Cargo boom nie zwalnia – Katowice z rekordami
Jeden z super trendów 2021 roku na rynku lotniczym jeszcze przyśpiesza. Przewozy cargo skutecznie wymknęły się negatywnym tendencjom dotyczącym rynku lotniczego. Kolejne podmioty ogłaszają nowe inwestycje w tym segmencie, czy będzie jakaś niespodzianka od LOT-u?
Katowice z rekordowym listopadem i doskonałym wynikiem za 11 miesięcy 2021
Lotnisko w Katowicach nie omieszkało pochwalić się doskonałymi wynikami cargo za listopad. Pokazują one dobitnie, że strategiczne inwestycje w obszar cargo już się z nawiązką spłacają.
Listopad był trzynastym z rzędu miesiącem ze wzrostem obsłużonego ruchu cargo, wygenerowano 3210 ton ładunków tj prawie o 59 proc. więcej niż rok temu. Imponująco wzrosła też statystyka dotyczącą startów i lądowań frachtowców. Tutaj wynik oscyluje w granicach 68 proc. wzrostu.
Dynamika wyników za pełne 11 miesięcy jest również imponująca, mamy tu wzrost o 59,3 proc. w wolumenie i 48,2 proc. w zakresie startów i lądowań. Widać więc ze końcówka roku szczególnie w tym ostatnim parametrze jest wielce obiecująca, znacznie przebija średnią. To niewątpliwie dobry prognostyk dla 2022.
A przecież Katowice wciąż czekają na kolejne wspierające ten trend inwestycje. Taką będzie m.in. uruchomienie połączenia kolejowego z Pyrzowicami. Pomoże też bliskie ukończenie nowej autostrady A1.
Węgrzy mają własnego frachtowca – operatorem Wizz Air
Wielu obserwatorów rynku przewozów cargo zwróciło ostatnio uwagę na istotny postęp jakiego dokonały w tym obszarze Węgry. Przede wszystkim w kontekście nowego jedwabnego szlaku. Nie próżnują jednak także w obszarze frachtu lotniczego.
Właśnie ogłoszono początek operacji państwowego frachtowca, 320-200F, którego Węgry pozyskały jeszcze w zeszłym roku. Samolot ma obsługiwać głównie połączenia z Chinami.
Węgry chcą się niewątpliwie zabezpieczyć na wypadek ponownego kryzysu logistycznego związanego z brakami strategicznych towarów, w tym tych potrzebnych do walki z pandemią.
Warto zwrócić uwagę na hybrydowy sposób zarządzania frachtowcem, nie zapełniona przez państwową stronę przestrzeń będzie sprzedawana na zasadach komercyjnych przez wybranego agenta. Lotniczym operatorem tej jednostki będzie Wizz Air, daje to kolejne benefity polegające na łatwiejszy zarządzaniu samolotem cywilnym.
Jak widać Węgry wytrwale budują swoją pozycje w zakresie przewozów cargo z Chin. Mądrze korzystając z zalet wynikających z położenia na szlakach prowadzących do/z wielu pobliskich portów i krajów Europy Centralnej/Niemiec.
Air France ogłasza nowe zamówienie na samoloty all cargo
Kolejne dobre informacje wskazujące na doskonałą koniunkturę w obszarze cargo dochodzą do nas także od linii lotniczych. W tych dniach linie Air France poinformowały o podpisaniu listu intencyjnego dotyczącego zakupu czterech sztuk samolotów all cargo A350F.
Ciekawe wiadomości mamy też z Kanady. Air Canada przyśpieszyła włączenie do floty pierwszego skonwertowanego na model all cargo samolotu Boeing 767-300. Odbył on dziewiczy lot 9 grudnia, sukcesywnie będą do niego dołączały kolejne jednostki. Drugi Boeing ma być w służbie jeszcze w 1 półroczu 2022, zapewniając m.in. połączenia all cargo z Madrytem.
Air Canada ogłosiła iż wzrost w obszarze cargo jest jednym z filarów nowej strategii firmy. Nam pozostaje żal iż podobnej możliwości nie doczekały lotowskie 767, były by one z pewnością bardzo rentownymi jednostkami.
CPK pójdzie mocniej w cargo, w ten obszar musi zainwestować też LOT
Wydaje się, że wkrótce pojawią się też na rynku nowe informacje dotyczące aktywności narodowego przewoźnika w obszarze cargo. Projekt CPK będzie istotnie orbitował w stronę przeważenia komponentu cargo, a to będzie wymagało wzmocnienia lotowskich możliwości w tym obszarze.
Nie można wykluczyć przymierzenia się do modelu węgierskiego, tj. wykorzystanie państwowego kapitału do zakupienia samolotów których operatorem byłby LOT. Dobra koniunktura w branży nie sprzyja jednak “tanim” inwestycjom prowadzonym w tym momencie, a możliwości jakie ma wspomniana wyżej Air Canada brak.
Na pewno jednak Lot nie odpuści tego rynku, przy planowaniu nowych tras element cargo będzie miał w przyszłości jeszcze większe znaczenie niż do tej pory. To może pozwolić na szybsze niż nam się wydaje pojawienie się LOTu m,in w indyjskim Banglore czy koreańskim Busan.
POWIĄZANE WPISY
1 grudnia 2023
Rekordowy rok 2023 Biura Podróży Sun & Fun
Biuro Podróży Sun &Fun przedstawiło ofertę na lato 2024 roku. Przy okazji pochwaliło się…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2023
Sieć Fostertravel.pl podsumowała rok 2023
Piętnaście salonów franczyzowych więcej niż w roku ubiegłym, wzrost obrotu o 128 proc. –…
0 Komentarzy3 Minuty
1 grudnia 2023
Exim Tours: 30 lat na rynku, wzrost sprzedaży i nagrody dla najlepszych agentów
W ostatnią sobotę, 25 listopada, kolejny rok z rzędu, odbyła się Gala Exim Tours. Podczas…
0 Komentarzy5 Minuty
30 listopada 2023
Esky.pl: 64 proc. Polaków wyleci zimą do Bangkoku, Nowego Jorku i Miami
Ponad połowa podróżujących z Polski zdecydowała się na wyprawy do Bangkoku, Nowego Jorku…
0 Komentarzy7 Minuty
30 listopada 2023
Program Interreg Next Polska-Ukraina 2021-2027: wspólna troska o rozwój obszarów przygranicznych
Obszary przygraniczne na terenie całej Unii Europejskiej, a zwłaszcza na jej granicach…
0 Komentarzy9 Minuty
30 listopada 2023
Enter Air osiąga rekordowe przychody. 1,1 mld zł w sezonie letnim 2023
Enter Air poinformował o rekordowych wynikach finansowych za sezon letni 2023, z…
0 Komentarzy5 Minuty
29 listopada 2023
Ryanair uruchamia letni rozkład lotów 2024
Ryanair poinformował o starcie letniego rozkładu lotów na 2024 rok z prawie 10 mln miejsc…
0 Komentarzy1 Minuty
29 listopada 2023
PLL LOT: rusza trzecia edycja konkursu dla absolwentów na najlepsze prace dyplomowe z obszaru lotnictwa
Polskie Linie Lotnicze LOT startują z trzecią edycję konkursu, zachęcając absolwentów…
0 Komentarzy2 Minuty
29 listopada 2023
Ryanair poleci z trzech polskich miast do Dubrownika
Ryanair poinformował dziś (29 listopada) o nowych trasach z Polski do Dubrownika. Zostaną…
0 Komentarzy1 Minuta