Europejskie biura podróży kontra Lufthansa
Europejskie Stowarzyszenie Touroperatorów i Agentów Turystycznych (ECTAA) złożyło 24 lipca formalną skargę w dyrekcji generalnej ds. mobilności i transportu Komisji Europejskiej w związku z nieprzestrzeganiem przez Lufthansa Group unijnego rozporządzenia (WE) 80/2009 w sprawie kodeksu postępowania dla komputerowych systemów rezerwacji. Lufthansa Group ogłosiła 2 czerwca 2015 roku, że od 1 września będzie naliczała opłatę 16 euro od każdej transakcji sprzedaży biletów lotniczych za pośrednictwem Global Distribution Systems (GDS) dla linii: Lufthansa, Brussels, Austrian i Swiss. WaszaTurystyka.pl pisała o sprawie w tekście Lufthansa kontra GDS-y.
Informacja ta budzi sprzeciw agentów IATA, którzy uważają, że opłata taka spowoduje znaczny wzrost cen biletów i podważy konkurencyjność agentów na rzecz własnych kanałów sprzedaży linii lotniczych.
W sprawie tej interweniowali m.in. przedstawiciele Polskiej Izby Turystyki, za pośrednictwem Europejskiego Stowarzyszenia Touroperatorów i Agentów Turystycznych (ECTAA). Z ramienia Izby sprawą zajmuje się prezes Paweł Niewiadomski, w Komisji Prawnej ECTAA, oraz Mirka Bryła, w ramach Komisji ds. Lotniczych i Rozwiązań Technologicznych.
Po dokładnym zbadaniu alternatywnych kanałów dystrybucji proponowanych przez Lufthansa Group, wliczając w to własną stronę internetową i platformę dla agentów Lufthansy, przedstawiciele ECTAA i doszli do wniosku, że nie są one wystarczające. Korzystanie z nich cofnęłoby postęp technologiczny, który dokonał się w ramach rozwoju platform do rezerwacji i sprzedaży biletów lotniczych.
ECTAA dokonała wnikliwej analizy prawnej oświadczenia Lufthansa Group i zdecydowała się złożyć formalną skargę do Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu KE. Wygląda bowiem na to, że działania Grupy naruszają rozporządzenie 80/2009 w sprawie kodeksu postępowania dla komputerowych systemów rezerwacyjnych, a w szczególności jego artykuły 10.4 i 10.5 .Jeśli platformą rezerwacyjną dla agentów Lufthansy jest GDS w rozumieniu artykułu 2.4 rozporządzenia, Lufthansa musi przestrzegać obowiązków spoczywających na „przewoźniku macierzystym”, które są sprecyzowane w artykułach 10.4 i 10.5.
Do Komisji Europejskiej należała będzie decyzja, czy zaproponowana alternatywa, czyli platforma Lufthansy Group-Agent.com, podlega zapisom rozporządzenia i czy Lufthansa wykonuje należycie związane z tym obowiązki.
ECTAA i organizacje członkowskie prowadzą jednocześnie dalsze prace mające na celu stwierdzenie, czy Lufthansa Group swoimi działaniami narusza inne regulacje Unii Europejskiej.
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2023
Fly.pl: listopad lepszy o 30 proc. niż rok temu
Listopad to tradycyjnie okres spowolnienia, firma odnotowała wzrost o 30 proc. w…
0 Komentarzy2 Minuty
4 grudnia 2023
Biura podróży – kolejny tydzień ze spadkiem cen imprez turystycznych
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
1 grudnia 2023
Sieć Fostertravel.pl podsumowała rok 2023
Piętnaście salonów franczyzowych więcej niż w roku ubiegłym, wzrost obrotu o 128 proc. –…
0 Komentarzy3 Minuty
1 grudnia 2023
Exim Tours: 30 lat na rynku, wzrost sprzedaży i nagrody dla najlepszych agentów
W ostatnią sobotę, 25 listopada, kolejny rok z rzędu, odbyła się Gala Exim Tours. Podczas…
0 Komentarzy5 Minuty
30 listopada 2023
Esky.pl: 64 proc. Polaków wyleci zimą do Bangkoku, Nowego Jorku i Miami
Ponad połowa podróżujących z Polski zdecydowała się na wyprawy do Bangkoku, Nowego Jorku…
0 Komentarzy7 Minuty
24 listopada 2023
Wycieczki szkolne, wyjazdy z klubem sportowym czy kolonie to imprezy turystyczne. PIT edukuje o turystyce młodzieżowej
Konferencja poświęcona bezpiecznemu wypoczynkowi dzieci i młodzieży, zorganizowana przez…
0 Komentarzy6 Minuty
20 listopada 2023
Traveldata: ceny wyjazdów letnich w idą dół. Najbardziej tanieją Wyspy Kanaryjskie, Egipt i Turcja
W minionym tygodniu ceny wycieczek z wylotami w dniach 5 - 11 sierpnia 2024 spadły w…
0 Komentarzy4 Minuty
15 listopada 2023
Nowa kampania Exim Tours. „Wybierz słoneczny piątek zamiast black friday”
Exim Tours uruchamia jesienną kampanię „Zamień black friday na słoneczny piątek”. Zachęca…
0 Komentarzy2 Minuty