E-commerce to filar naszej strategii rozwoju
Wieloletni trend do wypoczywania w coraz bardziej luksusowych warunkach został zahamowany, jeśli nie odwrócony. W połączeniu z dużym, blisko 20 proc. wzrostem wyjazdów w sezonie letnim, kilkunastoprocentowym jesienią ogromnym w tym sezonie zimowym (na Boże Narodzenie i Sylwestra wyjedzie ok. 40 proc. turystów więcej niż w analogicznym okresie ub. roku), to obniżanie standardu skłania do sformułowania tezy, że zagraniczny wyjazd przestał być synonimem luksusu a stał się stałym, ważnym elementem stylu życia oraz domowego budżetu – mówi w rozmowie z WasząTurystyką.pl prezes zarządu Travelplanet.pl Jerzy Krawczyk.
Polscy turyści postawili na wiarygodne firmy
Mijający rok można uznać dla Travelplanet.pl za udany. Po fali bankructw touroperatorów w 2012 prognozowaliśmy konsolidację rynku zarówno jeśli chodzi o organizatorów turystyki jak i agentów i taka sytuacja miała miejsce. Travelplanet.pl to beneficjent konsolidacji: zwłaszcza wyniki w kluczowym dla branży sezonie letnim i wzrost obsłużonych przez nas klientów był znacznie powyżej średniej rynkowej dotyczącej agentów. Polscy turyści nie zniechęcili się do wyjazdów zorganizowanych przez wyspecjalizowane firmy, postawili jednak na wiarygodnych touroperatorów i pośredników.
Bezkonkurencyjna była Grecja
Najpopularniejsze kierunki to od lat niezmiennie Grecja, Egipt, Turcja, Hiszpania i Tunezja. W tym roku jednak w sezonie letnim większą popularnością od Tunezji cieszyła się Bułgaria. Również na pierwszym miejscu doszło do przetasowania. Z naszych statystyk wynika, że o ile do Egiptu w 2012 roku pojechał co trzeci polski turysta, to w tym sezonie bezkonkurencyjna była Grecja (ok. 24 proc.). Na spadek Egiptu w tym rankingu tylko w niewielkim stopniu wpłynęły wydarzenia w tym kraju w sierpniu. Nasze wczesne rezerwacje sygnalizowały już wiosną, że Egipt nie będzie się cieszył w tym sezonie aż tak wielką popularnością.
Dynamiczny udział sprzedaży online
Publikowane przez Travelplanet.pl raporty okresowe są jednoznaczne: trzeci kwartał był dla nas bardzo udany. Spółka uzyskała 8,1 mln przychodów ze sprzedaży co oznacza prawie 20 proc. wzrost w stosunku do roku ubiegłego. Liczba klientów za pierwsze 3 kwartały wzrosła o ok 12 proc. w stosunku do tego samego okresu 2012. Nowa wersja portalu wdrożona w czerwcu tego roku sprawdziła się rewelacyjnie w trakcie sezonu. Poprawiły się wszystkie wskaźniki efektywności e-commerce’owej i marketingowej. Wdrożone przed sezonem zmiany organizacyjne w obszarze sprzedaży pozwoliły nam na osiągnięcie najwyższych w historii firmy przychodów w trakcie sezonu. Dynamiczny wzrost udziału sprzedaży online w sprzedaży całkowitej jest dla nas kluczowym filarem strategii rozwoju. W kolejnych miesiącach chcemy zwiększyć udział sprzedaży oferty narciarskiej, aby z jednej strony kontynuować wzrost przychodów a z drugiej strony zmniejszyć potencjalnie negatywny wpływ mogącej się pogorszyć sytuacji polityczno-społecznej w Egipcie. W dalszym ciągu planujemy rozwijać sprzedaż poprzez sieć franczyzobiorców.
Polacy nie odwrócili się od biur podróży
Rok 2013 w turystyce był dobry. Nastąpiła konsolidacja rynku, ale co najważniejsze, wbrew obawom wielu podmiotów w branży, Polacy nie odwrócili się od biur podróży, co pokazują nie tylko nasze statystyki.
Z pewnością dużym wydarzeniem, które mogło wpłynąć na branżę, były zamieszki w Egipcie. Co interesujące, rynkiem egipskim zachwiały nie same ostrzeżenia MSZ przed wyjazdem do tego kraju. Wpływ na zahamowanie ruchu miały dopiero decyzje touroperatorów o czasowym zawieszeniu wyjazdów do tego kraju.
