Coraz więcej turystów odwiedza Warszawę
W roku 2017 liczba liczba odwiedzających stolicę przekroczyła 25 mln, o 24 proc. więcej niż rok wcześniej. Turyści oprócz Starego Miasta z Zamkiem Królewskim, Łazienek Królewskich czy Muzeum Powstania Warszawskiego, coraz częściej odwiedzają warszawską Pragę, zaliczaną do czołówki najciekawszych europejskich dzielnic, oraz nabrzeże Wisły, nieformalnie nazywane 19. dzielnicą Warszawy.
W wypowiedzi dla agencji informacyjnej Newseria Biznes, Mateusz Czerwiński, wiceprezes Warszawskiej Organizacji Turystycznej, powiedział: „Warszawa jest, co może być dla niektórych zaskakujące, najbardziej dynamicznie rozwijającym się rynkiem turystycznym. Mamy w Polsce największą liczbę odwiedzin turystów i odwiedzających jednodniowych. Te trendy wzrostowe najprawdopodobniej będą się utrzymywać, ponieważ marka Warszawy jest coraz silniej rozpoznawana na rynkach zagranicznych.”
Z raportu „Turystyka w Warszawie” wynika, że tylko w 2017 roku miasto odwiedziło blisko 25,7 mln turystów. To o 24 proc. niż rok wcześniej.
Blisko 16 mln gości przyjechało na jeden dzień, średnio podróżujący do stolicy spędzili w mieście nieco ponad 4,5 dnia. Wśród obcokrajowców przeważają Niemcy, Amerykanie i Brytyjczycy. W 10-punktowej skali atrakcyjności turyści oceniają Warszawę na 8,66.
Popularne wśród turystów są Stare Miasto, Łazienki Królewskie, Zamek Królewski. Przyciągają ich też instytucje kulturalne: Centrum Nauki Kopernik, Muzeum Powstania Warszawskiego czy Muzeum Polin.
Blisko 11 proc. turystów podczas odwiedzin Warszawy wzięło też udział w wydarzeniu takim jak koncert, festiwal czy impreza sportowa
Mateusz Czerwiński dodał: „To, co przyciąga turystów, to świeżość. Naszą konkurencją w regionie są Budapeszt, Praga, Berlin, Wiedeń, Bratysława, Wilno i Ryga. To miasta bardzo silnie eksplorowane przez odwiedzających, natomiast Warszawa ma tyle samo, jeśli nie więcej, do zaoferowania. Nawet nie mówię o czysto turystycznej infrastrukturze czy poziomie usług i produktów turystycznych, ale jesteśmy naprawdę niezwykłym miastem, dynamicznym, rozwijającym się.
Mamy bardzo wiele instytucji kultury, niezwykle innowacyjnych, interaktywnych, ciekawych, które pokazują całe spektrum tego, jaka jest nasza historia i kultura. Do tego mamy dużo inwestycji infrastrukturalnych, np. w bulwary. To, co turystów niezwykle pociąga, szczególnie tych, którzy pierwszy raz przyjeżdżają do miasta, to jest to, że z jednej strony mamy wspaniałe bulwary, a z drugiej – dziki brzeg Wisły – wskazuje wiceprezes WOT.
Warszawska Wisła z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Rzeka oraz jej nabrzeża są już określane jako 19. dzielnica miasta. Przy 28-kilometrowym odcinku rzeki można wypoczywać na ośmiu plażach, do tego 34 km Nadwiślańskiego Szlaku Rowerowego i 6 km chodników wzdłuż bulwarów wiślanych. Dlatego ponad 93 proc. warszawiaków pozytywnie ocenia zmiany, jakie w ostatnich latach zaszły nad Wisłą. Nad rzeką wypoczywa też coraz więcej turystów.”
