Branża turystyczna w obliczu wyzwań. Nowa dyrektywa i kontrola cen w usługach turystycznych
Branża turystyczna w Polsce stanęła przed dwoma poważnymi wyzwaniami, które związane są z nową dyrektywą turystyczną opracowywaną przez Komisję Europejską oraz kontrolą cen usług turystycznych przez UOKiK. W ostatnim czasie Polska Izba Turystyki (PIT) podjęła dyskusję na temat obu tych tematów podczas XXXV walnego zgromadzenia zorganizowanego w siedzibie zespołu pieśni i tańca Mazowsze w Otrębusach.
Pierwszym z najważniejszych obecnie problemów, z jakimi mierzy się branża, jest nowa dyrektywa turystyczna przygotowywana przez Komisję Europejską. W trakcie XXXV walnego zgromadzenia PIT omówione zostały jej najważniejsze aspekty. W odpowiedzi na skutki nagłego załamania rynku turystycznego, spowodowanego pandemią Covid-19, komisja zaproponowała zaostrzenie przepisów, włączając w to zakaz pobierania zaliczek przez biura podróży. Jednak branża turystyczna uważa, że istniejące przepisy powinny zostać poluzowane, szczególnie w sytuacjach nadzwyczajnych, takich jak nagłe i nieprzewidziane okoliczności, które mogą wymusić anulowanie imprezy przez organizatora.
Poszukiwanie kompromisowych rozwiązań
Drugim z kluczowych problemów, z jakim obecnie boryka się branża, jest kontrola przeprowadzana przez UOKiK w firmach turystycznych, takich jak Wakacje.pl i Travelplanet.pl. Urząd grozi karą finansową zarówno agentom, jak i organizatorom, za różnice pomiędzy początkowymi a ostatecznymi cenami wyjazdów, prezentowanymi klientom w wynikach wyszukiwania ofert. Branża argumentuje, że te różnice wynikają z dynamicznego procesu kształtowania cen, który jest nieodłączną częścią działalności turystycznej. Dodatkowo, rozwinięta technologia firm pośredniczących w sprzedaży również wpływa na kształtowanie się cen.
Ceny wycieczek na celowniku UOKiK. „Przepisy zniszczą pakietowanie dynamiczne”
Polska Izba Turystyki uczestniczy w rozmowach z UOKiK-iem. Podejmowane dyskusje mają na celu znalezienie kompromisowych rozwiązań. Paweł Niewiadomski, prezes PIT, podkreślił potrzebę znalezienia rozwiązania, które będzie chroniło też konsumentów.
W obliczu tych wyzwań, branża turystyczna musi podjąć działania chroniące interesy, znaleźć kompromisowe rozwiązania oraz zapewnić konkurencyjność polskim przedsiębiorcom. Wspólne działania będą wymagać wsparcia i współpracy wszystkich zainteresowanych stron. Jak również podkreślono podczas zebrania, ważne jest, aby rozmowy i negocjacje były prowadzone w sposób otwarty i konstruktywny, uwzględniając zarówno perspektywę konsumentów, jak i potrzeby przedsiębiorców.
POWIĄZANE WPISY
26 kwietnia 2024
Polski urzędnik promuje turystykę – przejechał 280 km rowerem z Berlina do Poznania
Co robi urzędnik? Odruchowa odpowiedź na to pytanie – choć nieco krzywdząca – brzmi…
0 Komentarzy5 Minuty
26 kwietnia 2024
Gdańsk dołącza do Przewodnika Michelin
Na mocy umowy podpisanej przez Polską Organizację Turystyczną ze słynnym Przewodnikiem…
0 Komentarzy2 Minuty
25 kwietnia 2024
Rankomat.pl: szykuje się rekordowa majówka pod względem wyjazdów za granicę. Najchętniej wybieramy Włochy i Hiszpanię
Majówka w 2024 roku ma być rekordowa pod względem zagranicznych wyjazdów – z Polski…
0 Komentarzy6 Minuty
25 kwietnia 2024
Pierwsza Noc Muzeów w Sopocie już 18 maja
18 maja odbędzie się pierwsza Noc Muzeów w Sopocie. Sopocka Organizacja Turystyczna, we…
0 Komentarzy1 Minuty
25 kwietnia 2024
POT: na majówkę w tym roku wyjedzie czterech na dziesięciu Polaków
Podobnie jak w ubiegłym roku, w pierwszej połowie kwietnia zapytano mieszkańców Polski o…
0 Komentarzy6 Minuty
22 kwietnia 2024
Powstał Polski Klaster Enoturystyczny. Rośnie popularność polskich winnic
Razem z rosnącą liczbą polskich winnic, rozwija się u nas także enoturystyka. W kraju…
0 Komentarzy3 Minuty
22 kwietnia 2024
Inauguracja sezonu letniego na Dolnym Śląsku już 27–28 kwietnia
Oficjalnie letni sezon turystyczny rozpocznie się na Dolnym Śląsku 27–28 kwietnia na…
0 Komentarzy6 Minuty
19 kwietnia 2024
Ryanair wprowadza 24-godzinną wyprzedaż. Loty od 12 euro
Ryanair uruchomił dziś (19 kwietnia) największą 24-godzinną wyprzedaż błyskawiczną w tym…
0 Komentarzy1 Minuty
19 kwietnia 2024
Manifest Krakowski: branża turystyczna Krakowa przedstawia plany zmian dla nowego Prezydenta Miasta
Stowarzyszenie Organizacja Turystyczna Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa, działając…
0 Komentarzy1 Minuty