Czy nie potrzeba już polisy na stoku?
Jak wygląda ubezpieczeniowe tak lub nie z perspektywy sceptyka?
Nowoczesny sprzęt i przepisy powodują, że na stokach jest coraz bezpieczniej, powszechne noszenie kasków, czy coraz lepiej zabezpieczone trasy i lepsza odzież przekładają się na mniejszą wypadkowość.
Nie do końca. Narciarstwo to sport ryzykowny, dane medyczne wskazują, że jest nawet bardziej urazowy niż spadochroniarstwo czy sporty walki! Nowoczesne kaski czy kombinezony tego nie zmienią i nigdy nie zapewnią stuprocentowego bezpieczeństwa, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę fakt, że nowsze generacje nart pozwalają na rozwijanie znacznie większych prędkości, niż kiedyś. Można tu przywołać przypadek byłego kierowcy F1 – Michaela Schumachera, który w grudniu 2013 roku doznał urazu głowy podczas upadku na nartach. Jego kask był wysokiej klasy, niestety nawet to nie uchroniło go od bardzo poważnego urazu.
Piotr Ruszowski, dyrektor sprzedaży i marketingu w Mondial Assistance, powiedział: “Policzyliśmy wtedy, ile kosztowałoby leczenie podobnego wypadku, gdyby we Francji doznał go polski turysta: hospitalizacja, w tym dwie operacje, pobyt na oddziale intensywnej terapii przez 12 dni to szacunkowy koszt ponad 900 tys. zł. W przypadku polskiego turysty konieczny byłby transport do kraju air ambulansem – minimum 40 tys. zł, dodatkowo transport z lotniska do szpitala to około 2 tys. zł. Całość daje drastyczną kwotę przekraczającą znacznie milion złotych. Wobec braku polisy poszkodowany musiałby ją zapłacić z własnej kieszeni.
Większośc z nas uważa: “Jestem dobrym narciarzem, jeżdżę ostrożnie i bezpiecznie.” Tymczasem, w poprzednim sezonie tylko na polskich stokach doszło do 2 tys. wypadków, a sam szpital w Zakopanem przyjął ponad 3 600 kontuzjowanych narciarzy. Stoki są pełne zjeżdżających, trudno liczyć, że będzie tam zupełnie pusto, a inni narciarze to ryzyko potencjalnej kolizji. Niestety, obok drogiego leczenia, brak ubezpieczenia to także ryzyko kosztownych odszkodowań za spowodowane na stoku szkody.
Wiele polis turystycznych zawiera opcje OC za szkody wyrządzone osobom trzecim, to bardzo ważny element „ubezpieczenia na stok”. Jeśli wpadniemy na innego narciarza, a ten zostanie poważnie poturbowany, w wielu krajach Europy Zachodniej możemy być wręcz pewni, że koszty leczenia takiej osoby będą po naszej stronie. Z doświadczeń Mondial Assistance wynika, że tego rodzaju roszczenia sięgają setek tysięcy złotych, a zdarzały się nawet milionowe.
Piotr Ruszowski skomentował: “Udzielaliśmy pomocy klientowi w Austrii, który podczas wyjazdu narciarskiego miał wypadek na stoku – wpadł na Włocha. Naszemu rodakowi na szczęście nic się nie stało, ale drugi uczestnik kolizji złamał rękę, nadwyrężył kręgi szyjne i miał ogólne potłuczenia. Niestety, „scusa” – przepraszam wypowiedziane po włosku, nie wystarczyło. Kontuzjowany narciarz zażądał zwrotu kosztów leczenia, czyli jak się okazało 23 tys. euro. Na szczęście Polak miał ubezpieczenie OC w ramach polisy turystycznej i wystarczyło, że podał dane swojej polisy, a my pokryliśmy koszty leczenia poszkodowanego. Jedynie mandat otrzymany na miejscu od policji austriackiej nasz rodak musiał zapłacić sam…”
Opinia, że służby medyczne w Tatrach i Alpach są na wysokim poziomie, a lekarze w ośrodkach sportów zimowych są wyspecjalizowani w typowych dla narciarzy urazach jest prawdziwa. Warto jednak pomyśleć także o stronie kosztowej. Karta EKUZ wydawana przez NFZ zapewnia darmowe leczenie w nagłych przypadkach za granicą, są jednak pewne wyjątki, których nie obejmuje. Jednym z nich jest transport medyczny, czyli np. helikopter służb ratowniczych, który często na górskich stokach jest jedyną opcją dla narciarza wymagającego szybkiej pomocy.
