Drezno i Kraina Łaby zacznie po otwarciu granic promocję za granicą

Drezno i Kraina Łaby czekają na Polaków
Corinne Miseer, dyrektor zarządzająca Dresden Marketing GmbH (DMG)/ fot Sven Döring

Zarówno na rynku krajowym jak i za granicą będziemy intensywniej stawiać na marketing online – powiedziała w rozmowie z przedstawicielem portalu WaszaTurystyka.pl, Corinne Miseer, dyrektor zarządzająca Dresden Marketing GmbH (DMG).

Spadek liczby turystów o ponad 60 proc.

W okresie shutdownu, który trwał od połowy marca do połowy maja, hotele, instytucje kulturalne jak np. muzea czy teatry w Dreźnie i okolicach były zamknięte, podobnie jak duże centra handlowe czy restauracje. Niektóre hotele tylko były otwarte wyłącznie dla noclegów wynikających z obowiązków służbowych, których również nie było wiele.

Corinne Miseer podkreśliła: „Na podstawie jednego z badań, jakie przeprowadziliśmy w okresie marzec/kwiecień 2020, hotele w połowie marca notowały odsetek anulowań noclegów na poziomie 61 proc.
88 proc. planowanych spotkań czy eventów zostało w tym czasie odwołanych. To były już znaczące straty.

W jeszcze większym stopniu kryzys dotknął naszych przewodników i agencje incomingowe, które to podmioty już w drugiej połowie marca musiały zanotować 95 proc. odwołanych zleceń. Najbardziej poszkodowany był sektor turystyki grupowej. To wszystko znalazło wyraz w naszych całościowych statystykach turystycznych.

Posiadamy już dane za cały marzec 2020, wedle których w tym miesiącu zanotowaliśmy w całej destynacji Drezno i Kraina Łaby spadek liczby noclegów -55,3 proc. (liczba noclegów w marcu łącznie to 179 751) oraz spadek liczby przyjazdów o 60,7 proc. (liczba przyjazdów w marcu łącznie to 73 014).”

Na okres shutdownu zawieszone były międzynarodowe akcje i kampanie marketingowe, a także wiele krajowych, jak udział w targach. Środki w znacznym stopniu zostały przeniesione do budżetu marketingowego krajowego.

Straty we wszystkich sektorach

Zapytana o szacunkowe straty poniesione przez branże turystyczną, Corinne Miseer, powiedziała: „Szacunkowo zakładamy za okres od połowy marca do połowy maja 2020 ok. 200 mln euro strat w obrotach turystyki, w samym tylko Dreźnie.”

Dwumiesięczne zamknięcie kosztowało na przykład hotelarzy 47,6 mln euro obrotu, gastronomię 39,5 mln euro, a handel detaliczny 62,5 mln euro. Do tego dochodzi 31 mln euro straty w sektorze usług przewodnickich czy opłat wstępu. (Źródło: Institut für Tourismus- und Bäderforschung in Nordeuropa GmbH (NIT)).

Rok temu było wspaniale

Od marca do maja 2019 r. dla całej destynacji Drezno i Kraina Łaby liczba noclegów wykupionych przez turystów zagranicznych z zagranicy wyniosła 339 582, a przyjazdów 166 254.
W całym 2019 roku odnotowano 2,8 mln przyjazdów oraz 6,1 mln noclegów i to był kolejny rekordowy rok dla destynacji Drezno i Kraina Łaby. Pod względem liczby noclegów Drezno i Kraina Łaby plasuje się dzięki temu na miejscu 6 rankingu niemieckich destynacji miejskich.

Dzięki, jak sądzimy, połączeniu niezwykłego uroku miasta i atrakcyjności regionu destynacja od lat już wkrada się w serca wielu ludzi z Niemiec i zagranicy. Notabene bardzo cieszymy się, że Polska w 2019 r. była już drugi rok z rzędu numerem 1 naszych zagranicznych rynków źródłowych – dodała Corinne Miseer

Od początku tego roku do końca marca liczba przyjazdów z zagranicy wyniosła 9 503 ( minus 67,6 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2019), a noclegów 22 836 ( minus 61,3 proc.).