Ponad 90 proc. turystów dobrze ocenia bazę gastronomiczną, wysokie noty zbiera też życie nocne w stolicy. Warszawa zajęła 9. miejsce w rankingu serwisu Hostelworld i wyprzedziła takie metropolie, jak Nowy Jork, Londyn i Paryż. Na popularności zyskuje warszawska Praga. Portal ekonomiczny Business Insider zaliczył dzielnicę do czołówki najfajniejszych dzielnic w Europie, a portal podróżniczy Skyscanner uznał ją, obok placu Zbawiciela, za jedno z najbardziej hipsterskich miejsc na świecie.
Mateusz Czerwiński podkreślił: „Mamy całą masę niezwykłych restauracji. Co ciekawe, oferta gastronomiczna w Warszawie jest unikalna nie tylko dlatego, że mamy wysokiej klasy świetne restauracje z gwiazdkami Michelin i z rekomendacjami, ale mamy też takie miejsca jak targi śniadaniowe, do niedawna jeszcze market nocny, Hala Koszyki, Hala Gwardii – to są miejsca, gdzie ludzie korzystają z kulinariów i gastronomii, ale w takim mocno lokalnym wydaniu, a lokalność jest teraz wiodąca w turystyce.
Baza, zarówno hotelowa, jak i restauracyjna, gastronomiczna, cały czas się rozwija. Co ciekawe, zdecydowana większość ciekawej infrastruktury rozwija się w dużej mierze dzięki popytowi wewnętrznemu. Bulwary Wiślane nie były zbudowane z myślą o turystach, te wszystkie restauracje są prowadzone z myślą o mocno konsumpcyjnie rozwiniętym społeczeństwie warszawskim.”
POWIĄZANE WPISY
18 marca 2024
DOT inwestuje w zamki i pałace
Dolnośląska Organizacja Turystyczna stawia na zamki i pałace. Stowarzyszenie otrzymało…
0 Komentarzy3 Minuty
14 marca 2024
Direct booking, czyli jak turyści podróżują do Polski i kto na tym korzysta?
Direct booking, czyli bezpośrednia rezerwacja, będzie głównym tematem debaty…
0 Komentarzy2 Minuty
14 marca 2024
Hotel Bellotto w Warszawie dołącza do IGHP
Obecnie do IGHP należy 568 hoteli, czyli około 22 proc. wszystkich skategoryzowanych…
0 Komentarzy1 Minuty
13 marca 2024
Ras Al Khaimah i Oman zachęcają do odwiedzenia obu miejsc podczas jednej podróży
Visit Ras Al Khaimah oraz Ministerstwo Turystyki Omanu stworzyły letnią kampanię…
0 Komentarzy2 Minuty
12 marca 2024
Powstała nowa szklana wystawa w Podziemnej Trasie Turystycznej w Sandomierzu
Sandomierskie Centrum Kultury zaprasza na podróż w czasie za sprawą nowej wystawy…
0 Komentarzy3 Minuty
12 marca 2024
Czy za autentyczność w podróży zawsze trzeba dopłacić? Rozmowa z ekspertami na Forum Promocji Turystycznej
Autentyczność stała się swoistą walutą naszych czasów. W branży turystycznej na świecie…
0 Komentarzy2 Minuty
8 marca 2024
O ESG w praktyce korporacyjnej opowie Prezes Rainbow podczas Forum Promocji Turystycznej we Wrocławiu
Plan Unii Europejskiej związany z większą ilością inwestycji zrównoważonych środowiskowo…
0 Komentarzy2 Minuty
6 marca 2024
W Poznaniu skończył się remont Starego Rynku
W pierwszy weekend marca 2024 roku po raz pierwszy od 27 lat można było zwiedzić gotyckie…
0 Komentarzy2 Minuty
4 marca 2024
Nie podzielić losu dinozaura, czyli jak odmłodzić kadry w turystyce? Debata na Forum Promocji Turystycznej
Podczas wiosennej edycji Forum Promocji Turystycznej, która odbędzie się 11 kwietnia 2024…
0 Komentarzy2 Minuty