Piotr Ruszowski dodał: “Analizując dane historyczne, mogę powiedzieć, że w ostatnich latach pomagaliśmy w zimowych wypadkach kosztujących nawet znacznie więcej niż 200 tys. zł. Jedną z najdroższych części składowych jest zazwyczaj transport medyczny ze stoku oraz jeżeli jest wymagany transport lotniczy do kraju z wykorzystaniem, tzw. air-ambulansu. Taki transport z alpejskiego kraju do Polski kosztuje w przeliczeniu minimum 40 – 50 tys. zł.”
W Polsce od lat trwa dyskusja na temat konieczności wprowadzenia odpłatności za akcje poszukiwawcze w górach, ale do tej pory taka konieczność nie obowiązuje. Inaczej jest po drugiej stronie Tatr – na Słowacji za akcje poszukiwawcze trzeba zapłacić, a na zwrot kosztów z NFZ na bazie karty EKUZ w takim przypadku nie można liczyć. Jeżeli nie mamy wykupionego ubezpieczenia, na Słowacji musimy pokryć wszystkie koszty akcji ratunkowej. A kwoty te są niebagatelne. Za samo użycie helikoptera będziemy musieli zapłacić około 3-4 tysięcy euro. Do tego dochodzą koszty związane z pomocą medyczną.
Piotr Ruszowski z Mondial Assistance, skomentował: “Czechy i Słowacja są wbrew pozorom dosyć drogie jeśli chodzi o pomoc medyczną dla narciarzy po wypadkach na stoku. Znam przypadek, kiedy nasz klient zjeżdżając uderzył w słup i złamał kość udową. Leczenie szpitalne, opieka nad dziećmi, jaką zapewniliśmy w ramach jego polisy, a także transport medyczny do miejsca zakwaterowania, a potem do placówki oraz transport medyczny do kraju łącznie kosztowały ponad 40 tys. zł.”
POWIĄZANE WPISY
14 kwietnia 2024
Nie żyje Alina Dybaś – Grabowska
Z głębokim żalem zawiadamiamy, że w dniu 13.04.2024 roku po krótkiej walce z chorobą,…
0 Komentarzy1 Minuty
9 kwietnia 2024
Ryanair: nowe zasady współpracy z partnerami. Touroperatorzy nie muszą się martwić o zwrot w razie odwołania lotu
Trwają negocjacje Ryanaira w sprawie współpracy z kolejnymi partnerami branżowymi. Jak…
0 Komentarzy9 Minuty
25 marca 2024
POT ogłasza konkurs na nowych dyrektorów ZOPOT w Berlinie i Tokio
Polska Organizacja Turystyczna ogłosiła konkurs na stanowisko Dyrektora Zagranicznego…
1 Komentarz4 Minuty
20 marca 2024
Wrocław coraz popularniejszą destynacją turystyczną. Miliony odwiedzających w 2023 roku
Wrocław odnotował blisko 7 proc. wzrost liczby turystów korzystających z bazy noclegowej…
0 Komentarzy5 Minuty
8 marca 2024
Tbo.com nowym członkiem Polskiej Izby Turystyki
8 lutego firma Tek Travels DMCC znana pod marką tbo.com została członkiem Polskiej Izby…
0 Komentarzy2 Minuty
29 lutego 2024
Ryanair ogłasza rekordowy letni rozkład lotów z Krakowa
11 zbazowanych samolotów i 4 nowe trasy w nowym rozkładzie lotów Ryanair na Lato’24 z…
0 Komentarzy1 Minuty
29 lutego 2024
W ubiegłym roku Flix osiągnął rekordowe przychody w wysokości 2 miliardów euro.
Flix ogłosił wstępne wyniki za 2023 rok. Firma odnotowała 30 proc. wzrost przychodów i…
0 Komentarzy3 Minuty
22 lutego 2024
SITE Poland podsumowuje program ,,Young Leaders”
Stowarzyszenie SITE Poland, zrzeszające profesjonalistów z branży incentive, zakończyło…
0 Komentarzy3 Minuty
22 lutego 2024
„Zakładamy, że rok 2024 skończymy, przekraczając liczbę 4 mln pasażerów”
O roli portów regionalnych w ruchu turystycznym i planach modernizacji wrocławskiego…
0 Komentarzy7 Minuty