Enter Air: 1,2 mld zł przychodów w I połowie 2024 roku. Wzrost o 15 proc.
W pierwszej połowie 2024 roku Enter Air zwiększył przychody o 15 proc., osiągając 1,165 mld zł. Pomimo rosnącej liczby operacji i rozbudowy floty, wynik netto wyniósł -24,2 mln zł, głównie z powodu ujemnych różnic kursowych. Przewoźnik wprowadził pięć nowych samolotów i podpisał umowy o wartości ponad 2 mld zł z touroperatorami na obecny sezon.
Przychody Enter Air w I poł. 2024 r. wyniosły 1 165,4 mln zł, co oznacza 15 proc. wzrost w porównaniu do I pół. 2023 r. Podobną dynamiką charakteryzowała się liczba wykonanych operacji lotniczych, która zwiększyła się r/r o około 15 proc.
„Bardzo dobre pierwsze półrocze tego roku wynika głównie z dużej intensywności programu handlowego, dającej solidną utylizację floty. Okres ten oceniamy także bardzo pozytywnie z perspektywy kończącego się właśnie rekordowo długiego i bardzo dobrego zarówno pod względem operacyjnym i finansowym sezonu letniego. Pierwszy kwartał to przede wszystkim kumulacja przeglądów technicznych i przygotowanie do przyjęcia dodatkowych pięciu samolotów w drugim kwartale. Należy pamiętać, że rzeczywisty wynik liczony w gotówce jest dużo lepszy od raportowanego, ze względu na wymogi MSSF16, który narzuca obowiązek raportowania równego rozkładu kosztów w każdym miesiącu, pomimo tego, że w miesiącach zimowych raty leasingowe są w przypadku wielu samolotów dwukrotnie niższe niż w lecie” – mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air.
„Podpisaliśmy rekordowe kontrakty i dzięki zaplanowaniu optymalnej siatki, zarówno pod względem różnorodności destynacji jak i marżowości oraz efektywnego wykorzystania całej naszej floty, osiągnęliśmy najlepszy wynik w historii. Ponadto pod koniec wakacji zawarliśmy już pierwszą umowę na kolejny sezon, co pokazuje utrzymywanie się bardzo wysokiego popytu także w przyszłości. Wciąż trwający sezon letni potwierdził, że chęć do podróżowania i zagranicznych wyjazdów jest wśród polskich turystów bardzo duża, a decyzje są też silnie stymulowane przez bardzo wysokie koszty wypoczynku w kraju i relatywnie mocną złotówkę” – dodaje Polaniecki.
Rozbudowa floty i operacje z udziałem 43 samolotów
W analizowanym okresie Enter Air miał 61,6 mln zł wyniku operacyjnego, a EBITDA Grupy wyniosła 137,4 mln zł w porównaniu do odpowiednio 62,4 mln zł i 233,8 mln zł osiągniętych rok wcześniej. Wynik netto ukształtował się na poziomie -24,2 mln zł, wobec 73,5 mln zł w analogicznym okresie 2023 r. Na prezentowane wyniki wpływ miały ujemne różnice kursowe, które wyniosły w I pół. 2024 r. -35,4 mln zł, a łączny wpływ FX na porównywalność danych to -107,9 mln zł (w I pół. 2023 r. różnice kursowe wynosiły +72,5 mln zł). Bez uwzględniania różnic kursowych Enter Air miał 172,8 mln zł EBITDA oraz 11,2 mln zł zysku netto.
Flota własnych samolotów Enter Air to obecnie 31 samolotów. W 2024 r. przewoźnik odebrał pięć maszyn – jednego B737-800 (SP-ESL) i cztery B737 MAX 8 (SP-EXG, SP-EXH, SP-EXI, SP-EXK). Dwie spośród z wymienionych maszyn dotarły z opóźnieniem niezawinionym przez przewoźnika, już w tkacie sezonu letniego – w lipcu i sierpniu. W szczytowych momentach wakacji operacje były wykonywane z wykorzystaniem łącznie 43 samolotów (31 własne maszyny, cztery wet-leasy, cztery samoloty Chair Airlines i cztery samoloty Fly4). Enter Air posiada 51 proc. udziałów Fly4 Airlines Green, która rozpoczęła działalność w 2024 r. i świadczy usługi najmu samolotów z załogami (wet-lease) na rzecz innych przewoźników lotniczych.
Rekordowe kontrakty na sezon letni
W ostatnich miesiącach Enter Air rozpoczął już planowanie kolejnego sezonu i zawarł umowy z Itaka Fly na sezon lato 2025 i zima 2025/2026 o szacunkowej wartości 75,9 mln dolarów (ok. 292,5 mln zł). Wcześniej, Enter Air w pierwszej połowie 2024 r. w ramach odnowienia współpracy z innymi kluczowymi partnerami zawarł kontrakty na sezon lato 2024 – zima 2024/2025 których wartość przekroczyła 2 mld zł. Wartość aktualnie obowiązujących umów to: TUI Poland – 227 mln dolarów (ok. 894,2 mln zł), Coral Travel Poland – 125,7 mln dolarów (ok. 508,9 mln zł), Rainbow Tours – 90,4 mln dolarów (ok. 365,6 mln zł) oraz Itaka Fly – 74,5 mln dolarów (ok. 296,8 mln zł).
„Mamy bardzo dobrą pozycje gotówkową i z dużą satysfakcją powróciliśmy też do wypłaty dywidendy akcjonariuszom, co przez kilka lat uniemożliwiała nam najpierw pandemia i kryzys na rynku, a potem zobowiązania wobec PFR. Enter Air dalej się rozwija, staramy się mądrze dysponować naszą flotą i eksplorować możliwości rozpoczęcia działalności na nowych rynkach i nowych destynacjach wakacyjnych. Nasz model biznesowy polega na ciągłej optymalizacji procesów i dążeniu do poprawy efektywności i na razie widać, że taki system zdaje egzamin, bez względu na to czy na rynku panuje hossa czy recesja – zaznacza Polaniecki.
W sierpniu 2024 r. Enter Air spłacił pożyczki otrzymane w ramach programu rządowego „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm” i tym samym spełnił warunek umożliwiający wypłatę dywidendy w kwocie 77,2 mln zł, czyli 4,40 zł na jedną akcję. Dywidenda została wypłacona 28 sierpnia 2024 r.
POWIĄZANE WPISY
5 października 2024
Afera dziennikarza BBC. Brak wózków pokładowych dotyczy większości przewoźników
Frank Gardner, dziennikarz BBC podróżując z Warszawy do Londynu spotkał się z brakiem…
0 Komentarzy3 Minuty
4 października 2024
Warszawa-Modlin przyjmuje Airbusa A330-243. To największy samolot w historii portu
2 października 2024 roku lotnisko Warszawa-Modlin przyjęło lądowanie Airbusa A330-243. To…
0 Komentarzy1 Minuty
2 października 2024
Piloci Wizz Air będą się szkolić na lotnisku w Rzymie
Wizz Air otworzył nowe centrum szkoleniowe na lotnisku Rzym-Fiumicino we Włoszech. To…
0 Komentarzy2 Minuty
1 października 2024
Ryanair rozszerza swoją ofertę w Krakowie. Dwie nowe trasy i 62 połączenia na zimę 2024
Ryanair ogłosił rekordowy zimowy rozkład lotów z krakowskiego lotniska na sezon 2024. W…
0 Komentarzy3 Minuty
30 września 2024
LOT wraca do Lyonu – sześć lotów tygodniowo z Warszawy
Polskie Linie Lotnicze LOT wznowiły połączenia na trasie Warszawa – Lyon. Od dziś polski…
0 Komentarzy1 Minuty
27 września 2024
Lotnisko Rzeszów-Jasionka rozszerza połączenia czarterowe na lato 2025
Lotnisko w Jasionce koło Rzeszowa rozszerza swoją siatkę czarterową na lato 2025, dodając…
0 Komentarzy1 Minuty
27 września 2024
Flix wchodzi do Meksyku i rozszerza sieć połączeń
Flix SE międzynarodowy przewoźnik dalekobieżnych połączeń autobusowych i kolejowych…
0 Komentarzy4 Minuty
26 września 2024
Ryanair: Włochy i Hiszpania na czele wakacyjnych kierunków Polaków
Ryanair podsumował najpopularniejsze kierunki wakacyjne z Polski. Z danych przewoźnika za…
0 Komentarzy2 Minuty
26 września 2024
Wizz Air wprowadza mobilne płatności Apple Pay i Google Pay
Wizz Air informuje o wprowadzeniu Apple Pay i Google Pay w swojej aplikacji mobilnej.…
0 Komentarzy2 Minuty