Magnesem – August II Mocny i August III

Jednym z głównych bodźców przyjazdowych do Drezna dla turystów w 2019 roku była 300 rocznica zaślubin saksońskiego księcia Fryderyka Augusta II (późniejszego króla Polski Augusta III Sasa) z austriacką cesarzówną Marią Józefą Habsburg. Z tej tylko okazji odbyło się wiele wydarzeń, które zachęciły do wizyty i spodobały się turystom z kraju i zagranicy.

Wielkim wydarzeniem w ramach tego jubileuszu było ponowne otwarcie pieczołowicie odtworzonych apartamentów reprezentacyjnych Augusta II Mocnego w drezdeńskim Pałacu Rezydencyjnym (Residenzschloss) w końcu września 2019 r.
Dużą popularnością cieszyły się także specjalna wystawa w Muzeum Transportu czy multimedialne projekcje „ZwingerXperience“ w specjalnej kopule pośrodku kompleksu Zwinger, które można obejrzeć jeszcze do 30 czerwca.”

Silna strona Drezna - zabytki
Panorama Drezna z kompleksem Zwinger na pierwszym planie/foto: Sebastian Weingart (DML-BY)

Licznych odwiedzających przyciągnęły także takie znaczące wydarzenia jak trwające tydzień imprezy z okazji 50 urodzin Pałacu Kultury (Kulturpalast), zawody Pucharu Świata FIS w narciarstwie biegowym, festiwale: muzyki klasycznej Dresdner Musikfestspiele, jazzowy Dixieland-Festival Dresden, Festiwal Literatury w Miśni, muzyki klasycznej w Moritzburgu czy CANALETTO – wielki festyn miejski, a także jarmarki adwentowe w całym regionie, na czele ze słynnym Dresdner Striezelmarkt. Hotele zapełniają także goście koncertów open air w trakcie równie popularnej, corocznej serii seansów na świeżym powietrzu w ramach „Nocy Filmowych nad Łabą“ („Filmnächte am Elbufer“).

Wśród polskich turystów niezmienną popularnością cieszą się jarmarki adwentowe, muzea Państwowych Zbiorów Sztuki, leżące w mieście i okolicach wspaniałe pałace, jak Pałac Moritzburg, czy piękne miasta regionu, jak Miśnia. Szczególnie cieszy nas, że polscy goście w ostatnim czasie także odkrywają nasze propozycje w zakresie turystyki aktywnej czy kulinarnej i np. chętnie zwiedzają Krainę Łaby na rowerze lub odwiedzają okoliczne winnice – dodała Corinne Miseer.

Pomoc dla branży w czasie pandemii

Dresden Marketing GmbH, jako organizacja, która zajmuje się także zarządzaniem destynacją, zaraz na początku kryzysu, w jego chyba najcięższej fazie, postawiliła sobie za zadanie wsparcie tych, którzy tworzą fundament miejscowej turystyki, czyli podmiotów jak hotele czy instytucje kulturalne. W tym celu zintensyfikowaliśmy kontakt i komunikację z branżowymi stowarzyszeniami i organizacjami, różnymi podmiotami działającymi w turystyce, a także z politycznymi gremiami decyzyjnymi na szczeblu miejskim, kraju związkowego oraz federalnym – powiedziała Corinne Miseer.

Organizacja opracowała i wdrożyła specjalną dwustopniową kampanię komunikacji b2c. Bazowała ona na zapoczątkowanej pod koniec 2019 r. turystycznej kampanii marketingowej dla destynacji Drezno i Kraina Łaby pod hasłem „Odkryj piękno“ („Schönheit entdecken“).

Część 1 kampanii kryzysowej miała motto „Odkryj piękno z domu“ („Schönheit zu Hause entdecken“) i ruszyła z początkiem kwietnia.

Część 2 miała motto „Odkryj piękno ponownie” („Schönheit wieder entdecken“) i wystartowała w połowie maja, równocześnie z pierwszymi istotnymi dla branży poluzowaniami obostrzeń, jak otwarcie hoteli dla noclegów turystycznych.

