Enter Air: ponad miliard przychodów w trzecim kwartale 2022 roku

Przychody Enter Air w trzech kwartałach 2022 rok wyniosły 1 823,9 mln zł, o 116 proc. więcej od 844,6 mln zł w analogicznym okresie 2021 r. W porównywalnym okresie przed pandemią Covid-19, czyli w trzech kwartałach 2019 r. przychody spółki wyniosły 1 343,6 mln zł, co oznacza wzrost w obecnym roku o prawie 36 proc.
W samym trzecim kwartale bieżącego roku przychody Enter Air przekroczyły 1 mld zł i były o 87,4 proc. wyższe od 3 kw. 2021 r.
Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air, powiedział: „Tegoroczny sezon letni był zgodnie z oczekiwaniami bardzo dobry operacyjnie. Powodem do satysfakcji jest przekroczenie poziomu 1 miliarda przychodów w samym trzecim kwartale. To jest rekordowy wynik w naszej historii, co jest najlepszym dowodem na to, że nasza strategia, którą przyjęliśmy na ten sezon sprawdziła się perfekcyjnie. Trzeba podkreślić, że rok nie był łatwy. Pierwsza połowa roku była pod wpływem stopniowego wychodzenia z kryzysu pandemicznego, a od lutego jesteśmy pod wpływem napiętej sytuacji geopolitycznej i gospodarczej, które mają i będą miały duże znaczenia dla całego rynku turystycznego. Obserwujemy duże zawirowania na rynku walutowym przez co po trzech kwartałach tego roku musieliśmy rozpoznać prawie 200 mln zł ujemnych, niegotówkowych różnic kursowych, które obciążyły raportowany wskaźnik EBITDA i zysk netto. Różnice kursowe mają jedynie wpływ na wyniki raportowane w reżimie standardów MSR, a nie na kondycję firmy.”
Spółka pobiła rekordowy rok 2019, mimo tego, że według oficjalnych analiz rynek był około 18 proc. poniżej poziomu roku 2019. Zdecydowany wzrost przychodów związany był przede wszystkim z ustępującą pandemią Covid-19, oraz faktem że turyści chętnie po zniesieniu restrykcji wracają do wakacji za granicą.
W trzech kwartałach 2022 r. Enter Air miał 234,1 mln zł zysku operacyjnego, czyli o 23,6 proc. więcej od 70,4 mln zł rok wcześniej oraz 4,3 mln zł zysku netto w porównaniu do 21,1 mln zł straty netto w trzech kwartałach 2022 r.
W analizowanym okresie EBITDA wyniosła 192,4 mln zł, czyli o 8,7 proc. więcej wobec 177,0 mln zł EBITDA w trzech kwartałach 2021 r. Bez uwzględniania różnic kursowych przewoźnik miał 387,1 mln zł EBITDA oraz 199,1 mln zł zysku netto.
Grzegorz Polaniecki dodał: „Naszym największym atutem jest elastyczność i wysoka jakość usługi za atrakcyjną cenę. Jesteśmy liderem polskiego rynku, ale kluczowa jest dla nas dywersyfikacja geograficzna, dzięki której możemy optymalnie wykorzystywać flotę przez cały rok i zabezpieczyć się przed negatywnymi skutkami pogorszania się sytuacji gospodarczej w Polsce. W przyszłym roku chcemy więcej latać z Europy Zachodniej. Już teraz notujemy znaczący wzrost przychodów z zagranicy, zamierzamy mocniej zaznaczyć swoją obecność na rynkach skandynawskich i niemieckojęzycznych, gdzie zyskujemy coraz większą rozpoznawalność i jesteśmy doceniani za swoją solidną jakość.”
W sezonie letnim spółka wykorzystywała całą dostępną flotę 25 samolotów (23 samoloty Boeing 737-800 oraz 2 maszyny 737 MAX 8) oraz dwie dodatkowe maszyny wynajęte na zasadzie wet-lease. W Polsce Enter Air realizował połączenia dla największych touroperatorów i jednocześnie swoich wieloletnich partnerów. Przed rozpoczęciem sezonu przewoźnik podpisał umowy czarteru na sezon Lato 2022 i Zima 2022/23 z TUI Poland (o szacunkowej wartości 543,3 mln zł), Coral Travel Poland (o szacunkowej wartości 312,6 mln zł) oraz Rainbow Tours (o szacunkowej wartości 159,5 mln zł). Enter Air współpracuje także z Itaka Holdings.
Enter Air na koniec września 2022 r. miał 448,9 mln zł środków pieniężnych w porównaniu do 268,7 mln zł na koniec 2021 r. W 2022 r.
Grupa podpisała kolejne aneksy zmieniające umowy leasingowe, które dotyczyły przede wszystkim zmian harmonogramów i zasad w sposobie naliczania płatności leasingowych w okresie pandemii Covid-19. Porozumienia mają na celu zmniejszenie obciążeń finansowych Grupy w okresie zimowym, gdy wpływy ze sprzedaży są istotnie niższe.
POWIĄZANE WPISY
4 grudnia 2025
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rozkład lotów na lato 2026
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rekordowy rozkład lotów na lato 2026,…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
TAP Air Portugal rozszerza program NDC i podpisuje nową umowę z Amadeus
TAP Air Portugal ogłosił rozwój programu NDC dzięki podpisaniu nowej umowy z Amadeus oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
PLL LOT uruchamia świąteczny kalendarz adwentowy z codziennymi promocjami
Polskie Linie Lotnicze LOT uruchomiły świąteczną akcję promocyjną inspirowaną kalendarzem…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Wizz Air otworzył szóstą bazę operacyjną w Polsce. 11 nowych tras z Lotniska Warszawa-Modlin
Dziś, 1 grudnia 2025 roku, linia lotnicza Wizz Air uruchomiła bazę operacyjną na Lotnisku…
0 Komentarzy2 Minuty
1 grudnia 2025
Zielona Góra-Babimost ma nową halę Non-Schengen
Lotnisko Zielona Góra-Babimost zakończyło kluczowy etap modernizacji, obejmujący m.in.…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Enter Air i Coral Travel z nową umową czarterową na sezon 2026/2027
Enter Air podpisał z Coral Travel Poland umowę czarteru obejmującą współpracę w sezonie…
0 Komentarzy1 Minuty
28 listopada 2025
Ryanair ogłasza ofertę Black Friday: drugi bilet za połowę ceny
Ryanair uruchomił wyprzedaż z okazji Black Friday, oferując promocję „drugi bilet za pół…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2025
Enter Air podsumowuje III kwartał 2025 roku
Przychody Enter Air po trzech kwartałach 2025 roku osiągnęły 2 422,8 mln zł, a EBITDA…
0 Komentarzy3 Minuty
28 listopada 2025
PLL LOT uruchomiły nowe połączenie z Warszawy do Rovaniemi
PLL LOT uruchomiły nowe sezonowe połączenie z Warszawy do Rovaniemi w północnej…
0 Komentarzy2 Minuty