Zagraniczny wyjazd przestał być synonimem luksusu
Niespodzianką w tym roku była zasadnicza zmiana zachowania Polaków dotycząca sposobu wypoczywania. O ile – tak jak pokazują nasze wieloletnie statystyki – turyści lubią odwiedzać kraje z tzw. Wielkiej Piątki, to w tym roku wyraźnie obniżyli oni standard wypoczynku. Wieloletni trend do wypoczywania w coraz bardziej luksusowych warunkach został zahamowany, jeśli nie odwrócony. W połączeniu z dużym, blisko 20 proc. wzrostem wyjazdów w sezonie letnim, kilkunastoprocentowym jesienią ogromnym w tym sezonie zimowym (na Boże Narodzenie i Sylwestra wyjedzie ok. 40 proc. turystów więcej niż w analogicznym okresie ub. roku), to obniżanie standardu skłania do sformułowania tezy, że zagraniczny wyjazd przestał być synonimem luksusu a stał się stałym, ważnym elementem stylu życia oraz domowego budżetu. I jeśli turysta nie skąpił grosza na wakacyjne ekstrawagancje, których doświadczał raz w roku a nawet rzadziej, to w wypadku gdy planuje więcej wyjazdów, bo to nie ekstrawagancja lecz forma „ładowania akumulatorów”, zaczyna przykrawać wydatki by wystarczyło mu na następne eskapady.
Coraz więcej Polaków będzie wyjeżdżać
Zwłaszcza w turystyce trudno prognozować co zdarzy się w przyszłym roku. Poprzednie lata pokazały jak wydarzenia polityczne (kryzys grecki, Arabska Wiosna, zamieszki w Egipcie) potrafią wstrząsnąć branżą. O ile w przyszłym roku nie dojdzie do podobnych wstrząsów, wydaje się że nastąpi kontynuacja wzrostów zagranicznych zorganizowanych wyjazdów i prawdopodobnie będziemy obserwować podobną do tegorocznej wstrzemięźliwość w fundowaniu sobie coraz to bardziej luksusowych wakacji. Polacy, jak się wydaje, chcą wypoczywać za granicą częściej niż dotychczas, nawet jeśli wypoczynek miałby mieć miejsce w skromniejszych warunkach.
Rozmawiał: Adam Gąsior
POWIĄZANE WPISY
22 kwietnia 2024
Biura podróży – wahania cen imprez turystycznych wokół poziomu równowagi
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
22 kwietnia 2024
Cypr zaprezentował swoją ofertę na spotkaniach w Polsce
W dniach 8-10 kwietnia 2024 roku w Warszawie, Krakowie i Katowicach odbyły się Warsztaty…
0 Komentarzy3 Minuty
18 kwietnia 2024
Natalia Kaczmarek ambasadorką No Limits by Itaka. „Sport i podróże to najlepsze połączenie”
Rozwijająca się marka No Limits by Itaka to wynik konsekwentnego dążenia zarządu Itaka…
0 Komentarzy2 Minuty
17 kwietnia 2024
Grupa eSky z rekordową sprzedażą za 2023 rok. 3,3 mln klientów wydało na podróże blisko 3,5 mld zł
Polski właściciel globalnej platformy podróży po raz pierwszy w swojej historii…
0 Komentarzy6 Minuty
17 kwietnia 2024
Analiza Kiwi.com: rośnie popularność wyjazdów do Azji i USA na majówkę
Kiwi.com, firma travel tech i wyszukiwarka tanich podróży, przyjrzała się tegorocznym…
0 Komentarzy3 Minuty
16 kwietnia 2024
Nekera stawia na Hiszpanię. Zapowiada się kolejne rekordowe lato: ponad 180 połączeń lotniczych z Polski
Nekera poinformowała ostatnio o znaczącym wzroście zainteresowania Hiszpanią wśród…
0 Komentarzy9 Minuty
16 kwietnia 2024
Targi IMEX Frankfurt 2024 odbędą się od 14 do 16 maja
Biuro Spotkań i Wydarzeń Polskiej Organizacji Turystycznej po raz kolejny organizuje…
0 Komentarzy2 Minuty
16 kwietnia 2024
Polinezja Francuska od teraz dostępna dla podróżujących z Exim Tours
Exim Tours, część Grupy DERTOUR, wprowadza Polinezję Francuską do swojej oferty…
0 Komentarzy2 Minuty
15 kwietnia 2024
Biura podróży – duża podaż i mocny złoty przyhamowały wzrost cen imprez turystycznych
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty