e-podróżnik konsoliduje polskich przewoźników

Na zdjęciu od lewej: Leszek Cieślik, Stanisław Wodyński, Andrzej Sroczyński, Jacek Patro

Zarząd firmy Teroplan S.A., właściciela serwisu e-podroznik.pl postanowił wesprzeć technologicznie i marketingowo przewoźników. Skorzystają na tym przewoźnicy, ale i pasażerowie: ma być łatwiej i taniej.

Prezes zarządu Teroplan S.A., Andrzej Sroczyński, powiedział: „Chcemy promować nowoczesne systemy sprzedaży i informacji pasażerskiej w transporcie zbiorowym. Na ten cel przeznaczyliśmy duże środki finansowe.
Są trzy podstawowe problemy, z jakimi borykają się przewoźnicy:
– brak właśnie nowoczesnych systemów sprzedażowych i informacyjnych;
– za małe kompetencje w zakresie e-commerce oraz za małe środki na marketing;
– duże rozdrobnienie rynku.
Siła przebicia przewoźników nie jest duża i dlatego potrzebna jest konsolidacja informacyjna i sprzedażowa, aby uzyskać tę siłę.
Co robić, by przełamać wspomniane przez mnie bariery?
e-podróżnik.pl dostarczy technologii:
– czytelną wyszukiwarkę na stronie internetowej;
– nowoczesną aplikację mobilną;
– system sprzedażowy z algorytmicznymi taryfami dynamicznymi.
Oferujemy także wsparcie marketingowe:
– projektowanie i finansowanie kampanii marketingowej;
– doradztwo w zakresie e-commerce;
– usługi na pokładach autobusów – chcemy je wprowadzić w przyszłym roku, myślimy o posiłkach, napojach, WiFi.
Dla nas i dla przewoźników, jedność i autonomiczność są gwarancją sukcesu.
Jeśli chodzi o współpracę z e.podróżnik.pl, to wyodrębniliśmy trzy stopnie jej wtajemniczenia:
1. Wspólny system informacyjny, korzysta z tej opcji ponad 600 przewoźników
2. Sprzedaż w jednym miejscu, korzysta z tego 105 przewoźników
3. Marketing i co-branding z e-podróżnik.pl
Z nami stoi doświadczenie i dynamika rozwoju, działamy do 2007 roku. Zatrudniamy 110 pracowników, mamy 5 600 000 użytkowników serwera.
W ramach akcji wspólnego marketingu dołączyło da nas już 35 przewoźników. Rozpoczęliśmy m.in. brandowanie autobusów, do dzisiaj obrandowaliśmy 130 autobusów, do końca roku będzie ich ok. 200. Chodzi na razie o autobusy jeżdżące na trasach dalekobieżnych. Koszt obrandowania jednego autobusu to ok 2-3 tysięcy złotych, całkowity koszt ponosi e-podróżnik.pl. Wierzę, ze wspólna akcja marketingowa spowoduje większą sprzedaż biletów i większe zyski przewoźników i nasze. Obecnie 90 proc. biletów sprzedajmy w sieci zaś 10 proc. w punktach stacjonarnych.”

Stanisław Wodyński, prezes zarządu PKS w Ostrowcu Świętokrzyskim S.A., dodał: „Dysponujemy 125 autobusami, w ubiegłym roku obsłużyliśmy ponad 4 mln pasażerów, nasze autobusy przejechały pond 7 mln kilometrów. Koncentrujemy się na przewozach regionalnych w regionie świętokrzyskim. Czujemy się odpowiedzialni za układ komunikacji zbiorowej i dostępność do komunikacji w mniejszych miejscowościach. Jeszcze do niedawna kanały dystrybucji biletów były tradycyjne: kasy biletowe i sprzedaż przez konduktorów w autobusach. Obecnie sprzedaż prowadzona jest przez kierowców i coraz częściej przez internet. W 2010 roku sprzedaż w sieci stanowiła 1 proc., obecnie już ponad 15 proc. Zależy nam na wszystkich klientach – tych tradycyjnych, którzy w dalszym ciągu lubią kupić wcześniej bilet i mieć go w ręku oraz na tych, którzy chcą go rezerwować bez wychodzenia z domu. Dzięki współpracy z e-podróżnik.pl zyskujemy możliwość zaistnienia w sieci globalnej. Na przykład klient ze Szczecina może na jakimś lokalnym odcinku skorzystać z naszych połączeń. Musimy dbać o naszych pasażerów, bo są to lojalni klienci, korzystający z naszych usług przez lata, często powiązani z nami, z lokalnymi samorządami.”

Jacek Patro, prezes zarządu PKS w Biłgoraju Sp. z o.o., ocenił: „Inicjatywa e-podróżnika.pl jest bardzo dobra dla naszych pasażerów. Komunikacja jest w Polsce jest bardzo ważna, ale rozdrobniona i słaba, tak więc tymi działaniami doprowadzimy do scalenia dużych firm przewozowych. One nie mają osobno takich możliwości sprzedażowych ani marketingowych. Wspólna kampania pozwoli nam identyfikować publiczną komunikację. Tworzymy jedną markę.”

Leszek Cieślik, prezes zarządu PKS w Suwałkach S.A., dodał: „Realizujemy nie tylko połączenia lokalne i regionalne, ale i dalekobieżne do wielu odległych miast w Polsce. Właśnie na tych trasach dalekobieżnych współpraca z e-podróżnik.pl jest dla nas dobrym rozwiązaniem. Nie mamy tak dobrych specjalistów od informatyki, jak e-podróżnik.pl i zaproponowana pomoc technologiczna pozwoli nam obniżyć koszty. Jednocześnie wzrośnie sprzedaż biletów. Dynamiczny system sprzedaży biletów sprawi, ze mimo początkowej ceny równej 1 zł, zyskamy my na większej liczbie sprzedanych biletów, zyska też klient na możliwości kupienia tańszych biletów. Będzie można taniej i łatwiej kupić bilet a my zapełnimy autobusy.”

Warto wspomnieć, że od lipca 2013 roku do czerwca w systemie e-podróżnik .pl sprzedano 300 tys. biletów o wartości 11 mln zł, zaś w okresie od lipca 2014 roku do czerwca tego roku sprzedano 490 tys. biletów o wartości 16 mln zł.