczne, że obecnie lepiej wyjechać gdzieś na ciepłą plażę i oderwać się na dłuższą chwilę od rzeczywistości.
AG: Jak jeszcze można przekonać klientów do podróżowania?
GB: W komunikowaniu się z klientami przedstawiamy trzy argumenty.
Po pierwsze, pokazujemy, że nie ma powodów, by obawiać się podróżowania. Od lipca, kiedy „uwolniono” wyjazdy turystyczne, tysiące ludzie wyjechało na udany wypoczynek i poza słynną wpadką egipską z testami, nie odnotowano żadnych innych wydarzeń czy licznych zakażeń.
Po drugie, aktywnie walczymy z mitem, że podróżowanie jest groźne dla zdrowia. Od pięciu miesięcy pokazujemy na naszej stronie filmy o bezpieczeństwie podróżowaniu samolotem w czasach covidu, o tym, jak dba się o bezpieczeństwo i higienę na lotniskach, w hotelach. To cenią sobie klienci i wiem, że to ich przekonuje. Jednak to wciąż za mało.
Po trzecie, jesteśmy profesjonalnie przygotowani i informujemy naszych klientów na bieżąco i rzetelnie o tym, dokąd można lecieć, na jakich zasadach, co robić, gdy się coś nieprzewidzianego się wydarzy (np. zakażenie). Posiadamy bardzo dobre ubezpieczenie Hanse Merkur, zawierające zabezpieczenie na wypadek zachorowania na covid-19 oraz zwracające koszty rezygnacji.
AG: Jak porównasz tegoroczny listopad do zeszłorocznego?
GB: Listopad zawsze był słabym miesiącem sprzedażowym, w tym roku doszły jeszcze problemy związane z covid-19. Imprezy na grudzień sprzedają się nieco lepiej, klienci pytają o ferie zimowe.
Po raz pierwszy od kilku lat nasza formuła sprzedażowa e-commerce daje nam przewagę nad biura stacjonarnymi. Od wiosny bardzo dużą wagę przykładamy do informowania klientów o koronawirusie, o działaniach z nim związanych, wprowadzanych przepisach. Dzięki dużej pracy, jaką wykonał nasz zespół nad pozycjonowaniem i SEO, jesteśmy bardzo wysoko (najczęściej na pierwszym miejscu) w wyszukiwarkach, kiedy klient szuka informacji praktycznych związanych z podróżowaniem. Dzięki temu już w sierpniu mieliśmy oglądalność naszej strony większą niż w sierpniu 2019 roku.
AG: Na ile obecny kryzys zmienił sytuację agentów?
GB: Czas koronawirusa pokazał wielką pozytywną rolę agentów. Klienci nie mogli się dodzwonić na infolinie touroperatorów i to my, agenci, przyjęliśmy na siebie zadanie rozwiązywania wszystkich problemów, tłumaczenia zawiłości przepisów. Byliśmy dla klientów przez wiele miesięcy jedynym partnerem do rozmów.
Co więcej, sytuacja z covid-19 udowodniła wyższość wyjazdów z biurem podróży. Klient wyjeżdżający za pośrednictwem biura podróży jest całkowicie “zaopiekowany”. Jest bardzo dobrze poinformowany, ubezpieczony i nie musi się o nic martwić nawet w wypadku jakiegoś niekorzystnego wydarzenia. Takiego luksusu nie mają podróżujący indywidualnie.
Mam nadzieję, że kiedy kryzys i ograniczenia z nim związane miną, branża turystyczna będzie potrafiła się przebić do klientów z przesłaniem, że jesteśmy lepiej zorganizowani, że kupowanie wycieczek w biurach podróży ma sens.
POWIĄZANE WPISY
25 marca 2024
POT ogłasza konkurs na nowych dyrektorów ZOPOT w Berlinie i Tokio
Polska Organizacja Turystyczna ogłosiła konkurs na stanowisko Dyrektora Zagranicznego…
1 Komentarz4 Minuty
20 marca 2024
Wrocław coraz popularniejszą destynacją turystyczną. Miliony odwiedzających w 2023 roku
Wrocław odnotował blisko 7 proc. wzrost liczby turystów korzystających z bazy noclegowej…
0 Komentarzy5 Minuty
8 marca 2024
Tbo.com nowym członkiem Polskiej Izby Turystyki
8 lutego firma Tek Travels DMCC znana pod marką tbo.com została członkiem Polskiej Izby…
0 Komentarzy2 Minuty
29 lutego 2024
Ryanair ogłasza rekordowy letni rozkład lotów z Krakowa
11 zbazowanych samolotów i 4 nowe trasy w nowym rozkładzie lotów Ryanair na Lato’24 z…
0 Komentarzy1 Minuty
29 lutego 2024
W ubiegłym roku Flix osiągnął rekordowe przychody w wysokości 2 miliardów euro.
Flix ogłosił wstępne wyniki za 2023 rok. Firma odnotowała 30 proc. wzrost przychodów i…
0 Komentarzy3 Minuty
22 lutego 2024
SITE Poland podsumowuje program ,,Young Leaders”
Stowarzyszenie SITE Poland, zrzeszające profesjonalistów z branży incentive, zakończyło…
0 Komentarzy3 Minuty
22 lutego 2024
„Zakładamy, że rok 2024 skończymy, przekraczając liczbę 4 mln pasażerów”
O roli portów regionalnych w ruchu turystycznym i planach modernizacji wrocławskiego…
0 Komentarzy7 Minuty
2 lutego 2024
Esky.pl: Polacy city break za 800 zł wolą spędzić nad Morzem Śródziemnym
Wiosną nadal – choć nie tak chętnie jak jeszcze rok temu – latamy do Rzymu. Popularne są…
0 Komentarzy5 Minuty
12 stycznia 2024
Ferie zimowe z Poznaj Lublin od 13 stycznia
Od 13 stycznia chętne osoby będą mogły codziennie uczestniczyć w spacerach z…
0 Komentarzy2 Minuty
[…] Grzegorz Bosowski: kryzys może pokazać, że wyjazd z biurami podróży jest bezpieczniejszy […]