Odkryj piękno z domu

Część pierwsza, z hashtagiem #VisitDresdenSoon, opierała się na działaniach online i miała za intencję inspirowanie ludzi przebywających w domach do późniejszego odwiedzania destynacji. „Jeśli miłośnicy Drezna i Krainy Łaby nie mogą w tej chwili do nas przyjechać, to my udamy się do nich“, taka była główna myśl.

Na stronie internetowej znalazło się wiele digitalowych propozycji do zabawy z odniesieniami do destynacji jak gra pamięciowa, quiz, obrazki do wydrukowania i samodzielnego pomalowania.

Dalszym centralnym elementem była platforma wirtuanego, panoramicznego zwiedzania destynacji, także jej eventowych venues, umieszczona na stronie www.dresden360.com. Można na niej np. m.in. wirtualnie podziwiać okolice Drezna z pokładu parostatku. Platforma obejmuje obecnie 60 panoram, wzdłuż Łaby, od Drezna, przez Radebeul i Miśnię, do Torgawy.

Okolica Drezna to raj dla smakoszy
Jedna z winnic w okolicach Drezna/fot. Martin Förster (DML-Beyards.

Cały czas ważne pozostawały kanały social media, przede wszystkim Facebook (facebook.com/visit.dresden) z ponad 150 000 fanów. Intensywniej niż dotychczas umieszczano na tych kanałach do pooglądania w domu materiały video czy tzw. livestreams z Drezna i Krainy Łaby – koncerty, pokazy kulinarne czy relacje wycieczkowe.

Odbudowa ruchu turystycznego

Natomiast dwa tygodnie temu pod hashtagiem #VisitDresdenNow  organizacja przeszło do fazy drugiej, czyli kampanii „recovery“, odbudowywania ruchu turystycznego. Jednym z jej najważniejszych celów jest tworzenie interesujących, wysokiej jakości ofert oraz ich promocja. Tutaj również bardzo ważną rolę odgrywa stały i ścisły kontakt z miejscową branżą.

Natomiast jeśli chodzi o zagranicę, to oczywiście przez cały okres kryzysu pozostawaliśmy w kontakcie z naszymi najważniejszymi rynkami źródłowymi. Bardzo uważnie obserwujemy sytuację i jak tylko granice ponownie zostaną otwarte, wznowimy intensywniejszą komunikację i działania promocyjne, rzecz jasna z uwzględnieniem aktualnej sytuacji na danym rynku i w sposób dostosowany do jego specyfiki – dodała Miseer.

Pierwsi wrócą turyści indywidualni

Corinne Miseer zaznaczyła: „Zgodnie z prognozami jako pierwsza ma się odrodzić turystyka indywidualna i rodzinna w samych Niemczech, i tu chcieliśmy jak najszybciej mieć w zanadrzu odpowiednie oferty. Nie tylko propozycje poszczególnych atrakcji, ale także atrakcyjne pakiety.”

Wspomniane pakiety można bukować, jak np. aktualna oferta spółki Dresden Information GmbH, prowadzącej punkty informacji turystycznej i zajmującej się miejscową obsługą turystów. Od 20 maja oferuje ona na stronie www.dresden.de/wiederentdecken możliwość właśnie zestawiania indywidualnych pakietów obejmujących noclegi w różnych kategoriach i atrakcje jak przejażdżki po mieście czy bardzo obecnie popularne oferty wypoczynku aktywnego, na łonie natury. Oferta ta będzie ważna do 31 sierpnia 2020 roku.

Rusza promocja za granicą

Zarówno na rynku krajowym jak i za granicą będziemy intensywniej stawiać na marketing online – podkreśliła Corinne Miseer

Ponadto jako DMO utrzymujemy z lokalnymi podmiotami stały kontakt i konsultacje, nie tylko celem ich wsparcia, ale także wspólnego tworzenia nowych produktów turystycznych, wychodzących naprzeciw obecnym trendom i oczekiwaniom, dzięki promocji których będziemy w najbliższych miesiącach mogli zachęcić turystów do odwiedzenia nas.

Nasze zagraniczne rynki źródłowe będziemy w pierwszej kolejności informować o aktualnej sytuacji turystycznej w destynacji, możliwościach i warunkach wizyty i zwiedzania atrakcji. Kolejnym krokiem będzie stopniowe ponowne uruchamianie działań promocyjnych – dodała Miseer.

