Chiny chcą tanich linii lotniczych

archiwum airbus.com

Zastępca chińskiej administracji lotnictwa cywilnego (CAAC) Xia Xinghua powiedział: „Rozwój tanich linii lotniczych sprzyja realizacji krajowej strategii popularyzacji transportu lotniczego, jak również rozwojowi regionów zachodniego i centralnego”.

Xia złożył oświadczenie 5 listopada podczas seminarium zorganizowanego przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO) oraz CAAC, poświęconemu tanim liniom lotniczym. W imieniu rządu chińskiego zadeklarował, że mile będzie widziane wejście na chiński rynek lotniczy zarówno kapitału prywatnego, jak i społecznych funduszy. Ogłoszone to zostało jednocześnie z wydaniem wspólnie przez CAAC i Narodową Komisję Rozwoju i Reform dokumentu o zniesieniu ograniczeń dotyczących taryf lotniczych, co ma szczególnie pomóc rozwoju tanich linii. W wyniku tego usunięty zostanie zakaz opuszczania cen biletów poniż 45 proc od ustalonej centralnie ceny, chociaż utrzymany zostanie zakaz podwyższania cen maksymalnie powyżej 25 proc od ceny centralnej.
Zhang Wuan, rzecznik niskobudżetowych linii Spring Airlines, powiedział : „Usunięcie zakazu obniżania cen to kamień milowy w rozwoju transportu lotniczego, linie do tej pory będą mogły same ustalać ceny biletów”.
Z kolei prezes Spring Airlines Wang Zhenghua dodał: „Niskokosztowe linie lotnicze są coraz bardziej popularne w Stanach Zjednoczonych i Europie. Dominują na rejsach trwających 2-3 godziny”.
Chińskie tanie linie lotnicze odnotowały w tym roku fenomenalny wzrost. Po uruchomieniu27 października bezpośrednich lotów pomiędzy Szanghajem i Kaohsiung, linie Spring Airlines ogłosiły 6 listopada rozpoczęcie lotów między portem lotniczym w Shanghaju (Pudong International Airport) i lotniskiem na Tajwanie (Taoyuan International Airport ). Rejsy mają ruszyć 1 grudnia a najniższa cena biletu w jedną stronę wyniesie tylko 430 juanów (70 USD).
Tymczasem linie West Airlines oraz Hong Kong Express przekształciły się w taniego przewoźnika – firmę HNA Group. Jednocześnie Juneyao Airlines (firma-córka June Yao Group) planuje założenie taniej linii w Guangzhou (dawny Kanton) a China Eastern Airlines utworzyły taniego przewoźnika – Jetstar Hong Kong, który czeka na koncesję.
Xia Xinghua powiedział, że CAAC będzie zachęcać głównych przewoźników do zakładania tanich linii, obniżając im progi dla personelu oraz ograniczając zawiłą i zbyt rozbudowaną biurokrację. Zhang Wuan z linii Spring Airlines z zadowoleniem ocenia perspektywę powstania konkurencji i podkreśla, że pomoże ona wzrostowi i opłacalności rynku tanich przewoźników. Z kolei Li Jiaxiang, szef CAAC, zapowiedział, że do końca tego roku administracja będzie podejmować dalsze działania zachęcające do zakładania tanich linii lotniczych.