Biura podróży – w ostatnim tygodniu najbardziej podrożały Chalkidiki i Korfu
![Basen hotelu w Sharjah AG](https://www.waszaturystyka.pl/wp-content/uploads/2020/01/cbc03fd87c3a2d0628afc04ee267de4b.jpg)
W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 3 i 9 sierpnia 2020, średnia cena wzrosła o 25 złotych. Największe zwyżki cen w ostatnim tygodniu odnotowano na Chalkidiki i na Korfu – o 107 i 95 złotych.
Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje pierwszy pełny tydzień października, czyli 3 sierpnia – 9 sierpnia 2020 roku.
W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 3 i 9 sierpnia 2020, średnia cena wzrosła o 25 złotych. Umiarkowane zniżki cen wystąpiły na Majorce i na tunezyjskiej Dżerbie – o średnio 43 i 16 złotych, a w bardzo niewielkiej skali w Portugalii – o 9 złotych. Największe zwyżki cen w ostatnim tygodniu odnotowano na Chalkidiki i na Korfu – o 107 i 95 złotych, a mniejsze na Teneryfie – o średnio 56 złotych (poprzednio na tej wyspie odnotowano dość istotny spadek cen).
Ostatni tydzień przyniósł na najważniejszych kierunkach dla wylotów w dniach 3-9 sierpnia 2020 znacząco większe zmiany niż w poprzednim zestawieniu. Tym razem najistotniejszymi z nich były wzrosty średnich cen wycieczek do Bułgarii i do Grecji – o 55 i 54 złote, mniejsze wystąpiły w Turcji i na Wyspach Kanaryjskich – o 25 i 22 złote, a zdecydowanie najmniejsze na dość drogich już kierunkach egipskich.
Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia 2020 pokazuje, że obecna średnia cena jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 191 złotych. Największy wzrost cen wycieczek odnotowano na kanaryjskich wyspach Lanzarote i Fuerteventura – o 490 i 318 złotych, a istotna zwyżka cen w skali roku miała też miejsce w Maroku – o średnio 280 złotych. Rocznych spadków średnich cen wycieczek nie odnotowano na żadnym z 24 analizowanych kierunków.
Wśród wiodących kierunków, podobnie jak w minionym roku turystycznym dla wyjazdów w pierwszym tygodniu sierpnia 2019, nadal utrzymują się znaczne zwyżki średnich cen wycieczek na zyskujących na popularności już od trzech sezonów kierunkach o bardzo korzystnym stosunku jakości do ceny, czyli w Turcji i Egipcie, na których wzrosły one w skali rocznej o 197 i 162 złote. Już od drugiej części poprzedniego sezonu letniego pod względem wzrostów średnich cen wycieczek z wymienionymi kierunkami stale konkuruje Grecja. Tym razem uplasowała się nieznacznie za wymienionymi kierunkami ze średnim wzrostem w wielkości 158 złotych. Na tym kierunku zwyżkom pomaga jednak niska baza wzrostu cen z poprzedniego sezonu, która wynosi zaledwie 39 złotych.
Nadal bardzo duży roczny i największy w tym zestawieniu wzrost cen – w stosunku do rocznych zmian cen obserwowanych w poprzednim sezonie – notują w ostatnich tygodniach Wyspy Kanaryjskie, które były droższe w relacji z tym samym okresem ubiegłego roku o 318 złotych (w poprzednim zestawieniu 242 złotych). Stanowiło to w ostatnich 8 tygodniach wyraźnie najwyższy wzrost wśród 5 wiodących kierunków w polskiej zorganizowanej turystyce wyjazdowej. Na obecną skalę wzrostu cen nadal istotny wpływ ma jednak bardzo niska baza porównawcza sprzed roku, gdyż ceny notowały wówczas spadek aż o średnio 154 złote.
Zdecydowanie najmniejszą skalę rocznego wzrostu cen nadal prezentuje Bułgaria (o 98 złotych), w której nadal wiele bardzo atrakcyjnych cen oferuje biuro TUI Poland (bardzo podobnie było tej porze również przed rokiem).
Na mniej masowych kierunkach największa zwyżka cen w ujęciu rocznym miała miejsce w Maroku gdzie wyniosła średnio 280 złotych, nieco mniejsze wzrosty wystąpiły w Tunezji, na Majorce i na Malcie – o średnio 193, 191 i 187 złotych, a najmniejsze wystąpiły w Portugalii, na Cyprze i w Albanii – o 135, 115 i 67 złotych.
Z perspektywy dwóch sezonów liczonych łącznie (czyli wobec sezonu 2018 dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia) nadal zdecydowanie najbardziej zwyżkowały średnie ceny wycieczek do Egiptu i Turcji – o 512 i 373 złotych. W nieco mniejszej skali drożały w tym ujęciu wycieczki do Tunezji i Grecji – o średnio 330 i 197 złotych.