Sektor MICE odrodzi się najpóźniej

Corinne Miseer przyznała, że ze względu na obostrzenia mające na celu ochronę zdrowia sektor MICE, konferencje i kongresy, będzie odradzał się raczej dłużej. Za to wielu organizatorów wyjazdów turystycznych również jest już w gotowości, czy to do realizacji już zabukowanych imprez, czy do tworzenia nowych ofert i prezentowania ich klientom.

Destynacja Drezno i Kraina Łaby ma wielką zaletę, która zwłaszcza teraz jest szczególnym atutem: nasi goście mogą cieszyć się bogatą ofertą kulturalną oraz atmosferą miasta, a równocześnie spędzać wypoczynkowy urlop. Pozwala na to jedyna w swoim rodzaju kombinacja oferty typowo miejskiej, choć i w samym mieście też można znaleźć wiele zacisznych miejsc, z aktywnym wypoczynkiem w pobliskim regionie, wśród przyrody, odwiedzając winnice, wybierając się na wędrówki piesze czy trasy rowerowe. To wszystko stanowi doskonałą alternatywę do klasycznego urlopu „plażowego” – dodała Miseer.

Dość szybko pojawiło się w Dreźnie pierwsze kino samochodowe, Galeria Obrazów Starych Mistrzów swym otwarciem przed trzema tygodniami zapoczątkowała stopniowe otwieranie dalszych muzeów, wielu artystów organizuje dla swej publiczności eventy openair. Tego lata mają odbyć się na nabrzeżu Łaby znowu wspomniane „Noce Filmowe nad Łabą“ („Filmnächte am Elbufer“), z seansami filmowymi i koncertami muzycznymi, prace nad tym właśnie trwają.

Czekamy na otwarcie granic

Corinne Miseer skomentowała: „W chwili obecnej nasza komunikacja i działania marketingowe koncentrują się na rynku krajowym. Wielu Niemców planuje swój letni urlop we własnym kraju, do czego Drezno we wspomnianej kombinacji z atrakcyjnym regionem jak najlepiej się nadaje.”

Jeśli chodzi o działania zagraniczne, także te w kooperacji z Niemiecką Centralą Turystyki (Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) czy z organizacją marketingu turystycznego całej Saksonii (Tourismus Marketing Gesellschaft Sachsen mbH), to póki co czekamy na regulacje umożliwiające ponowny swobodny ruch turystyczny między państwami. Szereg działań jest przygotowywanych i będą one czekać na stosowny moment do startu ich realizacji. Oczywiście także i w Polsce, jednym z naszych najważniejszych rynków źródłowych. Bardzo cieszymy się, że mamy w naszym zespole polskiego kolegę, pana Michała Rydza, z którego doświadczenia korzystamy i który w ramach naszych działań opiekuje się polskim rynkiem – dodała.

Naturalnie będziemy też dokładnie śledzić rozwój sytuacji w turystyce, trendy, oraz odpowiednio na to reagować. Ciągle pracujemy nad zwiększaniem atrakcyjności destynacji, tworzeniem nowych produktów oraz kontrolą ich funkcjonowania: Czy nasze propozycje budzą zainteresowanie? Co trzeba poprawić? Które kanały komunikacji najlepiej działają? Innym priorytetowym zadaniem będzie odbudowa tak ważnego dla Drezna sektora MICE. W 2019 r. opracowaliśmy obszerną nową koncepcję akwizycji kongresów i konferencji, którą tak, jak to tylko będzie możliwe, będziemy realizować.
No i oczywiście mamy wielką nadzieję, że już niedługo będziemy mogli znowu u nas witać gości z sąsiedniej Polski.

Dresden Marketing GmbH (DMG) to oficjalna dachowa organizacja marketingowa miasta Drezna, stolicy Saksonii, odpowiedzialna za krajowy i międzynarodowy marketing Drezna i saksońskiej Krainy Łaby jako destynacji turystycznej, ośrodka spotkań/kongresów oraz ośrodka naukowego i gospodarczego. Założona została pod koniec 2008 r., jest w 100% spółką-córką miasta Drezna, zespół liczy 21 pracowników.