Choroba pilota to nie nadzwyczajna okoliczność odwołania lotu.
Sąd Rejonowy dla Warszawy-Śródmieście w Warszawie w sprawie o tzw. odszkodowanie ryczałtowe za duże opóźnienie rejsu od brytyjskich linii lotniczych British Airways, orzekł, że choroba pilota nie jest okolicznością uprawniającą linie lotnicze do odmowy wypłaty rekompensaty za opóźniony lub odwołany lot.
Spór pomiędzy polskim pasażerem a przewoźnikiem British Airways toczył się o tzw. odszkodowanie ryczałtowe w związku z 16-godzinnym opóźnieniem lotu w styczniu br. na trasie Warszawa-Londyn spowodowanym rzekomą chorobą pilota.
Marcin Maciejewski, ekspert marki Opoznionysamolot.pl, którego kancelaria prawna prowadziła sprawę, powiedział: „Linie lotnicze za powód odmowy wypłaty rekompensaty podały awarię samolotu. Natomiast jak wynika z dokumentacji jedyną przyczyną opóźnienia było nagłe pogorszenie stanu zdrowia kapitana załogi związane z dolegliwościami żołądkowymi. Sprowadzenie pilota na zastępstwo z Wielkiej Brytanii spowodowało duże opóźnienie lotu. Nie dość, że brytyjskie linie lotnicze nie podjęły racjonalnych środków, by zapobiec opóźnieniu, to na dodatek nie udowodniły nawet choroby pilota”.
Podobna sprawa toczyła się niedawno przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Warszawie. Polski przewoźnik – LOT – chcąc uniknąć wypłaty rekompensaty poszkodowanemu pasażerowi za duże opóźnienie lotu na trasie Toronto – Warszawa, posłużył się argumentem nagłej choroby pilota. Jednak sąd w wyroku z 10 sierpnia br. również uznał te wyjaśnienia za nieuprawniające do odmowy wypłaty należnych pasażerowi pieniędzy.
Marcin Maciejewski podkreślił: “Nagłe pogorszenie stanu zdrowia kapitana załogi nie można uznać za zjawisko nadzwyczajne. To okoliczność związana z normalną działalnością przewoźnika, z którą linie lotnicze muszą się liczyć, a tym samym ponieść za nią odpowiedzialność. Z tego względu pasażerom przysługuje rekompensata. Dla podróżnego nie ma znaczenia, czy pilot zachorował, czy była awaria samolotu. Ważny jest dla niego fakt, że rejs znacznie się opóźnił, więc podróżny stracił swój cenny czas.”
Przepisy unijne zabezpieczają podróżnych, zapewniając im prawa – z jednej strony do rekompensaty, z drugiej do opieki. Za 1 500 km lub mniej rekompensata wynosi 250 euro, za ponad 1 500 km – 400 euro, a za więcej niż 3 500 km aż 600 euro. Warto podkreślić, że obejmuje ona wszystkie rejsy przewoźników odbywających się w Unii Europejskiej. Oznacza to, że krajem wylotu lub przylotu jest państwo członkowskie. A co ważne, poszkodowany pasażer może dochodzić roszczenia przez 10 lat od zdarzenia.
POWIĄZANE WPISY
25 lipca 2024
Ryanair zarobił w pierwszym kwartale 2024 o prawie połowę mniej. Pasażerowie kupili wyloty w niższych cenach
Ryanair poinformował, że zysk zysk za pierwszy kwartał wynosił 360 mln euro w porównaniu…
0 Komentarzy5 Minuty
17 lipca 2024
Pałac Łomnica: perła „Polskiej Doliny Loary” przyciąga coraz więcej turystów
Pałac Łomnica, położony u podnóża Karkonoszy, jest pierwszym odrestaurowanym obiektem w…
0 Komentarzy3 Minuty
17 lipca 2024
Chorwacja: przybrzeżne kąpieliska z najczystszą wodą w Europie
Chorwacja ma oficjalnie najczystszą wodę w przybrzeżnych kąpieliskach w Europie. Tak…
0 Komentarzy2 Minuty
3 lipca 2024
Ryanair wraca z 20 proc. zniżką na loty. Oferta ważna przez 48 godzin
Ryanair od dzisiaj przez 48 godzin umożliwia pasażerom skorzystanie z 20 proc. zniżki na…
0 Komentarzy1 Minuty
2 lipca 2024
Spot „Wrocław Miasto Przygody” nagrodzony na US International Award
26 czerwca ogłoszono zwycięzców tegorocznej edycji US International Award, znanej również…
0 Komentarzy4 Minuty
27 czerwca 2024
Bogata oferta turystyki silver na Mazowszu
Wiek to jedynie stan umysłu. A skoro tak, to nic nie stoi na przeszkodzie, by skorzystać…
0 Komentarzy10 Minuty
24 czerwca 2024
Mazowsze – dzieci nie będą się tu nudzić!
Mazowsze to kraina, która zachwyca swoją różnorodnością – znajdziemy w niej zarówno…
0 Komentarzy7 Minuty
20 czerwca 2024
Travel Concierge świętował 13. urodziny
Miał być okrągły dziesiąty jubileusz, ale stanęła mu na drodze pandemia. W zamian 13…
0 Komentarzy2 Minuty
18 czerwca 2024
Decyzja Prezesa UOKiK dotycząca Travelist. Kto odpowiada za sprzedaż na platformie?
Od półtora roku unijna dyrektywa Omnibus zwiększa ochronę konsumentów w cyfrowym świecie,…
0 Komentarzy3 Minuty