Część wniosków firm do PFR odrzucana. Przyczyna to najprawdopodobniej błąd w systemie

PFR błąd w systemie
fot. Erik Mclean

Prawidłowe PKD kwalifikujące do złożenia wniosku w programie „tarcza finansowa 2.0” dla MŚP, a mimo to wniosek – odrzucony. Firmy między innymi z sektora usług turystycznych borykają się z problemem systemowym. Nie wiadomo, kiedy zostanie on wyeliminowany. PFR nie odnosi się oficjalnie do sprawy.

Część firm, które uprawnione są do uzyskania subwencji z PFR w ramach „tarczy finansowej 2.0” spotyka się z niespodziewaną odmową. W odpowiedzi na złożony wniosek otrzymują informację:

“Zweryfikowane PKD firmy nie kwalifikuje do udziału w programie. Prosimy o sprawdzenie w odpowiednich rejestrach wpisu w zakresie PKD na daty wskazane w warunkach programu.”

Prawidłowe PKD, wniosek odrzucony

Nasi informatorzy zgłaszający problem sprawdzili wszystko w KRS i nie rozumieją sytuacji – mają zarejestrowane prawidłowe PKD, a mimo to nie mogą otrzymać subwencji. Na infolinii PFR słyszą o „błędzie”, nie otrzymują jednak informacji o tym, z czego on wynika i kiedy zostanie wyeliminowany.

„Zgłosiliśmy sprawę do PFR, najprawdopodobniej jest to błąd systemowy. Będzie on naprawiony, ale nie mamy wiedzy o tym, kiedy to nastąpi” – informuje Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki.

Do tej pory problem do izby zgłosiło kilkanaście firm. Przeważnie problem dotyczy kodu 79.11.A, czyli agentów turystycznych. Z komentarzy na profilu PFR na Facebooku wynika jednak, że błąd nie dotyczy tylko jednego rodzaju działalności.

„Faktycznie, wygląda na to, że występuje błąd przy pobieraniu PKD z systemu. Na razie wydaje się ze jest rzadki, bo dość dużo firm dostało już subwencje. Trzeba podkreślić, że program wszedł w życie „bezboleśnie”. Na tle innych pomocy jest najlepiej przeprowadzony organizacyjnie” – mówi Łukasz Adamowicz, wiceprezes Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel.

Błąd systemowy to nie jedyny problem firm

Podkreśla, że dla branży MICE, m.in. organizatorów i agencji incentive, nadal największym problemem jest limit dotacji przysługującej w przeliczeniu na jednego pracownika. Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń nadal próbuje oszacować jego skalę, co utrudnione jest przez fakt, że firmy, które wyczerpały ten limit w ramach „tarczy 1.0” nie mogą w ogóle złożyć wniosku w „tarczy 2.0”

SOIT: 95 proc. firm MICE bez pomocy z PFR

Łukasz Adamowicz zwraca też uwagę na inny problem dotyczący kodów PKD, które stanowią główny wskaźnik kwalifikujący firmy do pomocy. Od 1 stycznia nastąpiła zmiana niektórych kodów PKD, a stare przestały istnieć. Część firm zdążyła wprowadzić już zmianę, ale ci, którzy tego nie zrobili – mogą mieć problem z uzyskaniem subwencji. Dotyczy to na przykład części firm z branży transportowej.

PKD w CEiDG można zmienić wstecznie

„Mamy świadomość, że może wystąpić taki problem. Nie dlatego, że znamy już przypadek firmy, którą to dotknęło, ale dlatego, że wiemy o zmianie w kodach PKD od 1 stycznia. Obecnie sprawdzamy, czy to w negatywny sposób wpływa na przedsiębiorców” – mówi Paweł Niewiadomski, prezes PIT.

Zwraca też uwagę na to, że być może istnieje rozwiązanie dla firm, które z powodu braku aktualizacji kodu PKD mają problem z uzyskaniem wsparcia.

Zmiany w PKD można dokonać w CEiDG wstecznie. W KRS jest to przetwarzane na bieżąco, ale w CEiDG wygląda to inaczej. A więc teoretycznie, jeśli ktoś jest pewien, że ma inną przeważającą inną działalność, to może tę informację uzupełnić z datą wsteczną. Jeśli może to wykazać w razie kontroli – która będzie wtedy bardzo prawdopodobna, to czemu miałby tego nie zrobić?” – zauważa Paweł Niewiadomski.

„Ale jaka będzie opinia ostateczna administracji w tej sprawie i czy taka zamiana będzie akceptowana przez PFR i inne podmioty udzielające wsparcia – jeszcze nie wiemy. Na pewno mamy w tej chwili w tej sprawie bardzo dużo pytań od przedsiębiorców” – dodaje.

PFR nie odniósł się do momentu publikacji do naszego pytania o to, kiedy można spodziewać się wyeliminowania błędu.