Na przedostatnią pozycję w tym ujęciu powróciły Wyspy Kanaryjskie, gdzie dwuletnia skala wzrostu cen pomimo tegorocznego dużego wzrostu cen wyniosła jedynie 164 złote jako skutek znacznych ich spadków w sezonie wcześniejszym (o 154 złote). Jeszcze mniej wzrosły w ujęciu dwuletnim ceny wycieczek do Bułgarii – o 112 złotych, na co dość istotny wpływ wywierają liczne bardzo niskie ceny oferowane tam przez biuro TUI Poland.
W porównaniach średnich cen wycieczek wśród dużych i średnich organizatorów nie zanotowano rocznych spadków cen (spadki odnotowano jedynie u organizatorów mniejszych). W najmniejszym stopniu podniosły się ceny w biurze Prima Holiday i Best Reisen – o zaledwie niecałe 10 i 15 złotych. Pozostali organizatorzy proponowali wyższe średnie ceny niż w tym samym okresie ubiegłego roku w granicach od około 105 złotych (biuro Rainbow) do około 320 złotych.
W tym co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach sezonu letniego i w trzech kategoriach hoteli, to na pozycji lidera nadal znajdowało się biuro TUI Poland z liczbą 50 ofert (poprzednio 48 ofert, przed rokiem też 48, a przed dwoma laty 36 ofert). Organizator ten wyprzedził biuro Itaka z liczbą 23 ofert (poprzednio 22 oferty, przed rokiem też 22, a przed dwoma laty 27 ofert) oraz Exim Tours z liczbą również 23 ofert (poprzednio 20, przed rokiem 21, a przed dwoma laty 15 ofert).
Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowały biura Coral Travel i TUI Poland – po 4 oferty, na kierunkach greckich tym razem przodowały biura TUI Poland – 12 ofert oraz Itaka i Rainbow – 10 i 5 ofert, na kierunkach kanaryjskich biura TUI Poland – 10 ofert oraz Itaka – 6 ofert, a na tureckich biura TUI Poland – 5 ofert oraz Coral Travel i Itaka – 4 i 3 oferty. W Tunezji najwięcej atrakcyjnych ofert miały biura Exim Tours – 5 ofert oraz TUI Poland i Coral Travel – 3 i 2 oferty, natomiast w Bułgarii biura TUI Poland i Exim Tours – 3 i 2 oferty. W porównaniu z okresem sprzed roku biuro TUI Poland wzmocniło swoją pozycję w Grecji i na Wyspach Kanaryjskich, Itaka w Turcji, a biuro Coral Travel w Grecji i w Tunezji kontynentalnej.
POWIĄZANE WPISY
22 lipca 2024
Biura podróży – umiarkowane wzrosty cen imprez turystycznych
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
19 lipca 2024
Objazdówki Rainbow – inny wymiar odkrywania świata
Rainbow od dawna znany jest jako specjalista od wycieczek objazdowych. I wbrew opiniom,…
0 Komentarzy9 Minuty
15 lipca 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych nieznacznie spadają
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
12 lipca 2024
Itaka SMART – dynamiczne wzrosty i jeszcze szybszy rozwój
Coraz większa oferta wyjazdów do najdalszych zakątków świata i wzrosty sprzedaży pakietów…
0 Komentarzy5 Minuty
11 lipca 2024
Badanie GfK i eSky.pl: Polacy chętniej jeżdżą na wakacje poza szczytem sezonu. 33 proc. wyjedzie w czerwcu lub wrześniu
Jedna trzecia Polaków wyjedzie w tym roku na wakacje poza szczytem sezonu. Połowa z nich…
0 Komentarzy7 Minuty
8 lipca 2024
Według Polaków do all inclusive warto dopłacić ok 500 zł. Wybierają ten typ wypoczynku nie tylko ze względu na alkohol
Wbrew obiegowym opiniom alkohol jest jednym z mniej istotnych powodów, dla którego…
0 Komentarzy7 Minuty
8 lipca 2024
Rejsy z Rainbow: luksus kurortu z bogatym programem objazdówki
Z myślą o miłośnikach komfortu i ciekawych destynacji biuro podróży Rainbow przygotowało…
0 Komentarzy8 Minuty
8 lipca 2024
Biura podróży – rosną ceny sierpniowych imprez turystycznych
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
4 lipca 2024
Andrzej Bargiel nowym ambasadorem marki No Limits by Itaka
Marka No Limits by Itaka rozwija produkt adresowany do osób poszukujących aktywnego…
0 Komentarzy1 Minuty
W takim razie dobrze że ja już kupiłam swoją 2 miesiące temu, w first minute. Za 2200 za osobę luksusowy hotel i jeszcze z darmowymi animacjami dla dzieci o wzięłam z Rainbow które tam te animacje prowadzi.